تلفن همراه

گوشی

July 7, 2020
11:28 سه شنبه، 17ام تیرماه 1399
کد خبر: 113801

ممنوعیت واردات موبایل با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو به دلیل محدودیت‌های ارزی است

انجمن وارد کنندگان موبایل در اطلاعیه‌ای جدید ممنوعیت ورادات گوشی‌های موبایل با قیمت بالاتر از ۳۰۰ یورو را تصمیمی از سوی کارگروه نظارت و تخصیص ارز وزارت صمت و بانک مرکزی و با در نظر گرفتن محدودیت‌های ارزی اخیر دانست. در این اطلاعیه که پس از واکنش‌های بسیار در پی انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو و اعلام این ممنوعیت از سوی انجمن وارد کنندگان موبایل در روز گذشته (۱۵ تیر) صورت گرفته است؛ این تصمیم دولت را راهکاری برای برون رفت از بحران در شرایط تحریم بین‌المللی اعلام کرده‌اند.
 
در اطلاعیه صادر شده از سوی انجمن اعلام شده که این محدودیت با در نظر گرفتن تامین حداکثری نیاز موبایل در کشور و کنترل و مدیریت بهینه واردات تمامی کالاها در کشور اعمال شده است. اعضای انجمن وارد کنندگان موبایل پیش از این اعلام کرده ‌بودند که ۸۰ درصد نیاز بازار را گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو پاسخ می‌دهند و فقط ۲۰ درصد بازار نیازمند گوشی‌هایی با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو است.
 
انجمن واردکنندگان موبایل اعلام می‌کند که اطلاعیه اخیر این انجمن پس از اعلام حوزه معاونت بازرگانی وزارت صمت، به تاریخ یازدهم تیرماه ۱۳۹۹، جهت اطلاع رسانی به شرکت‌های واردکننده موبایل به منظور عدم واردات موبایل‌های با قیمت بالای ۳۰۰ یورو و با هدف جلوگیری از ضرر و زیان‌های آتی آن‌ها بوده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد تا در این تصمیم بازنگری صورت گیرد. محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرد که با رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت برای بازنگری در مورد این ممنوعیت با توجه به محدودیت‌های ارزی صحبت کرده ‌است.
 
طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، برای فعال و پویا نگه داشتن زنجیره تامین موبایل (واردکنندگان، توزیع کنندگان و اصناف مربوطه و فعالین حوزه خدمات پس از فروش) با توجه به برنامه دولت برای کاهش حدود ۴۰ درصدی تخصیص ارز در این حوزه در سال ۹۹، تامین ارز کالاهای زیر ۳۰۰ یورو، که بیش از ۹۱ درصد سهم موبایل مورد نیاز کشور را تشکیل می دهد در اولویت اصلی و ویژه قرار گرفته است. با این حال معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توییتی مخالفت خودبا این تصمیم را اعلام کرده است.
 
 
 
امیر ناظمی معتقد است این تصمیم علاوه بر اینکه قیمت گوشی تلفن همراه را افزایش می‌دهد موجب به افزایش قاچاق نیز خواهد شد. بر اساس اعلام انجمن وارد کنندگان موبایل، بیش از ۸۰ درصد از گوشی‌های وارداتی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو به صورت قاچاق و با سوء استفاده از رویه واردات مسافری و خارج از نظارت دولت و بانک مرکزی وارد کشور می‌شود که تاثیرات آن بر روند تغییر نرخ ارز و نوسانات مربوط به آن بر هیچ فعال اقتصادی پوشیده نیست. این در حالی‌ست که هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار عدد موبایل وارد شده به گمرکات اجرایی کشور، با وجود پیگیری‌های انجمن، بیش از یک ماه در صف تخصیص ارز قرار دارد.
انجمن واردکنندگان موبایل، ابراز امیدواری می‌کند تا با رفع موانع و محدودیت‌های ارزی فعلی کشور، دولت با نگاه ویژه چنین محدودیت‌های موقتی را بر طرف کرده و با تخصیص درصد بیشتری از ارز حاصل از صادرات، جهت واردات رسمی موبایل، دغدغه های مردم و اصناف و واردکنندگان را مورد توجه قراردهد.
 
این انجمن اعلام می‌کند که تلاش و پیگیری لازم برای برطرف شدن این محدودیت موقتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.