تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 8, 2020
14:43 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1399
کد خبر: 113854

مشاغل IT در آمریکا با شیوع کرونا در حال از بین رفتن‌اند

 
برخلاف آنچه انتظار می‌رفت به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و ابهام در روند بهبودی، موج اخراجی‌های شرکت‌های IT کشور آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ماه می ختم نشد و تنها در ماه ژوئن ۶ هزار اخراجی دیگر در شرکت‌های حوزه تکنولوژی این شرکت ثبت شد. پیامدهای اقتصادی بحران کرونا در آمریکا تنها در ماه آوریل و اوایل می ۲۰۲۰ باعث نابودی ۱۱۷ هزار شغل در زمینه IT شد.
 
براساس تحقیقاتی که شرکت جانکو به عنوان شرکت مشاوره مدیریت در پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات روی سازمان‌های IT در آمریکا انجام داده است، در ماه ژوئن نیز با ادامه افزایش موارد ابتلا به کرونا در اکثر ایالت‌های آمریکا و اوضاع متزلزل فعلی، کارکنان بیشتری از سوی شرکت های مختلف (البته در مقیاس کوچکتر)‌ اخراج شدند و در شرایط فعلی افزایش حقوق برای کارکنان IT به دور از واقعیت است.
 
طبق بررسی‌های انجام شده از سوی این شرکت اعتراضات خیابانی پس از مرگ جورج فلوید هم شرایط را وخیم‌تر کرد. افزایش ناپایداری اقتصادی، غارت فروشگاه‌ها، تاخیر در بازگشایی و حتی بسته شدن مراکز خرید ضربه محکمی به صنعت خرده فروشی وارد کرد.
 
پس از اینکه دولت ترامپ صدور ویزای H-1B را متوقف کرد، شرایط برای متخصصان خارجی IT که برای ورود به آمریکا از این ویزا استفاده می‌کردند از قبل هم سخت‌تر شد. البته از آنجایی که این قانون به استخدامی‌های جدید مربوط می‌شود تاثیر چندانی بر مشاغل فعلی نخواهد داشت.
 
پس از وقفه‌ای که در ماه ژوئن در بازگشایی شرکت‌های صورت گرفت، انتظار می‌رود که درصورت بهبود شرایط شرکت‌های IT در اواخر ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ روند جذب نیروی خود را از سر بگیرند. اما در صورت اخلال در روند بازگشایی، عدم تقاضا برای کالا و خدمات باعث خواهد شد که شرکت‌ها رغبت و نیازی به استخدام افراد تازه نداشته باشند.
 
با وجود اینکه پیش از بحران کرونا انتظار می‌رفت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۴ هزار  موقعیت تازه شغلی در زمینه IT در امریکا ایجاد شود، ویکتور ژانلایتیس، مدیر عامل شرکت جانکو عقیده دارد که در شرایط فعلی این تعداد به ۳۰ هزار موقعیت شغلی کاهش پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۱۹ بازار کار IT آمریکا ۹۰ هزار و ۲۰۰ موقعیت شغلی جدید ایجاد کرد.
 
ماه ژوئن ۲۰۲۰
براساس داده‌های این تحقیقات، روند کاهش مشاغل IT متوقف شده است. درنتیجه بحران اقتصادی ناشی از کرونا، تنها در ماه آوریل و می در آمریکا ۱۱۷ هزار شغل در زمینه IT نابود شدند.  با اینکه تحقیقات شرکت جانکو روی سازمان‌های IT امریکا حاکی از توقف روند اخراجی‌ها در ماه می است، اما رشد چندانی هم در این زمینه شغلی پیش‌بینی نمی‌شود. انتظار می‌رود که درصورت ادامه روند بازگشایی و افزایش تقاضا برای کالا و خدمات، روند استخدام نیروی کار در اواخر ۲۰۲۰ از سر گرفته شود.
 
ماه می ۲۰۲۰
با وجود اینکه شرایط در حوزه IT هنوز از صنایع خرده فروشی، سرگرمی و گردشگری به مراتب بهتر است؛ اما در حال حاضر متخصصان مستقل و کارکنان حوزه IT در خطر اخراج قرار دارند و آینده شغلی آنها دچار ابهام شده است و احتمالا روند بهبودی پساکرونا سال‌ها زمان خواهد برد.
 
براساس گزارش شرکت مشاوره جانکو، تنها در ماه آوریل ۲۰۲۰ در آمریکا ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ متخصص IT از کار بیکار شده‌اند. شرکت جانکو در ماه می ۴۰ هزار  فرصت شغل جدید در حوزه IT را برای ۲۰۲۰پیش بینی کرد که این مقدار در مقایسه با پیش بینی قبلی این شرکت مبنی بر ۹۵ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.
 
با وجود اینکه در سال ۲۰۱۹ در آمریکا شاهد ۳.۷ میلیون شغل در حوزه IT بودیم، براساس پیش بینی شرکت جانکو این تعداد امسال به ۳.۶ میلیون شغل کاهش پیدا خواهد کرد. ویکتور ژانلایتیس، مدیر عامل شرکت جانکو اعلام کرد که مکالماتش با مدیران ارشد اطلاعاتی و مالی شرکت‌های مختلف در آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی اساسا جذب نیرو و قرارداد های کاری در حوزه IT را متوقف کرده‌اند. او در این مورد می‌گوید: «تا زمانی که جامعه حس کند می‌تواند به روند معمول بازگردد و درهای شرکت‌ها باز شوند، جذب نیرو در حوزه IT متوقف خواهد ماند.»
 
ژانلایتیس تصریح کرد که البته در ابتدای سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران کرونا و لزوم فراهم سازی شرایط کار در خانه، قراردادهای کاری زیادی در حوزه IT از قرارداد ساخت ابزارهای هماهنگی تا VPN منعقد شد. ژانلایتیس می‌گوید: «در ابتدا تقاضا برای پیمانکار در این زمینه بسیار بالا بود؛ اما در حال‌حاضر دیگر خبری از چنین قرارداد هایی نیست».
 
با این همه و در راستای پیش‌بینی‌های بزرگ اقتصادی، ژانلایتیس هم همانند بسیاری عقیده دارد که روند جذب نیرو در حوزه IT اواخر امسال از سر گرفته شود؛ بسیاری از مسئولان بانک مرکزی امریکا و اقتصاددانان اظهار امیدواری کرده اند که آمار ۲۳ درصدی بیکاری در آمریکا در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. آمار رسمی بیکاری در آمریکا ۱۴.۷ درصد اعلام شده و این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ در حدود ۳.۵ درصد اعلام شده بود. اما این آمار اخراجی‌های جدید، افراد اخراج شده ای که در شرایط بحران به دنبال کار نیستند و همچنین خوداشتغالی را در نظر نمی‌گیرد.
 
از آنجایی که هنوز هیچ واکسنی برای ویروس کرونا تولید نشده، آزمایش یا درمان مشخصی برای تشخیص افراد سالم و بی‌خطر وجود ندارد و نمی‌توان گفت که آیا پس از بهبودی بدن به این بیماری مقاوم خواهد شد یا خیر. به طور کلی یک روند «V» شکل برای بهبودی بحران کرونا پیش‌بینی می‌شود و به این ترتیب یک دوره زوال طولانی و سپس احیاء تدریجی را پیش‌رو خواهیم داشت.
 
سرنوشت مشاغل IT نیز با سرنوشت فاکتورهای مهم اقتصادی گره خورده است. ژانلایتیس می گوید: «شرایط متخصصان IT در اوضاع فعلی با دیگر مشاغل تفاوتی ندارد».
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.