اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 15, 2020
11:51 چهارشنبه، 25ام تیرماه 1399
کد خبر: 114101

تپسی به‌عنوان اولین تاکسی اینترنتی وارد بورس می‌شود

مدیرعامل تپسی اعلام کرد که دیگر تپسی به دنبال جذب سرمایه‌گذار جدید نیست بلکه به عنوان اولین تاکسی اینترنتی وارد بورس می‌شود.
 
 میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی شب گذشته (۲۴ تیر) در ابتدای این گفت‌‌وگو از اقدامات تپسی در دوران کرونا صحبت کرد و گفت: «ما در دوران کرونا ترکیبی از دورکاری و کار حضوری را انتخاب کردیم؛ چرا که به دلیل زنده بودن سرویس، نمی‌توانستیم تمام نیروهای خود را دورکار کنیم.»
 
او ادامه داد: «پرتوکول‌های بهداشتی را در مورد نیروهایی که مجبور به حضور در محل کار بودند رعایت کردیم. ماسک زدن را اجباری کردیم، از همه کارکنان تست کرونا گرفتیم و علاوه بر آن فضای شرکت را کمی بزرگ‌تر کردیم تا فاصله‌گذاری را بهتر حفظ کنیم.»
 
منشی‌پور در مورد تاثیر کرونا بر سفرهای تپسی گفت: «در دوران کرونا مردم کمتر رفت‌وآمد می‌کنند که البته این اتفاق خوبی است. اما سفرها نسبت به قبل از بهمن سال گذشته همواره کمتر شده است.»
 
او اوج کم شدن سفرهای تپسی را مربوط به اسفند و فروردین ماه می‌داند که تا ۷۰ درصد کاهش داشته است. او در این خصوص توضیح داد: «بعد از فروردین ماه که شرایط کمی عادی شد سفرها در اردیبهشت به ۵۰ تا ۶۰ درصد حالت عادی خود رسید.»
 
مدیرعامل تپسی در مورد اقداماتی که برای حفظ سلامت سفیران (رانندگان) تپسی خود انجام شده نیز توضیح داد و گفت: «کارهای متفاوتی کردیم که سلامت سفیران را حفظ کنیم از جمله اینکه برای آن‌ها آموزش‌هایی را برگزار و استفاده از ماسک را اجباری کردیم.»
 
او در پاسخ به این سوال که چرا زدن ماسک را برای مسافران اجباری نمی‌کنید توضیح داد: «به چند دلیل این اتفاق امکان‌پذیر نیست. یکی اینکه ما تا این حد روی مسافران خود تسلط نداریم که آن‌ها را مجبور به انجام کاری کنیم. دو اینکه مسافر شاید یک بار در روز از سرویس تپسی استفاده کند اما سفیران ما بعضا تا چندین و چند مورد در روز سفر می‌کنند که این یعنی آن‌ها در معرض خطر بیشتری نسبت به مسافران قرار دارند.»
 
 در مورد وام ۲ میلیون تومانی تپسی به سفیرانی که کرونا گرفته‌اند پرسید و مدیرعامل تپسی در جواب گفت: «ما در دو نوبت به سفیران خود وام دادیم. یک بار از طرف خود شرکت که حجم آن نمی‌توانست از یک عددی بالاتر باشد. یک بار هم با کمک بنیاد علوی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان تعداد خیلی خوبی از سفیران تواستند وام دریافت کنند و هنوز هم این امکان وجود دارد.»
 
او در مورد این وام‌ها توضیح داد: «این وام فقط برای سفیرانی که کرونا گرفته‌اند نیست و برای همه سفیران این امکان وجود دارد.»
 
مشکل همیشگی قیمت
مدیرعامل تپسی در پاسخ به این سوال که نظرات مختلف و متفاوتی در مورد قیمت‌ها وجود دارد. نظر خود شما درمورد قیمت‌‌گذاری تپسی چیست، گفت: «در چهار سال فعالیت تپسی، قیمت‌های ما به‌طور معناداری از میزان تورم و همچنین افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل عمومی پایین‌تر بوده است.»
 
 
بیشترین موضوعاتی که در کامنت‌های این لایو اینستاگرامی مطرح شد مربوط به موضوع قیمت‌گذاری تپسی بود؛ برخی قیمت‌ها را بسیار پایین و برخی دیگر بسیار بالا می‌دانستند.
 
او در توضیح دلیل این اتفاق گفت: «یک بخش بزرگی از دلیل آن به مزیت‌های رقابتی ما برمی‌گردد اما جدا از آن، وقتی که قیمت‌ها خیلی پایین بیاید سفیر‌های ما سفرها را قبول نمی‌کنند و وقتی خیلی قیمت‌ها بالا برود مسافر به سمت رقیب می‌رود. ما همواره سعی کردیم تا یک قیمت تعادلی داشته باشیم.»
 
او ادامه داد: «حتی زمانی که فشار زیادی از لحاظ مالی روی سفیران ما بود قیمت‌ها را بالا نبردیم بلکه پورسانت کمتری برداشتیم تا اختلاف قیمت‌ها را جبران کنیم؛ اما دیگر در زمان کرونا توان این کار را نداشتیم.»
 
مدیرعامل تپسی در مورد تغییرات قیمت در سه ماهه اول سال گفت: «از زمان شیوع کرونا به بعد مردم به یک باره احساس کردند تپسی افزایش قیمت زیادی را لحاظ کرده است. درحالی که دلیل آن این بود که در فرودین و اردیبهشت به دلیل پایین‌تر بودن تقاضا نسبت به عرضه، الگوریتم هوشمند ما قیمت‌ها را تا حد زیادی پایین آورده بود و با بازگشت میزان تقاضا، قیمت‌ها به حالت عادی بازگشت.»
 
منشی پور در جواب به این سوال که آیا تپسی با رقیب خود اسنپ در مورد قیمت سفرها تابحال هماهنگی انجام داده است، گفت: «خیر. تقریبا همه در جریان رقابت بین اسنپ و تپسی هستند و می‌دانند همچین چیزی امکان ندارد. قیمت یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رقابتی ما در این حوزه است. نکته اصلی آن است که استراتژی‌های ما در شهر‌ها و زمان‌های مختلف فرق می‌کند. ممکن است در یک شهر و یک زمان، ما گران‌تر باشیم، در شهر دیگر ارزان‌تر و در شهری نیز قیمت‌ها یکسان باشد.»
 
سهم بازار
مدیرعامل تپسی در پاسخ به این سوال که چقدر از سهم بازار را در اختیار دارید گفت: «از آخرین باری که این آمار را نگاه کردم سهم بازار ما بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و سهم اسنپ نیز بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده است. در حال حاضر آمار دقیقی ندارم اما حدس می‌زنم تغییر چندانی نکرده است.»
 
منشی‌پور در مورد سهام‌داران تپسی نیز توضیح داد: «ما دو دسته سهام‌دار داریم. یک دسته تیم اولیه تپسی است که پایه‌گذاری و کد‌نویسی کرده و کارهای اولیه را انجام داده‌اند؛ یک دسته هم سهام‌دارانی که سرمایه‌گذار هستند و باعث رشد این کسب‌‌وکار شدند.»
 
او ادامه داد: «در حال حاضر ترکیب سهام‌داری ما عبارت‌اند از مجموعه سام‌سرویس، گروه مالی سامان و سه سرمایه‌گذار حقیقی که از ابتدای کار وارد شده‌اند.»
 
منشی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا با تغییرات مدیریتی و سهام‌داران جدید که در تیم رقیب اتفاق افتاده است، رفتار رقیب نیز تغییر داشته یا نه، گفت: «هنوز برای اعلام این مورد زود است اما امیدوارم با ورود جدی‌تر ایرانسل به مجموعه اسنپ، تغییرات مثبتی در رفتار آن‌ها ایجاد شود. چرا که ایرانسل شناخت درستی از وضعیت بازار و مشتری‌ها دارد.»
 
او به مجموعه راکت‌ اینترنت به عنوان سهام‌‌دار اصلی اسنپ اشاره کرد و گفت:«۹۵ درصد از تصمیمات اصلی همچنان از سوی راکت اینترنت گرفته می‌شود و آن‌ها به دنبال داشتن رقیب در هیچ بازاری نیستند و همیشه به دنبال انحصار هستند؛ اما ما دیگر نگرانی از بابت آن‌ها نداریم چرا که به یک توازنی در بازار رسیده‌ایم و از عهده خودمان بر می‌آییم.»
 
سرویس‌های جدید
 سرویس‌های جدیدی که تپسی از ابتدای سال جدید اجرا کرده، از مدیرعامل این مجموعه در مورد هدف تپسی از ارائه سرویس‌های جدید و اینکه آیا قصدی برای تبدیل شدن به سوپر‌اپ دارند یا نه پرسید. منشی‌پور نیز در جواب گفت: «هرکجا که ایجاد و ارائه سرویسی جدید برای تپسی هم‌افزایی و سود داشته باشد ما علاقه‌مند به ورود به آن حوزه خواهیم بود و به سرعت و جدیت وارد می‌شویم.»
 
او با اشاره به استقبال از سرویس لاین بیان کرد: «سرویس لاین را فعلا بخاطر وجود کرونا جمع کردیم اما امیدوایم که بعدا مجددا راه‌اندازی کنیم. سرویس هم‌یار را هم فقط برای کمک به مردم راه انداختیم و همانطور که انتظار داشتیم استقبال خوبی از آن در زمان کرونا شد.»
 
مدیرعامل تپسی از ورود به حوزه‌های دلیوری کالا و حوزه‌های دیگر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «قصد سوپراپ شدن نداریم، اما به‌زودی وارد حوزه‌های زیر مجموعه خود خواهیم شد.»
 
مدیرعامل تپ‌سی در مورد خریدن استارتاپ‌های مشابه یا مرتبط با تپسی گفت: «مجموعه تپسی حتما خرید سرویس‌های دیگر را یک مسیری از رشد می‌بیند و در صورت لزوم این کار را خواهد کرد.»
 
سهمیه‌بندی بنزین
مدیرعامل تپسی درمورد ماجرای سهمیه‌بندی بنزین و سهم‌گیری تپسی از دولت توضیح داد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که ما تا ابد نمی‌توانیم یک کسب‌وکار غیررسمی باشیم و باید به رسمیت شناخته می‌شدیم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و نمی‌توانستیم سهمیه بنزین بگیریم، تعداد زیادی سفیر از کار بیکار می‌شدند و خوشحالیم که این اتفاق نیافتاد و ما سریع وارد عمل شدیم و توانستیم برای رانندگان خود سهمیه بگیریم.»
 
منشی پور در مورد روند این ماجرا نیز توضیح داد: «دوران سهمیه بندی بنزین دوران سختی برای همه کشور بود اما ما سختی بیشتر داشتیم. از حدود یک سال قبل از اجرای سهمیه‌بندی با وزارت کشور وارد مذاکره شدیم اما آن‌ها ابتدای کار ما را به رسمیت نمی‌شناختند. در مورد دیگر سوال اصلی آن‌ها این بود که اگر به شما سهمیه بدهیم همه می‌خواهند عضو سیستم شما شده و سهمیه بنزین دریافت کنند.»
 
او در مورد مشکلات این اتفاق نیز بیان کرد: «اما همچنان مشکلات زیادی در این خصوص وجود دارد. برای مثال ابتدای اجرایی شدن این طرح، سهمیه‌ها درست داده نمی‌شد و از طرفی هم از ما تهعد گرفته بودند که افزایش قیمت نداشته باشیم. یک بار سهمیه را واریز کردند به کارت‌هایی که منقضی شده بود. در کل دوران سختی برای سفیران ما بود که ما سعی کردیم در آن دوران با پایین آوردن پورسانت و دادن وام‌های بلاعوض به سفیران کمک کنیم.»
 
درز اطلاعات
منشی‌پور در مورد اتفاقی که فروردین سال گذشته افتاد و تعدادی از فاکتور‌های رانندگان تپسی لو رفت توضیح داد: «یک هکر کلاه سفید یک نفطه ضعفی از سیستم ما پیدا کرد و یک سری از دیتاهای ما را پیدا کرد. این اطلاعات صورت‌حساب‌های چندهزار نفر از سفیران ما بود که برای بحث‌های مالیاتی در یک سرور جداگانه نگه‌داری می‌شد و جمعا چند میلیون صورت‌حساب بود. خوشبختانه با خود این هکر وارد مذاکره شدیم و جلوی لو رفتن اطلاعات را گرفتیم. این ماجرا برای ما خیلی گران تمام شد اما خب درس خیلی مهمی از این ماجرا گرفتیم و سیستم امنیتی خود را ارتقا دادیم.»
 
گسترش سرویس‌دهی
مدیرعامل تپسی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای گسترش سرویس‌‌دهی خود دارید یا خیر گفت: «حتما وارد تمام مراکز استان‌ها خواهیم شد و در شهرهایی که هستیم نیز افزایش سرویس‌ و جذب سفیر خواهیم داشت.»
 
او در مورد بیمه کردن سفیران تپسی نیز گفت: «سفیران کارمندان تپسی نیستند و ما نمی‌تونیم رانندگان را بیمه کنیم. ما تنها سرویس‌دهنده به سفیران هستیم اما سعی کردیم تا با مذاکره با شرکت‌های بیمه تخفیف‌های خوبی برای سفیران مهیا کنیم تا آن‌ها از این امکان بهره‌مند شوند.»
 
منشی‌پور در مورد دوگانه‌سوز شدن خودروهای سفیران نیز توضیح داد: «با شرکت پالایش پخش وارد مذاکره شدیم و متاسفانه ظرفیت دوگانه‌سوز کردن آن‌ها آنقدر پایین بود که تنها چند صد دستگاه بیشتر دوگانه‌سوز نشدند و عملا این طرح به درستی اجرا نشد.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.