مدیرعامل رایتل اعلام کرد این اپراتور برای نخستین بار در دوران فعالیت خود از ابتدای سال جاری سودده بوده است و به همین دلیل میتواند سهام خود را در بازار فرابورس عرضه کند.
یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در این گفتوگو اعلام کرد: برنامه رایتل از سالها پیش، حضور در بازار سهام بوده است؛ اما به دلیل زیاندهی امکان اجرای این برنامه وجود نداشته است؛ اما با توجه به سوددهی این اپراتور از ابتدای سال جاری، مقدمات حضور در فرابورس در سال جاری فراهم شده است. عرضه سهام فرابورس پس از آن انجام میشود که در روزهای اخیر رئیس جمهوری به وزارتخانهها تکلیف کرد سهام شرکتهای زیرمجموعه خود را در بازار بورس عرضه کنند. هرچند مدیرعامل رایتل میگوید عرضه سهام این شرکت، تصمیمی قدیمی است و حتی امیدنامهای که اکنون به فرابورس عرضه شده، در سال ۹۶ تهیه شده است.
رضاخواه در تشریح چگونگی سودده شدن اپراتور سوم آن هم با وجود تعداد مشترکان و سهم بازار بسیار کم این اپراتور گفت: «در زمان حضور آقای صدوقی در همراه اول و آقای صدری در رایتل، یک تفاهمنامه RAN Sharing بین دو اپراتور امضا شده بود؛ اما در دورههای بعدی کسی این تفاهمنامه را پیگیری نکرد. بنده این تفاهمنامه را به قرارداد رساندم و با عطف به ماسبق [شامل سالهای گذشته] شدن آن، درآمد خوبی نصیب رایتل شد.» اشاره رضاخواه به تفاهمنامهای است که زمان مدیرعاملی وحید صدوقی با مجید صدری به عنوان مدیرعامل رایتل امضا شد. در آن زمان همراه اول برنامه فاز ۷ توسعه خود را برای ارتقای شبکهاش به نسلهای ۳ و ۴ در حال اجرا داشت؛ اما به دلیل محدودیت پهنای باند فرکانسی، در تفاهمنامهای از ظرفیتهای خالی اپراتور سوم استفاده کرد.
مدیرعامل رایتل همچنین دلیل دیگر سودده کردن این شرکت را جابهجایی سایتهای آن اعلام کرد و گفت: «روزی که من آمدم، رایتل نزدیک ۴ هزار سایت داشت که ۲۷۰۰ سایت درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان بود. یعنی هزینه نگهداری خود را هم تامین نمیکردند. کاری که ما کردیم، جابهجایی سایتهای کمدرآمد بود. در برخی نقاط مشتری داشتیم؛ اما ظرفیت کم بود و در مقابل، سایتهایی بودند که درآمد نداشتند. جابهجایی سایتهای کمدرآمد یکی از مولفههای سوددهی ما است.»
رضاخواه در توضیح وضعیت این شرکت در سال گذشته گفت: «زمانی که من مدیرعامل شدم، رایتل زیان انباشه و بدهی فروانی داشت و علاوه بر اینها به دلیل تغییرات مکرر مدیریتی، وضعیت خوبی نداشت و در یک سال ۵ مدیرعامل و سرپرست عوض شده بودند. این تغییرات باعث شده بود در یک سوم مشترکین در فاصله فرودین تا مهر ۹۸ از دست بروند.»
مدیرعامل رایتل اعلام کرد این شرکت تصمیم دارد تا پایان سال ۵۰۰ سایت جدید را وارد شبکه خود کند.
۱۲۴ حفره امنیتی
خرداد ماه امسال اعلام شد بخشی از اطلاعات مشترکان رایتل لو رفته است. این موضوع با واکنش مدیران رایتل روبرو شد و آنها اعلام کردند اطلاعات لو رفته، به سالهای قبل باز میگردند. اکنون مدیرعامل رایتل میگوید از زمانی که به این شرکت آمده ۱۲۴ حفره امنیتی در سامانههای آن کشف و برطرف شدهاند.
رضاخواه در تشریح اتفاقی که خرداد امسال رخ داد، گفت: «در آن زمان یک نفر در اینترنت ادعا کرد اطلاعات مشترکان ما را از وبسایت ثبت نام ما هک کرده است و بعد ادعا کرد به رایتل ایمیل زده و تقاضای ۵ بیتکوین معادل یک میلیارد تومان کرده است و چون رایتل جواب نداده، میخواهد این اطلاعات را بفروشد. به مجردی که این اتفاق افتاد ما پلس فتا و مرکز افتا را در جریان گذاشتیم و کارشناسان آنها در دفتر مستقر شدند و دیتاهای ما را بررسی کردند. همزمان ما سعی کردیم با کسی که این ادعاها را کرده بود تماس بگیریم و مهم از همه تمام ایمیلآدرسهایمان را بررسی کردیم و هیچ شاهدی مبنی بر اینکه قبلا با ما تماس گرفته، پیدا نکردیم. ایشان ۹ رکورد را در فضای مجازی منتشر کرد و بعد از تماس ما هم ۵ هزار رکورد را به ما داد. ایمیلهایی که ادعا کرده بود برای ما فرستاده در هیچکدام از میلسرورهای ما نبود. بررسیهای ما روی ۵ هزار رکوردی که در اختیار ما قرارداده بود نشان داد این اطلاعات فیلدهای مختلفی دارد و مثلا ایمیلی بود که مشترک در سال ۲۰۱۶ عوض کرده بود و اطلاعات قبلی بود. بررسیها و جمعبندی ما این بود که این اطلاعات با استفاده از دسترسی به سرورهای غیر آنلاین ما جمعآوری شدهاند. الان پلیس فتا و مرکز افتا در حال پیگیری موضوع هستند. به تازگی ادعا شده که این اطلاعات فروش رفته که ما نمیتوانیم چنین موضوعی را تایید یا تکذیب کنیم.
رضاخواه تاکید کرد: «تا الان فقط ۹ رکورد از مشترکان ما در فضای عمومی منتشر شده که از آنها ۸ سیمکارت تخلیه شده یعنی بیشتر از ۲ سال از آخرین کارکرد آنها میگذرد. اطلاعاتی مثل آدرس، کدپستی، شماره ملی و… مشترکان در این رکوردها وجود دارد که ممکن است بتوان از آنها سوءاستفاده کرد: اما حفره در سامانههای برخط نبوده است.»
در کنار این لو رفتن اطلاعات، برخی از کاربران اعلام کردند که به نام آنها سیمکارتهای رایتل فعال شده و با استفاده از این سیمکارتها، گوشیهای مسافری وارد کشور و رجیستر شدهاند. رضاخواه مدیرعامل رایتل درباره این موضوع نیز گفت: «یک سیستم هماهنگی وجود داشت که به اطلاعات کسانی که به تازگی وارد کشور شده بودند دسترسی داشت. در عین حال با استفاده از دسترسی به پورتالهای ما، سیمکارتها را بدون اطلاعات افراد به نام آنها ثبت میکردند و با استفاده از این سیمکارتها گوشیها را رجیستر میکرند.»
او در توضیح چگونگی دسترسی به سامانه رایتل گفت: «این افراد با یک سرشماره مشخص (از سرشمارههای رایتل) با فروشندگان تماس میگرفتند ادعا میکردند از رایتل هستند و برای بهروزرسانی سیستم، باید یوزرنیم و پسورد فروشنده را داشته باشند و با استفاده از این دسترسی، وارد پورتال شده و سیمکارت را فعال میکردند.»
رضاخواه افزود: «به مجرد آنکه متوجه این موضوع شدیم، دسترسی تمام فروشندگان را قطع کردیم و یک سیستم VPN در چند ساعت طراحی کردیم و الان اگر فروشنده بخواهد به پورتال ثبتنام ما دسترسی داشته باشد با OTP وصل میشود.»
مدیرعامل رایتل درباره چرایی رخدادن این اتفاقها برای اپراتور سوم گفت: «رایتل در سالهای گذشته روی زیرساختهای فنی و فناوری اطلاعات و امنیت سرمایهگذاری نکرده است. الان یک شورای امنیت درست کردهایم که این حفرهها را شناسایی کند و جلویش را بگیرد. از روز اولی که من آمدم ۱۲۴ حفره امنیتی در سیستم پیدا کردیم که شروع کردیم به رفع آنها.»
پوشش و بهروزرسانی
در این لایو اینستاگرامی بینندگان به صورت مستقیم سئوالات خود را مطرح میکردند که بخش زیادی از این پرسشها به کیفیت شبکه رایتل ارتباط داشت. مدیرعامل اپراتور سوم درباره این موضوع گفت: «رایتل ۴-۵ سال در زیرساختهایش سرمایهگذاری نکرده بود. ما در همین دوران کرونا با کمک وزیر و یکی از پیمانکارانمان بیش از ۲۵۰ سایت 3G را LTE کردیم. ما ۴ هزار سایت 3G داشتیم که فقط هزار تا LTE شده بود. خیلی امیدواریم در چند هفته آینده ۷۵۰ سایت دیگر را هم LTE کنیم. برنامهریزی کردهایم که بیش از ۵۰۰ سایت جدید هم امسال بیاوریم.»
او همچنین درباره پوشش شبکه گفت: «ما در سالهای گذشته پروژه بهروزرسانی نداشتهایم و به همین دلیل مشکلاتی در پوشش داریم. هفته گذشته مناقصه بهروزرسانی را برگزار کردیم و با کمک پیمانکار، به روزرسانی را انجام میدهیم.»
او همچنین با اشاره به قراردادی که رایتل با دو اپراتور دیگر منعقد کرده است گفت: «مدل قراردادی با همراه اول و ایرانسل را به نحوی اصلاح کردیم که کسانی که مشترک رایتل بودند اما سرویس را در ساعت خاصی یا در مکانهایی از همراه اول و ایرانسل میگرفتند، کیفیت آنها بیش از ۳ برابر بهتر شده است.»
مدیرعامل رایتل درباره آنتندهی سیمکارتهای این شرکت در مترو توضیح داد: «طبق ضوابط شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، فقط یکی از اپراتورها میتواند در متروی تهران سرویس دهد که همراه اول قرارداد دارد و ما هم از سرویس رومینگ این اپراتور استفاده میکنیم اما به دلایل فنی این رومینگ تنها 2G است و این باعث میشود مشترکان سرویس تنها امکان مکالمه داشته باشند.»
او همچنین درباره استفاده از VoLTE در رایتل گفت: «امروزه اپراتورها تلاش میکند از فرکانس استفاده بهینه کنند و فناوریهای قدیمی برای این استفاده بهینه خوب نیستند. فرکانس یک دارایی محدود است و کاری که اپراتورها برای استفاده بهینه از آن میکنند این است که 2G را خاموش میکنند و فرکانس آن را برای 3G و 4G استفاده میکنند. منتها در VoLTE صدا را باید از با استفاده از سرورهای IMS براساس 4G ارائه کرد؛ اما رایتل در زیرساختش IMS ندارد و ما فناوری این کار را نداریم و نمیتوانیم فعلا این کار را انجام بدهیم.»