بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

July 5, 2020
16:44 یکشنبه، 15ام تیرماه 1399
کد خبر: 113743

امکان احراز هویت سجام در شعب پست‌بانک فراهم شد

 
امکان احراز هویت سجام از امروز (۱۵ تیرماه) در شعب پست‌بانک فراهم شد و طی ۲ هفته آینده این امکان در تمامی باجه‌های روستایی فعال خواهد شد. با راه اندازی این سرویس امکان دسترسی تمامی افراد به احراز هویت سجام فراهم خواهد شد.
 
معاون فناوری اطلاعات پست‌بانک در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «۳۸۰ شعبه این بانک از امروز بحث احراز هویت سجام و دریافت کدبورسی را پیش می‌برند و در فاز دوم در باجه‌های روستایی سامانه احراز هویت را فعال می‌کنند تا مردم در دورترین نقاط هم بتوانند از این سامانه بهره‌مند شوند.»
 
پس از داغ شدن تب سرمایه‌گذاری در بورس و در نتیجه آن شلوغی دفاتر یپشخوان برای احراز هویت افراد و با توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از کرونا پروژه احراز هویت دیجیتال در سامانه سجام کلید خود و به تبع آن برخی از بانک‌ها اقدام به اجرای زیرساخت‌هایی شدند تا بتوانند امکان احرازهویت سجام و کدبورسی را فراهم کنند در این میان پست بانک نیز با توجه به وظیفه‌اش که ارائه خدمات در تمامی نقاط کشور است امکان احراز هویت سجام را در تمامی شعب خود در سراسر کشور پیاده کرده است.
 
فرهاد بهمنی، معاون فناوری اطلاعات پست بانک در مورد رونمایی از سامانه احراز هویت سجام در شعب پست بانک به پیوست گفت: «بحث احراز هویت و ثبت‌نام در بورس پیشتر در دفاتر پیشخوان انجام می‌شد؛ اما با توجه به اینکه در روزهای اخیر حجم مراجعه مردم افزایش یافته و دفاتر پیشخوان پاسخگو مردم نیستند به همین خاطر برای کمک به دفاتر پیشخوان یکسری بانک‌ها به عرضه خدمات پرداختند و کد بورسی صادر می‌کنند.»
 
 
در فاز اول باجه‌های بانکی پست بانک به امکان احراز هویت مجهز شدند و در فاز بعدی دفاتر روستایی این بانک این سرویس را در اختیار تمامی افراد قرار خواهد داد
 
او ادامه داد: «پست بانک هم در دو بخش وارد حوزه احراز هویت سجام و صدور کد بورسی شده است. امروز سامانه احراز هویت سجام در شعب پست‌بانک رونمایی شد و ۳۸۰ شعبه پست‌بانک به بانک‌های ارائه‌دهنده کدبورسی پیوستند و اسامی آنها به لیست بانک‌ها در سایت شرکت سپرده‌گذاری اوراق و بهادر اضافه می‌شود.»
 
به گفته بهمنی تفاوتی که پست‌بانک با دیگر بانک‌ها دارد، بحث ارائه خدمات به روستاها و شهرهای دورافتاده است و به همین خاطر طی ۱۰ روز  تا دو هفته آینده در باجه‌های روستایی هم این سامانه ایجاد می‌شود تا مردم در دورترین نقاط هم بتوانند از این سامانه بهره‌مند شوند.
 
هم‌اکنون در حدود ۶ هزار باجه بانکی روستائی درسطح کشور فعال است و با راه‌اندازی سامانه احراز هویت سجام در این بانک، پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد جمعیت روستائی کشور که به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند می‌توانند از این طریق به احراز هویت و دریافت کدبورسی نیز دسترسی داشته باشند.
 
پست بانک‌ علاوه بر ایجاد امکان احراز هویت سجام از طریق شعب پست بانک و باجه‌های روستایی، در فاز سوم امکان احراز هویت به صورت آنلاین را نیز فراهم می‌کند. بهمنی در این مورد گفت: «سپرده‌گذاری مرکزی با توجه به شرایط کرونا امکان احراز هویت به صورت آنلاین را فراهم کرده است. ما نیز بلافاصله پس از آنکه در باجه‌های روستایی سامانه را فعال کردیم همزمان پروسه پایلوت احراز هویت غیرحضوری را هم طی خواهیم کرد تا به مرحله اجرا برسد.»
 
سپرده گذاری مرکزی تقریبا از یک ماه پیش امکان احراز هویت آنلاین برای سجام را فراهم کرد همچنین با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم شده است هم‌اکنون امکان احراز هویت برای دریافت کدبورسی نیز فراهم شده است. زمانی که شورای عالی بورس راهکار احراز هویت دیجیتال را به رسمیت شناخت، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های بسیاری سعی کردند تا امکان احراز هویت به صورت آنلاین را فراهم کنند. سهامیاب، شبکه اجتماعی و اطلاع‌رسانی بازار بورس ایران،اردیبهشت‌ماه سال جاری راهکاری را برای احراز هویت دیجیتالی پیاده‌سازی کرد. شرکت دانش‌بنیان یوآیدی همچنین خردادماه دریافت کدبورسی در سجام را از طریق گوشی هوشمند فراهم کرد. این راهکار با راهبری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توسط یوآیدی در اپلیکیشن آپ پیاده‌سازی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.