اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

July 6, 2020
16:54 دوشنبه، 16ام تیرماه 1399
کد خبر: 113788

آیا 5G اینترنت خانگی امروزی را کنار خواهد زد؟

 
 
آیا اینترنت 5G قرار است اینترنت سیمی خانگی را نابود کند؟ برای پاسخ به این سوال عبارتی قدیمی را به یاد بیاورید: «ویدیو رادیو را نابود خواهدکرد». اما آیا واقعا اینطور بود؟ شاید برخی در پاسخ به این سوال بگویند تا حدی. اما واقعیت این است که این دو در کنار هم همزیستی پیدا کردند. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که فناوری 5G احتمالا تاثیر مثبتی روی قیمت اینترنت سیمی خواهد گذاشت و با رقابتی که ایجاد خواهد کرد منجر به کاهش قیمت اینترنت فیبری می‌شود. فیبر نوری و 5G هم احتمالا در آینده با یکدیگر به همزیستی مسالمت آمیزی خواهند رسید. در برخی مکان‌ها و نقاط جغرافیایی ممکن است از 5G استفاده شود و در نقاطی دیگر دیگر از اینترنت سیمی. برای اینکه دلیل استفاده از این فناوری را درک کنید ابتدا باید خصوصیات هرکدام را بشناسید.
 
آیا 5G بهتر از اینترنت سیمی است؟
انتظار نداشته باشید که اینترنت فیبری به این زودی‌ها از رده خارج شود. از آنجایی که این کابل‌ها برای انتقال داده از نور استفاده می‌کنند پس محدودیتی در زمینه سرعت ندارند و در این زمینه طی سال‌های آینده رشد خواهند داشت، حتی همین الان در انگلستان شاهد سرعت 1Gb روی این شبکه هستیم. از سویی روی زیرساخت‌های فیبرنوری هزینه‌های زیادی صورت گرفته‌است همین امر موجب می‌شود تا این فناوری به زودی رها نشود.
 
امروزه فناوری 4G و 5G امکان دسترسی به اینترنت  را حتی در مکان‌هایی که شاید امکان اتصال سیمی وجود ندارد فراهم کرده است. همچنین با استفاده از فناوری 4G و 5G می‌توانیم با هزینه پایین به سرعت‌های بالا تا 300 Mb دسترسی پیدا کنیم. اما بسیاری از ارائه دهندگان این خدمات هزینه شما را در ازای مقدار داده مصرفی محاسبه می‌کنند که درنتیجه باعث افزایش هزینه شما خواهد شد. پس کارکرد آنها در آینده چگونه خواهد بود؟
 
5G و فیبر نوری همکاری خواهند داشت
در حالی که پهنای باند 4G کاملا از فیبر نوری مجزا محسوب می شود، اما در آینده می‌توان شاهد ترکیب 5G و فیبر نوری بود. در حال حاضر سرعت اینترنت فیبری در «آخرین مرحله» و درست زمانی که به دست کاربر نهایی می‌رسد کاهش پیدا می کند، یعنی زمانی که اتصال از خطوط اصلی به خطوط کوچکتر برقرار می‌شود و در نهایت به خانه ها می رسد سرعت کاهش پیدا می‌کند و درست در همین نقطه است که 5G به کمک می‌آید.
 
با استفاده از 5G در مرحله آخر، می‌توان با همان زیرساخت فیبر نوری مسئله افت سرعت را حل کرد. مطالعات جدید انجام شده نشان می دهد که فناوری 5G از سرعت های متوسط 80 تا 100Mb بدون نوسان و به شکلی پایدار پشتیبانی خواهد کرد.
 
آیا 5G ارزان تر خواهد بود؟
زمانی که 5G در کنار فیبر نوری به یکی از گزینه‌های در دسترس عموم تبدیل شود، احتمالا گران قیمت‌تر از فیبر نوری خواهد بود. از آنجایی که نصب و نگهداری فناوری 5G هزینه زیادی دارد، مدت ها طول می‌کشد تا قیمت خدمات 5G کاهش پیدا کند.
 
فناوری 5G می‌تواند در مکان‌هایی که در آنها احتمال دسترسی به اینترنت سیمی وجود ندارد امکان دسترسی به اینترنت با سرعت بالا ایجاد کند اما در مقابل اینترنت فیبری علاوه بر اینکه پتانسیل سرعت‌های بالاتری را نیز دارد تجهیزات نصبت شده‌اش و سیستم‌ نگهداری‌ فعالش موجب می‌شود که در شرایط فعلی به صرفه‌تر به نظر برسد. البته گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد، اما نه به این زودی ها!
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.