اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 5, 2020
16:41 یکشنبه، 15ام تیرماه 1399
کد خبر: 113742

اینترنت موبایل گران شده یا بسته‌ها اینترنت همراه حذف شدند؟

 
 
حذف برخی از بسته‌های اینترنت موبایل از درگاه‌های مختلف اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه و مغایرت آنها با یکدیگر در روزهای گذشته با واکنش کاربران روبرو شد و این گمانه را در میان مشترکان تلفن همراه ایجاد کرد که اینترنت موبایل گران شده است اما اکنون یک مقام ارشد در رگولاتوری می‌گوید اپراتورها افزایش تعرفه‌ای نداشته‌اند.
 
در روزهای گذشته برخی از کاربران اینترنت همراه اول و ایرانسل در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که این اپراتورها تعرفه‌های اینترنت همراه را افزایش داده‌اند. این کاربران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته بودند به این موضوع رسیدگی کند. روز گذشته حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتی نسبت به موضوع افزایش قیمت بسته‌های اینترنت همراه واکنش نشان داد و آن را «غیر منطقی و غیر معقول» خواند و اعلام کرد: «برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل برگردد.»
 
براساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، اپراتورهای مسلط در بازار، تغییر تعرفه‌های خود را حتی در چارچوب سقف و کف تعیین شده، باید از قبل به رگولاتوری اعلام کنند. به نظر میرسد واکنش رئیس سازمان تنظیم مقررات حاکی از آن است که اپراتورها موضوعی را به رگولاتوری اعلام نکرده‌اند.
 
با این وجود واکنش سریع فلاح رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امروز (۱۵ تیر) مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد اپراتورها افزایش تعرفه‌ای نداشته‌اند و تنها برخی از بسته‌های پرمصرف را از درگاه‌های خود حذف کرده‌اند.
 
پیمان قره‌داغی گفته است: «طبق بررسی‌های انجام‌شده، هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بسته‌های پرمصرف از برخی درگاه‌ها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون از کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بسته‌ها دوباره هم در پورتال و هم اپلپکیشن‌ اپراتورها قرار گیرد.»
 
با وجود اعلام نظر این دو مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بررسی‌های پیوست حاکی از آن است که بسته‌های عرضه شده در اپلیکیشن همراه من (متعلق به همراه اول) با بسته‌های سایت این اپراتورها همخوانی ندارد (بسته‌های موجود در اپلیکشن بیشتر است) و در همین حال برخی از بسته‌های قدیمی در سایت همراه اول نیز وجود ندارد. بسته‌های اینترنت ارائه شده در سایت ایرانسل همچنان به صورت قدیمی هستند؛ اما در اپلیکیشن ایرانسل من (متعلق به ایرانسل) برخی از این بسته‌ها که اکنون روی سایت در دسترس عموم قرار دارد، دیده نمی‌شوند.
 
اپراتورهای تلفن‌ همراه تاکنون در این زمینه اطلاعیه‌ رسمی صادر نکرده‌اند و مشخص نیست سیاست آنها در حذف برخی از بسته‌ها از درگاه‌هایی خود به غیر از سایت‌های این اپراتورها با چه هدفی صورت گرفته است؟ با توجه به افزایش مصرف اینترنت در کشور و همچنین افزایش هزینه‌ها و اجرای مصوبه پایان VAS‌ می‌توان تصور کرد که اپراتورها تلفن همراه با کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها روبرو بودند حال باید دید آیا این تغییر در نحوه ارایه بسته‌های اینترنت موبایل بر بسترهای مختلف نشان از تغییر در تعرفه اینترنت همراه دارد یا صرفا سیاست کنترلی است که اپراتورهای تلفن همراه در پیش گرفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.