تلفن همراه

گوشی

July 7, 2020
14:57 سه شنبه، 17ام تیرماه 1399
کد خبر: 113816

قیمت موبایل با افزایش بی‌سابقه‌ روبه‌رو شد

اولین بار نیست که بازار موبایل کشور طی حداقل ۵ سال اخیر به دلیل نوسانات ارزی ومشکلات تحریم برای واردات این کالا با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود که در نهایت موجب افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار می‌شود. اما حالا در جدیدترین اتفاق، به دنبال تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات موبایل با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو از روز گذشته و در کمتر از ۴۸ ساعت، قیمت گوشی‌های موبایل پرچمدار بازار و همچنین میان‌رده با افزایش سرسام‌آور روبه‌رو شده است. به طوری که قیمت گوشی آیفون پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایتی در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی از ۳۵ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته، یا قیمت آیفون ۱۱ از ۲۳ میلیون به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ هم دیده می‌شود. برای نمونه سامسونگ S10 Lite تنها در ۲۴ ساعت گذشته از قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت باورنکردنی در بازار موبایل کشور در حالی اتفاق می‌افتد که امروز صبح (۱۷ تیر)‌ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اداره کل مقررات صادرات و واردات، هنوز هیچ ابلاغیه‌ای به گمرکات سراسر کشور مبنی بر اعمال ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه به ارزش بالای ۳۰۰ یورو نداشته است، اعلام کرده که آنها کماکان منتظر اعلام نظر نهایی کمیته مشترک میان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.
 
در حالی که قیمت‌های اعلام شده از سوی برخی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های فیزیکی حکایت از افزایش چند برابری قیمت گوشی در بازار را دارد اما امید افتخاری، مدیر فروشگاه پارس موبایل، بسیاری از قیمت‌های اعلام شده در سایت‌ها را کاذب می‌داند که تنها باعث متشنج شدن بازار می‌شود. افتخاری در این مورد به پیوست توضیح می‌دهد: «عده‌ای با اغراق، سعی در متشنج‌ کردن جو ناسالم بازار موبایل دارند. بازار موبایل به خودی خود درگیر مشکلات بسیار زیادی است. سواستفاده از شرایط حاضر بیشتر از همه به این بازار و فعالان آن ضربه می‌زند.»
 
افتخاری در مورد وضعیت فعلی بازار موبایل گفت: «اکثر مغازه‌داران از فروش اجناس خود منصرف شده‌اند و گوشی‌ها خود را نمی‌فروشند. چرا که تغییر قیمت‌ گوشی‌ها با فراز و نشیب بسیار زیادی همراه است و فروشنده نمی‌داند فردا می‌تواند همان محصولی که امروز فروخته را مجددا تهیه کند یا خیر. برای یک فروشنده هم موجودی کالا و حفظ سرمایه برای خرید محصول در اولیت اول قرار دارد.» او ادامه داد: «بازار در وضعیت نیمه تعطیل قرار گرفته و مردم عادی نیز در چنین شرایطی اقدام به خرید گوشی نمی‌کنند؛ چرا که می‌دانند قیمت گوشی‌ها با افزایش چندین درصدی همراه بوده و بازار ثبات ندارد.»
 
به گفته افتخاری بسیاری از فروشندگان و صاحبان قدرت که ارتباطات خوبی دارند در صدد جمع‌آوری گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو هستند و این وضعیت باعث چندین برابر شدن قیمت گوشی‌ها نسبت به وضعیت نادرست فعلی خواهد شد.»
 
افتخاری از بالا رفتن آمار دزدی گوشی‌های همراه همزمان با افزایش ارزش ریالی گوشی‌ها خبر می‌دهد. او در این زمینه گفت: «اخیرا مشتریان زیادی برای سوزاندن سیم‌کارت‌ به علت دزدیده شدن گوشی‌های موبایل خود به فروشگاه مراجعه می‌کنند. این اتفاقات در محدوده میدان ولیعصر و خیابان کریمخان بیشتر دیده می‌شود.»
 
 
گوشی‌های پرچمدار بازار بعد از اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورویی با افزایش قیمت چند برابری همراه شده‌اند. قیمت‌های ذکر شده با پیگیری از برخی فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی و به‌صورت میانگین است
 
 
در حال حاضر تصمیم ممنوعیت واردات گوشی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ یوره نه تنها روی بالا رفتن گوشی‌های پرچمدار، که روی قیمت‌ گوشی‌‌های پایین‌رده و میان‌رده نیز تاثیر‌گذار بوده است
 
سرنوشت بازار خودرو در انتظار بازار موبایل
روز گذشته انجمن واردکنندگان موبایل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت ورادات گوشی‌های موبایل با قیمت بالاتر از ۳۰۰ یورو  تصمیمی از سوی کارگروه نظارت و تخصیص ارز وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی و با در نظر گرفتن محدودیت‌های ارزی اخیر بوده است. در واقع این تصمیم به دنبال حذف تقاضای کالای‌های با ارزبری بالا در روزگاری گرفته شده که کشور با کمبود ارز دست و پنجه نرم می‌کند. در مقابل این ادعا اما برخی چنین تصمیم را با توجه به برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش تولید گوشی‌های تلفن‌همراه داخلی ارتباط می‌دهند.
 
برای نمونه همین اردیبهشت ماه سال جاری بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز جهانی ارتباطات اعلام کرد که با توجه به نیاز ۱۲ میلیونی مردم کشور به گوشی تلفن‌همراه در یک برنامه‌ریزی مشخص قرار است میزان تولید گوشی‌های بومی تا پایان سال به ۴۰۰ هزار عدد برسد.
 
همچنین روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از برنامه‌های این شورا برای جهش تولید در بازار گوشی تلفن همراه گفته و اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است به تولید دو میلیون گوشی در کشور برسیم. حالا محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای واردات گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو و از سوی دیگر برنامه دولت برای افزایش سرعت تولید گوشی موبایل در کشور این سوال را به وجود می‌آورد که آیا بازار گوشی موبایل در کشور هم قرار است به سرنوشت تولید خودرو تبدیل شود؟
 
حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت GLX از جمله شرکت‌های محدود تولیدکننده گوشی در کشور در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید که گذاشتن چنین ممنوعیت‌هایی برای واردات گوشی کمکی به تولید گوشی در داخل کشور نخواهد کرد؛ چرا که گوشی‌های تولید شده در کشور بیشتر با گوشی‌‌های میان‌رده بازار رقابت می‌کند. او در این زمینه به پیوست گفت:‌ «ما هنوز گوشی در کشور تولید نکرده‌ایم که به ارزش گوشی‌های ۳۰۰ یورو‌ای بازار جهانی برسد و گوشی‌های تولید‌ شده در کشور بیشتر در رده گوشی‌های میان رده بازار است.»
 
او در پاسخ به این سوال که چنین محدودیتی آیا باعث نمی‌شود تا سرنوشت بازار تولیدات خودرو در انتظار بازار موبایل باشد توضیح داد: «مقایسه این دو بازار با یکدیگر درست نیست چرا که درست است که در زمینه خودرو کارخانه‌های تولیدات قابل توجه‌ای وجود دارد اما در زمینه تولید گوشی هنوز ما کارخانه‌های زیادی نداریم و فعالیت در این بازار به تازگی شکل گرفته است. بنابراین فکر نمی‌کنم گذاشتن چنین ممنوعیتی با هدف کمک به تولیدات در این بخش از بازار باشد، چون در حال حاضر بیشتر تولیدات گوشی داخلی برای رقابت با گوشی‌های میان‌ره بازار است.»
 
هرچند روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو‌ای را دارای سه ایراد جدی دانست و تاکید کرد با بانک مرکزی و وزارت صمت در این زمینه صحبت کرده و امیدوار است که این ممنوعیت به زودی لغو شود؛ اما در صورت اجرایی شدن این مصوبه پیش‌بینی می‌شود توسعه فناوری 5G در کشور که چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی خبر از راه‌اندازی اولین سایت 5G در تهران تا مرداد ماه را داد با مشکل جدی مواجه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.