تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

July 5, 2020
11:30 یکشنبه، 15ام تیرماه 1399
کد خبر: 113715

مروری بر ۵ کاربرد خاص تکنولوژی بلاک‌چین

معمولا وقتی صحبت از بلاک‌چین می شود ارز دیجیتال در ذهنمان تداعی می‌شود، اما ارز دیجیتال تنها یکی از کاربرد های این تکنولوژی محسوب می شود. جدای از هزاران دلال ارز دیجیتال و نرم افزارهایی همچون بیتکوین کد (The Bitcoin Code) که هرروز با بلاک‌چین سر و کار دارند، صنایع دیگری هم از این تکنولوژی استفاده می کنند. به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی و خطر هک، امنیتی که تکنولوژی بلاک‌چین به همراه دارد جذابیت بالایی خواهد داشت. در اینجا پنج مثال از کاربرد های مختلف بلاک‌چین در جهان را ارائه می‌دهیم.
 
مدیریت خدمات درمانی
سوابق و مدارک بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است و درنتیجه تکنولوژی بلاک‌چین راه حل مناسبی برای تامین امنیت آن محسوب می‌شود.
 
طبق تحقیقات انجام شده، بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۱۷۶ میلیارد سوابق پزشکی به بیرون درز کرده‌اند و یکی از دلایل این دزدی اطلاعات را می‌توان سیستم‌های IT قدیمی و از رده خارج دانست.
 
نه تنها امنیت بلاک‌چین برای نگهداری سوابق بیماران بیشتر است، بلکه احتمالا دقیق‌تر نیز خواهد بود از همین رو می‌توان از بلاک‌چین به عنوان بستری امن و پلتفرمی ساده برای ارائه لحظه‌ای اطلاعات بیمار دانست. این تکنولوژی همچنین یکی دیگر از ناکارآمدی‌های پرهزینه در صنعت درمان را که از آن به عنوان ارتباطات اشتباه نام برده می‌شود رفع می کند.
 
تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات درمانی از جمله فاکتوم (Factom) در تگزاس  امریکا، مدیکال چین (Medicalchain) در لندن انگستان برای حل این مشکلات به تکنولوژی بلاک‌چین روی آورده اند.
 
مراسم عروسی
تا سال ۲۰۱۹ هنوز ازدواج اقلیت‌ها در ۸۷ درصد از کشورهای جهان غیرقانونی بود. این موضوع باعث شد تا ایده جالبی به ذهن مسئولان برند سوئدی بیورن‌بورگ (Bjorn Borg) برسد، این برند که نامش از اسطوره تنیس کشور برگرفته شده است، با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین پلتفورم مریج آنبلاک (Marriage Unblocked) را پدید آورد. پلتفورمی که براساس آن کاربران می‌توانند به دور از رسیدگی‌های محدود کننده، ازدواج خود را به ثبت برسانند.
 
اولین نفراتی که به گروه مجازی در مریج آنبلاک وصل شدند یک زوج سوئیسی بودند.
 
انتخابات
در حالی که جامعه غربی نسبتا از برقراری دموکراسی در جامعه اطمینان دارد، اما در بسیاری از مناطق جهان شرایط این چنین نیست. بلاک‌چین در این زمینه نیز راه‌حلی ارائه می‌دهد.
 
سازمان خیریه زمین دموکراسی (Democracy Earth) برای کاهش احتمال تقلب در رای گیری سیستم «سورین» (Sovereign) را طراحی کرد؛ این سیستم با استفاده از بلاک‌چین توکن‌هایی تولید می کرد که برای رای دادن از آن استفاده می‌شد.
 
سیرالئون اولین کشوری بود که در مارس ۲۰۱۸ انتخاباتی را با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برگزار کرد و ۷۰ درصد از رای دهندگان برای ثبت رای خود از پلتفورم آگورا استفاده کردند که نتایج رای گیری را در لحظه نشان می‌داد.
 
لئوناردو گامال سازنده آگورا می‌گوید: «اگر فکر می‌کنم که ۵۰ سال دیگر اکثر کشورها از رای گیری دیجیتال استفاده می‌کنند، پس بلاک‌چین تنها تکنولوژی ای است که می تواند راه حلی برای رای گیری قابل تائید و کاملا شفاف برای آینده ایجاد کند.»
 
مدیریت املاک
همانطور که پیشتر گزارش دادیم، ارز دیجیتال در حال حاضر در معاملات املاک لوکس استفاده می شود اما چطور می‌توان برای ثبت مالکیت خانه از بلاک‌چین استفاده کرد؟
 
اگر تا به حال خانه‌ای خریده باشید می‌دانید که روند قانونی آن چقدر خسته کننده و کند است. در بسیاری از موارد بین ثبت درخواست و تحویل کلید منزل هفته‌ها فاصله می افتد.
 
بلاک‌چین با سیستمی نامتمرکز و امن خود راه حل مناسبی برای مدیریت املاک محسوب می‌شود. در واقع این ویژگی‌ها تا حدی قابل توجه بودند که اداره ثبت املاک ملکه (HM Land Registry) بلاک‌چین را به عنوان راه حلی برای آینده معرفی کرده است.
 
معامله انرژی خورشیدی
شهروندان بروکلین نیویورک با تکیه به ماهیت نامتمرکز و نفربه نفر بلاک‌چین، ریزشبکه بروکلین را ایجاد کردند، این ریزشبکه پلتفورمی برای فروش مازاد انرژی خورشیدی کاربران با استفاده از بلاک‌چین است.
 
مصرف کنندگانی که در خانه‌هایشان صفحه‌های خورشیدی دارند کاملا روی این پلتورم معاملاتی کنترل دارند و کاربران به دور از دسترس شرکت‌های بزرگ انرژی بازارهای کوچکی برای معامله انرژی خود ایجاد کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.