تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2020
15:12 سه شنبه، 17ام تیرماه 1399
کد خبر: 113817

«چای نت» با طعم سواد رسانه‌ای

 
 
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید نخستین سریال این وزارتخانه با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی به نام «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما خبر داد.
 
محمد صادق افراسیابی روز سه شنبه با اعلام خبر ساخت مجموعه چای نت به تهیه کنندگی امیرحسین طالبی کاشانی و کارگردانی آرش تیمور نژاد به ایرنا افزود: همان طوریکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش قدم شده و بحث سواد رسانه ای را مطرح کرده است، دیگر دستگاه ها هم در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامه دار باشد تا در قسمت های بعدی به مهارت های مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود، چرا که این ۲۰ قسمت بیشتر به موضوع مهارت های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام های رسانه ها در فضای مجازی توجه کرده‌ است.
 
چای نت و ۲۰ قسمت طنز در فضای مجازی
 
مجموعه چای نت یک سریال ۲۰ قسمتی است که عمده مباحث مطرح شده در  آن با زبان طنز، مهارت های مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش می دهد. 
 
این مدرس دانشگاه همچنین با بیان اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ موضوع مرتبط با سواد رسانه ای را که مخاطب در زندگی روزمره خود با آنها مواجه است را شناسایی کرده و در اختیار گروه برنامه ساز قرار داده است، خاطر نشان ساخت: مدیریت مصرف، رده بندی سنی، حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوه های تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیب های بازنشر مطالب ناامید کننده و شایعات و مهارت های تحلیل و تولید محتوا از جمله موضوعات این ۲۰ قسمت است. 
 
افراسیابی تاکید کرد: متاسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه کننده ای روبرو هستیم که سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در این زمینه راهنمایی کند و نمی شود صرفا به فیلتر و سانسور اکتفا کرد چون برخی از مخاطبان بالاخره دسترسی هایی به رسانه ها دارند و هر طور شده به رسانه مد نظر خود دسترسی پیدا می کنند.
 
وی با بیان اینکه فضای مجازی، تهدید نیست به شرطی که هنر استفاده از آن را داشته باشیم، افزود: بهره گیری درست و آگاهانه  از فضای مجازی میتواند ثروت آفرین و کارآفرین باشد. 
 
بهترین هنرمندان کشور نقش آفرین چای نت
 
افراسیابی ادامه داد: خوشبختانه بازیگران این سریال از بهترین هنرمندان کشور انتخاب شدند که ویژگی خاص این هنرمندان، مبرا بودن آنان از آسیب های فضای مجازی است این درحالی است که متاسفانه برخی از سلیبرتی ها، گاهی اوقات تحت تاثیر احساسات زودگذر و یا برخی اخبار جعلی واکنش های نامناسبی از خود بروز داده اند که این موضوع به کشور ضربه هایی را وارد کرده‌است. 
 
وی با اشاره به زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای قسمت های این سریال خاطرنشان کرد: زمان کوتاه این سریال می تواند از نقاط قوت آن محسوب شود چرا که بسیاری از برنامه ها و سریالهای تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به دلیل طولانی بودن زمان سریال ندارند اما سریال چای نت می تواند از طریق وی او دی ها مجددا پخش شود و حتی می توان  گزیده ای ازبخش های این سریال را به صورت ۵ دقیقه ای تدوین و از طریق صفحات اجتماعی بازنشر داد.
 
به گفته وی، سریال چای نت پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است که متناسب با ویژگی های کاربران فضای مجازی در حال تولید است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود.
 
تشکیل «کار گروه اقدام سواد رسانه ای»
 
افراسیابی در ادامه از تشکیل کارگروهی به نام «کار گروه اقدام سواد رسانه ای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این کارگروه، هفت پروژه برای افزایش سواد رسانه ای طراحی شده است که یکی از این پروژه ها تولید محتواست. بر همین اساس در سال ۹۸ از محل بودجه بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صدا و سیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال چای نت با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه ۲ سیما است و برنامه سوم، تولید ۳۵ تا ۵۰ موشن گرافی است که ۱۴ مورد در سال ۹۸ تولید شد و بقیه آن امسال تولید خواهد شد. 
 
وی افزود: فارغ از همکاری های مشترک با سازمان صدا و سیما، در سال ۹۹ بنا داریم علاوه بر این موارد با همکاری موسسات فرهنگی و فعالان تولید محتوای شاغل در بخش خصوصی، ۳۰۰ محتوای سواد رسانه ای تولید کنیم و با همکاری پلت فرم‌های حوزه نشر آنها را در فضای مجازی منتشر نماییم.
 
سریال چای نت به تهیه کنندگی امیر حسین طالبی کاشانی و طراحی و کارگردانی آرش تیمور نژاد با نگارش گروه نویسندگان تهیه می شود و غلامرضا نیکخواه ، عباس محبوب ، یوسف صیادی ، فاطمه هاشمی اشکان اشتیاق و بیتا خردمند بازیگران اصلی و ساعد هدایتی ، سینا رازانی ، سامان گلریز، نسیم باقریان ، مرجان علیزاده نیا، یاسمن قلی زاده ، مجید معافی و ژیار محمد زاده بازیگران میهمان را تشکیل می دهند.
 
برخی از دست اندرکاران تولید این سریال عبارتند از: تصویر برداران : حسن زارعی، بابک نعمتی، طراح چهره پردازی: اشکان وثوقی، صدا بردار: علیرضا پاک نهاد، طراح صحنه و دکور : هومن اشکبوس، طراح لباس: کینوش ایزدی، مدیر تولید: بیژن محرمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: کتایون درخشان.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.