بازار سرمایه

July 18, 2020
11:47 شنبه، 28ام تیرماه 1399
کد خبر: 114168

بیش از یک میلیون نفر در عرض یک ماه به صورت دیجیتالی احراز هویت شدند

 
رونق خرید و فروش سهام و به تبع آن دریافت کدبورسی و احراز هویت سجامی آن هم در دوره شیوع کرونا موجب شد تا پیش از پیش اجرای احراز هویت دیجیتالی در دستور کار قرار گیرد. همین شرایط هم شرکت‌کارگزاری مرکزی را بر آن داشت تا به تعدادی از شرکت‌های فعال در این زمینه برای احراز هویت دیجیتالی متقاضیان ورود به بورس اجازه فعالیت دهد، هر چند که هنوز تقاضای دریافت مجوز بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه در شرکت کارگزاری بورس باقی مانده است و همچنان در نوبت بررسی است؛ اما شرکت‌هایی که تا کنون موفق به ارائه سرویس‌های خود شده‌اند به نظر می‌رسد کارنامه موفقی از خود نشان داده‌اند و عملکرد خوبی داشته‌اند. به‌گونه‌ای که مدیران از این روند به عنوان پیش‌قراولان احراز هویت دیجیتال یاد می‌کنند و آنان را سدشکنان مشکلات پیش روی این مدل احراز هویت می‌دانند. در همین زمینه مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت اعلام کرده که طی یک ماه نیم از آغاز فرایند احراز هویت دیجیتال بیش از یک میلیون نفر به صورت دیجیتالی برای ورود به بورس و دریافت کد بورسی احراز هویت شده‌اند.
 
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اموراقتصادی و دارایی اعلام کرده بود که طی ۱۰ روز ابتدایی احراز هویت دیجیتالی تقریبا ۷۰۰ هزارنفر از این طریق احراز هویت کردند. در اصل به صورت میانگین روزی ۷۰ هزار نفر از طریق دیجیتالی برای ورود به بورس فرایند احراز هویت دیجیتالی را طی کردند.
 
حال علی رسول‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت و ارائه کننده اپلکیشن سیگنال اعلام می کند که طی یک ماه نیم از آغاز فرایند احراز هویت دیجیتالی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت دیجیتالی برای ورود به بورس و دریافت کدبورسی احراز هویت کرده‌اند که از این میزان یک میلیون ۱۰۰ هزارنفر آنان از طریق اپلیکیشن سیگنال فرایند احراز هویت خود را طی کرده‌اند.
 
اپلیکیشن سیگنال، فرایند احراز هویت سجام و احراز هویت برای دریافت کد بورسی را به صورت دیجیتالی و از طریق ابزارهای بیومتریک و شناسایی صدا و تصویر فراهم می‌کند. این اپلیکیشن‌ هم‌اکنون در کنار برخی دیگر از سرویس‌دهندگان در حال ارائه سرویس احرازهویت دیجیتالی به کاربران و متقاضیان ورود به بورس است.
 
 
علی رسولی زاده مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت می‌گوید که سیگنال در حال طراحی فرایندی است تا امکان احراز هویت دیجیتالی افراد نابینا نیز فراهم شود
 
علی رسولی‌زاده مدیرعامل سیگنال دلیل استقبال از این سرویس را طی روزهای گذشته علاوه بر استقبال مردم از بازار بورس شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان می‌کند. در سرویس ارائه شده از سوی سیگنال با دریافت صدا و تصاویری از فرد متقاضی احراز هویت، علاوه بر اینکه زنده بودن شخص کنترل می‌شود بلکه با اتصال به سامانه‌های مختلف، هویت وی نیز کنترل می‌شود و پس از ارزیابی‌های انجام شده و احراز هویت، او قادر به ادامه فعالیت خود خواهد بود.
 
رسولی‌زاده در پاسخ به این سوال که برای حفظ اطلاعات افراد چه اقداماتی در سیگنال صورت گرفته است می‌گوید: «الزامات امنیتی مختلفی برای شرکت‌هایی مانند وجود دارد که ما تمامی آنان را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کرده‌ایم و از تمامی الزامات مربوطه پیروی می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «از سویی ما اطلاعات و داده‌ها را نزد خود نگه نمی‌داریم بلکه پس از احراز هویت داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران را به شرکت سرمایه‌گذای مرکزی به عنوان متولی اطلاعات در حوزه سهامداران سازمان بورس منتقل می‌کنیم.»
 
او تاکید می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان فقط وظیفه احراز هویت را برعهده دارند و حفظ و نگهداری از داده‌های افراد بر عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. رسولی‌زاده  با اشاره به پیشینه فعالیت این شرکت برای احراز هویت می‌گوید: «مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت بیش از ۳ سال است در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و یکی از طرح‌هایی که این شرکت همواره پیگیری می‌کرده موضوع احراز هویت بوده است. او تاکید کرد که فرایند ایجاد شده برای احراز هویت از سمت آنان فقط مخصوص بورس نیست بلکه بانک‌ها و اپراتورها نیز که نیاز به احراز هویت کاربران خود دارند نیز می‌توانند از این سرویس احراز هویت آنان استفاده کنند.»
رسولی زاده به عنوان مدیرعال شرکت دانش بنیان پارت و ارائه دهنده اپلکیشن سیگنال با اشاره به اینکه این خدمت از قبل نیز تولید شده بودند توضیح می‌دهد: «پیش از این از این سرویس فقط برای تشخیص زنده بودن افراد استفاده می‌شد و از طریق کپچه‌های صوتی (voice captcha) زنده بودن افراد چک می‌شد اما به تدریج با این مساله روبه‌رو شدیم که برخی از افراد قدرت خواندن نداشتند از همین رو به این سرویس امکان شناسایی افراد از طریق ژست‌های حرکتی را نیز اضافه کردیم.» او ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون اگر فردی سواد خواندن و نوشتن نیز نداشته باشد از طریق سامانه طراحی شده می‌توان او را شناسایی کرد چرا که از طریق ژست‌های حرکتی آنان قابل شناسایی خواهند بود.»
 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت ارائه سرویس‌ها برای احراز هویت را ادامه دار می‌داند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی امکانی هستند تا از طریق آنان افراد نابینا نیز بتوانند به‌صورت دیجیتالی احراز هویت شوند. برای اجرایی شدن این فرایند می‌خواهند امکان ارتباط و تعامل آنان را از طریق صدا و کپچه‌های صوتی با چت‌بات‌های سیگنال برای احراز هویت برقرار کنند.
 
رسولی زاده در پاسخ به این سوال که آیا این سرویس را به اپراتورها و بانک‌ها نیز ارائه کرده اید یا خیر می‌گوید: «ما آمادگی ارائه این سرویس به آنان را داریم اما به دلیل فشرده بودن فرایند کاری بورس فعلا امکان بازاریابی در آن بخش برایم فراهم نبوده است و تمرکز خود را روی احراز هویت در بخش بورس گذاشته‌ایم اما اگر تقاضایی از سمت آنان مطرح شود امکان پاسخ به آن تقاضا وجود دارد.»
 
او همچنین درپاسخ به این سوال که در برخی از موارد هنگام دریافت سرویس اتصال با سامانه‌های مختلف از جمله سامانه‌های بانکی قطع می‌شود اعلام کرد: «برای طی شدن فرایند احراز هویت و نهایی شدن فرایند کاری سیگنال با APIهای مختلف سازمان‌ها در ارتباط است در حین ارتباط ممکن است برای هر کدام از APIها مشکلی پیش بیاید و به طور موقت ارتباط برقرار نشود اما پس از مدتی دوباره این ارتباط برقرار می‌شود و امکان ارائه سرویس وجود دارد.» رسولی‌زاده تاکید می‌کند که این فرایند در حال بهبود است و از ابتدایی که زیر بار رفته به تدریج بهبود یافته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.