اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 18, 2020
14:50 شنبه، 28ام تیرماه 1399
کد خبر: 114183

امنیت بالای فضای ذخیره‌سازی ابری برای داده‌های حساس و مهم کسب‌وکارها

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از سازمان‌ها به انتقال داده‌های حیاتی و حساس سازمان به فضای ذخیره‌سازی ابری روی آورند.
 
بر اساس نتایج یک مطالعه که توسط Cloud Security Alliance انجام شده است، ۶۹٪ از شرکت‌ها داده‌های ضروری و حساس خود را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کرده‌ یا در حال انتقال آن‌ها هستند. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۵٪ از کسب‌وکارها در انتقال داده‌های حساس سازمان نگرانی‌هایی از جمله امنیت داده‌ها دارند.
 
علاوه بر این هنوز تعدادی از کسب‌وکارها از انجام این کار سر باز می‌زنند؛ زیرا تصور می‌کنند که اگر داده‌ها در فضای ابری ذخیره شوند، پس این داده‌ها در اختیار کامل سازمان و در مرکز داده اختصاصی سازمان نیست. همچنین به این دلیل که نمی‌توانند به صورت فیزیکی سرورهای خود را ببینند، به نظرشان داده‌های سازمان در معرض خطر هستند.
 
این تصور در تناقض با واقعیت است. در حقیقت برای حداقل چند سال گذشته، امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری از بیشتر سیستم‌های  غیر ابری (On-premises System) بهتر بوده است. این کار توسط تعداد زیادی از شرکت‌های امنیتی که بر بازار روبه‌رشد فضای ذخیره‌سازی ابری تمرکز کرده‌اند، انجام شده است. این شرکت‌ها منابع مالی خود را به جای سرمایه‌گذاری بر روی سیستم‌های امنیتی داخلی، صرف تحقیق و توسعه امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری کرده‌اند.
 
البته گفتنی است که میزان امنیت داده‌‌ها با توانایی شرکت در بهره‌برداری مناسب از سیستم‌های امنیتی و استعداد افرادی که این سیستم‌ها را انتخاب و اجرا می‌کنند، ارتباط مستقیمی دارد. هیچ سیستمی ۱۰۰٪ امن و مطمئن نیست؛ اما این احتمال وجود دارد که امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری به دلیل استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته نسبت به مرکز داده‌ اختصاصی قوی‌تر باشد.
 
از طرفی شیوع ویروس کرونا در جهان، مشکلات امنیت داده‌ها و دسترسی محلی به داده‌ها را بیش از پیش آشکار کرد. در برخی موارد، افراد نمی‌توانستند به صورت فیزیکی در مراکز داده حاضر باشند و در صورت قطع ارتباط با سرورها، برقراری ارتباط دوباره باید از راه‌ دور انجام می‌شد. این کار برای برخی از مسائل (مانند خرابی تجهیزات) غیرقابل انجام است.
 
بنابراین افزایش استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری از نتایج مثبت شیوع ویروس کرونا بوده است؛ با این وجود هنوز تعدادی از شرکت‌ها نسبت به امنیت این فضا کمی بدبین هستند. اما تحقیقات نشان داده است که امروزه اصرار بر ناامن بودن فضای ذخیره‌سازی ابری نادرست است. چنین ادعاهایی با توجه به اثبات امنیت بالای فضای ذخیره‌سازی ابری رد شده است. شواهد نشان می دهد که به دلایل بسیار آشکاری، فضای ذخیره‌سازی ابری نسبت به فضای سنتی بستر بهتری برای ذخیره‌سازی داده‌ها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.