تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 11, 2020
11:29 شنبه، 21ام تیرماه 1399
کد خبر: 113929

طرح خوداظهاری تجهیزات «ماینینگ» اشتغالزایی ایجاد می‌کند

 «مصوبه طرح خوداظهاری تجهیزات استخراج رمز ارز (ماینینگ) از سوی هیأت دولت با امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری 15 تیرماه به دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت دادگستری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد.» اما این مصوبه، چگونه مصوبه‌ای است و با این مصوبه چه تحولی را در بخش خصوصی  صنعت ماینینگ شاهد خواهیم بود؟ فعالان حوزه ماینینگ درباره این مصوبه و نتایج ابلاغ آن به «ایران» می‌گویند.
هوای تازه برای صنعت ماینینگ
«تصویب و ابلاغ مصوبه خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ از سوی دولت را نقطه شروعی برای تدوین یک مسیر صحیح در صنعت ماینینگ کشور می‌دانیم و از اینکه دولت بعد از یک سال یک مصوبه از قانون صنعت ماینینگ را اصلاح کرد، به فال نیک می‌گیریم.»
محمدرضا شرفی رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: سال گذشته مصوبه‌ای از سوی دولت برای قانونی شدن فعالیت ماینرها تصویب شد اما چون این قانون دارای نقص بود ودر آن هیچ توجهی به تعیین تکلیف فعالان این حوزه و دستگاه‌های آنها نشده بود، بنابراین در پیگیری‌هایی که انجام شد، مصوبه «خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ» و اهمیت ابلاغ آن به فعالان این صنعت مطرح شد و بعد از بررسی‌ها این مصوبه ۱۲ خرداد ماه سال ۹۹ در جلسه کمیسیون اصلی اقتصادی هیأت دولت تصویب و بعد از طرح در صحن هیأت دولت، به امضای رئیس جمهوری رسید و به‌تازگی نیز به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.
رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین ایران افزود:« با امضا و ابلاغ این مصوبه، دستگاه‌های ماینر (استخراج رمز ارز) با پرداخت حقوق گمرکی، شناسه دار خواهند شد و واردات و خرید و فروش آن قاچاق نخواهد بود و پیش از این دستگاه‌هایی که تا قبل از مرداد ۹۸ وارد کشور شده، قاچاق محسوب می‌شد، اما بنابراین مصوبه، فعالان این حوزه می‌توانند با خوداظهاری و پرداخت حقوق گمرکی دارای شناسه شوند تا فعالیت آنها قانونی محسوب شود. بنابراین قطعاً این مصوبه می‌تواند راه ورود رسمی بسیاری از صنعتگران استخراج رمزارز  به این عرصه را هموار کند.»
امید علوی فعال صنعت ماینینگ نیز معتقد است که با تصویب مصوبه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمز ارز از سوی دولت دستگاه‌هایی که وارد کشور و توقیف شده است، تعیین تکلیف می‌شود.علوی به «ایران» گفت: طبق این مصوبه دولت، کسانی که پیش از این دستگاه ماینینگ وارد کشور کرده‌اند می‌توانند به سایت «بهین یاب» وزارت صمت مراجعه کرده و دستگاه‌های خود را ثبت کنند که بعد از ثبت در این سایت به گمرک راهنمایی می‌شوند و بعد از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و… دستگاه‌های آنها قانونی اعلام می‌شود.
وی افزود: به‌عبارتی پیش از این دستگاه‌های ماینینگی که وارد کشور شده بودند قاچاق محسوب می‌شد و فعالان دارای پرونده‌های تعزیراتی بودند. حال با این مصوبه پرونده‌های تعزیراتی که برای آنها باز شده، مختومه اعلام می‌شود و می‌توانند به‌صورت قانونی در این صنعت فعالیت کنند.
این فعال حوزه ماینینگ افزود: طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 50 هزار دستگاه ماینینگ توقیف و چندین هزار پرونده تعزیراتی برای فعالان این صنعت باز شده است در این مدت مقدار زیادی از سرمایه‌های ملی فریز و از ارزش آنها کاسته و حتی نابود شده است چون 70 درصد دستگاه‌ها قدیمی شده‌اند و دیگر ارزش اتصال به برق را ندارند ولی همین که پرونده تعزیراتی فعالان بسته می‌شود آنها می‌توانند در ادامه کار دستگاه‌های خود را قانونی وارد کشور کنند که البته دارای ارزش بسیار بالایی است. وی به بازگشت نشاط و امید به فعالان ماینینگ و بالا رفتن رضایت اجتماعی با این مصوبه اشاره کرد و افزود: این اقدام دولت نقطه عطفی محسوب می‌شود چون بعد از دو سال که دولت با ماینرهای بخش خصوصی برخورد می‌کرد، این مصوبه نشان می‌دهد بین این دو تعامل ایجاد شده و بخش خصوصی صنعت ماینینگ توانسته است کمک دولتی را به سمت خود جذب کند و همین موضوع، شادی را برای جامعه صنعت ماینینگ به ارمغان آورده است.
این فعال صنعت ماینینگ اعتقاد دارد با قانونی شدن دستگاه‌ها و دریافت مجوز، ماینرها به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند از سوی دیگر با این مصوبه ماینرها به کشورهای همسایه مهاجرت نمی‌کنند و سرمایه در داخل کشور خواهد ماند و برای کشور ارزآوری خواهند کرد. مهمتر اینکه سرمایه‌گذاران با خیال راحت در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند.
علوی با اشاره به اینکه امیدوار است که چالش مهم دیگر این صنعت یعنی نرخ برق و گاز نیز حل شود، گفت: اکنون نرخ مصوب برق و گاز از سوی وزارت نیرو برای ماینرها چالش برانگیز است و واقعاً نرخ برق برای این صنعت عادلانه نیست و تمام مزارعی که انشعاب برق گرفته‌اند از اول خرداد دستگاه‌های خود را به‌دلیل بالا بودن قیمت برق خاموش کرده‌اند و خاموشی 4 ماهه برای این صنعت همانند مرگ می‌ماند.
یک گام رو به جلو
فرهاد بیات کارشناس حقوقی کسب و کار و فعال در حوزه ماینینگ نیز با ابراز خرسندی از ابلاغ مصوبه خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ به «ایران» گفت: دولت پیش از این با قانونی کردن صنعت ماینینگ هرچند به‌صورت ناقص فعالان این حوزه را خوشحال کرده بود اما با تصویب این مصوبه و ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه دوباره آنها را شاد کرد.بیات افزود: حال با تصویب و ابلاغ این مصوبه یک گام دیگر در فعالیت قانونی بخش خصوصی صنعت ماینینگ برداشته شد. پیش‌ از این هر‌کس دستگاهی را وارد کشور می‌کرد قاچاق محسوب می‌شد ولی با این مصوبه و ابلاغ آن دیگر مشکل واردات دستگاه‌های ماینینگ و خرید آن با اقدام معاونت حقوقی ریاست جمهوری حل شد.
 این کارشناس حقوقی حوزه ماینینگ در ادامه با بیان اینکه با این ابلاغیه، فعالان یک ماه فرصت دارند تا دستگاه‌های خود را خوداظهاری کنند، گفت: طبق آمار غیررسمی حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه در کشور وجود دارد که اگر میانگین قیمت هر دستگاه را به‌طور متوسط یک هزار دلار در نظر بگیریم یعنی ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه بلااستفاده مانده بود یا اینکه به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کرد حال بعد ازاین مصوبه آنها می‌توانند دستگاه‌های خود را به برق زده و به‌صورت قانونی فعالیت کنند.
وی در ادامه گفت: فعالان این صنعت با واردات دستگاه ماینینگ دیگر مجرم شناخته نمی‌شوند و قاچاقچی لقب نمی‌گیرند. پرونده‌هایی هم که در تعزیرات تشکیل شده مطابق دستورالعملی تعیین تکلیف می‌شوند، و در نهایت این که با شفاف‌سازی درباره تعداد دستگاه‌ها، درآمدزایی خوبی برای دولت ایجاد می‌شود. دستگاه‌هایی که معطل مانده‌اند می‌توانند وارد فرایند تولید شده و در تولید رمزارز به کار گرفته شوند بنابراین اشتغال خوبی نیز در این حوزه ایجاد خواهد شد.
این فعال صنعت ماینینگ درباره اینکه کشور ما چند درصدی از ماینینگ دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: تمام رسانه‌های معتبر دنیا اعلام می‌کنند که ایران 3 درصد صنعت ماینینگ دنیا را در اختیار دارد بنابراین آمار اعلام شده نشان می‌دهد یا عده‌ای زیرپوستی در حال فعالیت هستند یا برخی نهادها خود در این صنعت فعالیت می‌کنند. بیات درباره اینکه فعالیت بخش خصوصی در این صنعت چه پیامدهایی برای کشور دارد، گفت: یکی از پیامدهای خوب این صنعت این است که وابستگی ما به دلار کاهش پیدا می‌کند. با شرایط تحریم اکنون تجار نمی‌توانند مالی نقل و انتقال انجام دهند در صورتی که این کار با ماینینگ حل می‌شود بنابراین بهتر است هر چه سریعتر از این صنعت به نفع منافع ملی کشور بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: ما می‌توانیم در این صنعت هاب منطقه شویم هم‌اکنون روسیه، قزاقستان و گرجستان در حال تلاش هستند تا به هاب منطقه در صنعت ماینینگ تبدیل شوند حتی گرجستان با خرید برق از ایران و ارائه آن با قیمت پایین به فعالان این حوزه در حال تلاش برای تبدیل شدن به هاب منطقه است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.