تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 18, 2020
16:21 شنبه، 28ام تیرماه 1399
کد خبر: 114190

اتحادیه اروپا در دو دادگاه پیاپی از غول‌های دیجیتالی آمریکا شکست خورد

 
 
دادگاه عالی اتحادیه اروپا اعلام کرده که داده‌های اروپاییان در آمریکا از امنیت کافی برخوردار نیست. از سویی در همین دادگاه شکایت اپل در برابر پرداخت مالیات مضاعف به اروپا نیز مورد پذیرش قرار گرفت. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در دو دادگاه مختلف در برابر غول‌های دیجیتالی آمریکا شکست خورده‌اند؛ اما این موضوع آنها را متوقف نخواهد کرد.
 
 دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه روش ارسال اطلاعات فیسبوک و هزاران شرکت دیگر را باطل و اعلام کرد که داده‌های اروپاییان در آمریکا از وضعیت مطمئنی برخوردار نیستند. یک روز قبل نیز طبق نظر این دادگاه، شکایت اپل در محاکمه‌ای مربوط به پرداخت مالیات مضاعف ۱۳ میلیارد یورو برابر با ۱۴.۹ میلیارد دلار مالیات در ایرلند به پیروزی رسید.
 
طبق تصمیم سال ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا شرکت اپل باید مالیات‌هایی که پیش از این به آمریکا پرداخت کرده بود را به اتحادیه اروپا نیز پرداخت می‌کرد. اپل با این تصمیم مخالفت کرد و اعتراض خود را در دادگاه اتحادیه اروپا ثبت کرد و این دادگاه نیز این اعتراض را پذیرفت.
 
همچنین قضات دادگاه اتحادیه اروپا مکانیزم سپر حریم خصوصی داده‌ها که اتحادیه اروپا سال‌ها بر سر آن با آمریکا مذاکره کرده بود را ناکارآمد اعلام کرد. طبق نظر این اتحادیه مکانیزمی که مسئولان اتحادیه اروپا و آمریکا سال‌ها زمان خود را صرف مذاکره برای پیاده‌سازی آن کرده بودند به دلیل برنامه‌های نظارتی آمریکا عملا ناکارآمد است و داده‌های اروپاییان در آمریکا امنیت ندارد.
 
پیروزی شرکت اپل و نتیجه این دادگاه شکستی بزرگ برای مارگارت وستاگر محسوب می‌شود، او به عنوان نماینده اصلی اتحادیه اروپا، اقدامات سختگیرانه این اتحادیه در برابر آمریکا را  در زمینه‌های تکنولوژی رهبری می‌کند.
 
مارگارت وستاگر با مبارزه علیه سوء استفاده از قدرت در سیلیکون ولی و تلاش آنها برای تاسیس فروشگاه‌هایی با پایین‌ترین مالیات به شهرت رسید. اما مارگارت پس از این شکست اعلام کرد که در حال انجام یک بررسی ضد تراست در مورد دستیار های صوتی از جمله سیری اپل و الکسای آمازون است و عقیده دارد که این شرکت‌ها برای نفوذ بیشتر در بازار از داده‌های این دستیارهای صوتی استفاده می کنند.
 
اما در مقابل فرانسس بارول، متفکر شورای آتلانتیک از واشنگتن دی سی در این مورد می‌گوید: «آنچه در اروپا شاهدش هستیم این است که دولت‌ها برخلاف امریکا، حوزه دیجیتال را زمینه‌ای برای دخالت دولت تلقی می‌کنند. این تلاش بیشتر اوقات به نتیجه نخواهد رسید؛ اما به این معنا نیست که آنها تلاش خود را متوقف می‌کنند.»
 
علیرغم این شکست، وستاگر اعلام کرد که به تلاش خود برای پذیرش رفتار منصفانه توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ادامه خواهد داد.
 
او پس از این محاکمه اعلام کرد که تیم حقوقی‌اش به بررسی اقدامات سخت‌گیرانه مالیات ادامه خواهند داد. او همچنین از یک بررسی ضد تراست درمورد دستیار های صوتی و دیگر گجت‌ها از جمله دماسنج‌های هوشمند و تلویزیون‌ها خبر داد؛ زمینه‌ای که شرکت‌هایی همچون آمازون و الفابت (شرکت مادر گوگل) در سال‌های اخیر به دنبال گسترش فعالیت های خود در آن بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.