July 19, 2020
11:45 یکشنبه، 29ام تیرماه 1399
کد خبر: 114215

استفاده از گرمای مراکز داده فیس‌بوک برای گرم کردن خانه‌ها

هم‌زمان با انتشار اولین گزارش مسئولیت اجتماعی (Sustainability Report)‌ فیس‌بوک، این شرکت از یک سیستم بازیابی حرارت (Heat Recovery) جدید در مرکز داده‌ خود واقع در دانمارک خبر داد. در شهر ادنسه دانمارک، در سردترین ماه‌های زمستان دمای متوسط هوا نزدیک به ۱- درجه سانتی‌گراد است. در چند ماه گذشته، گرمای تعدادی از خانه‌های این شهر توسط سیستم بازیابی حرارت فیس‌بوک تأمین شده است. مردم این شهر به صورت ناخواسته با لایک پست‌های فیس‌بوک یا ارسال پست در اینستاگرام توانسته‌اند خانه خود را در زمستان گرم کنند.
مرکز داده واقع در شهر ادنسه شامل دو ساختمان به مساحت ۵۰ هزار مترمربع است. با همکاری این شرکت با شرکت گرمایش محلی Fjernvarme Fyn، گرمای تولید شده توسط سرورهای این مرکز داده به خانه‌های مجاور این مرکز منتقل شده است. در بیشتر مراکز داده‌، وظیفه دستگاه‌های تهویه هوا این است که سرورها را در دمای بهینه ۲۸ درجه سانتی‌گراد خنک نگه دارند و هوای داغ را به خارج از ساختمان منتقل کنند. در عوض، تأسیسات فیس‌بوک در شهر ادنسه گرما را بازیافت می‌کند و از آن برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌کند.
 
شیوه‌ی عملکرد سیستم بازیابی حرارت فیس‌بوک

 
از چپ به راست:
 
توربین‌های بادی و انرژی‌های تجدیدپذیر قابل استفاده در شبکه الکتریکی، برق ساختمان مرکز داده و سرورهای فیس‌بوک را تأمین می‌کند.
گرمای 176 دستگاه خنک‌کننده مراکز داده به سیم‌پیچ‌های مسی غوطه‌ور در آب انتقال داده می‌شود تا آب در جریان را گرم کند.
گرمای حاصل از سرورها با انرژی‌های تجدیدپذیر دیگری ترکیب می‌شود تا آب درون لوله‌های شبکه‌ گرمایش منطقه‌ای گرم شود.
آب گرم از طریق شبکه گرمایش منطقه‌ای به خانه‌ها منتقل می‌شود.
حداکثر قدرت سیستم فعلی، تولید ۲۵ مگاوات ساعت انرژی است و هنگامی که این سیستم با تمام قدرت شروع به کار کند، فیس‌بوک انتظار دارد که این مرکز داده سالانه ۱۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی را بازیابی کند که برای گرم کردن ۶۹۰۰ خانه کافی است.
 
استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در اولویت شرکت‌های فناوری‌محور
 
بازیافت گرمای تلف شده در مراکز داده کار جدیدی نیست. در اوایل سال ۲۰۰۸، این کار در شهر یوتیکین (Uitikon) سوئیس توسط شرکت IBM انجام شد. در آن زمان از گرمای مرکز داده IBM‌ برای گرم کردن استخرهای شنای محلی استفاده شد. همچنین در سه سال گذشته، دفتر مرکزی شرکت آمازون واقع در سیاتل از طریق بازیابی گرمای تلف شده ۳۴ مرکز داده نزدیک به این دفتر گرم شده است. فیس‌بوک تأکید دارد که سیستم توزیع حرارت مورداستفاده تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر برای انتقال حرارت استفاده می‌کند. انرژی موردنیاز مرکز داده‌ نیز به طور کامل توسط نیروی باد تأمین می‌شود و تأسیسات Fjernvarme Fyn تنها از لوله‌‌ها و سیم‌پیچ‌های مسی برای انتقال گرما استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه، تقاضای زغال‌سنگ شهر ادنسه را تا ۲۵٪ کاهش دهد.
اگرچه فیس‌بوک مایل به استفاده از سیستم بازیابی گرما در مکان‌های دیگر است؛ اما این شرکت هنوز هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی این فناوری در مکان‌های دیگر اعلام نکرده است.
اخیراً بهبود گواهینامه سبز (Green Credentials) مراکز داده از اولویت‌های شرکت‌های فناوری‌محور بوده است. گوگل به تازگی از ابزار جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند با زمان‌بندی برخی از کارهای محاسباتی در مراکز داده،‌ آلودگی حاصل از انرژی‌های کربن‌محور را کاهش دهد.این سیستم‌عامل می‌تواند زمان انجام کارهای غیرضروری را به زمان‌هایی از روز منتقل کند که انرژی بادی یا خورشیدی بیشتری در دسترس است. این غول جستجو قصد دارد در تمامی مراکز خود از انرژی‌های غیرکربنی استفاد کند. به همین دلیل به صورت مداوم در حال تطبیق تأسیسات خود با انرژی‌های غیرکربنی است.
 
برنامه آینده فیس‌بوک برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر
 
گزارش جدید مسئولیت اجتماعی فیس‌بوک نشان می‌دهد که این غول فناوری تولید گازهای گلخانه‌ای را به میزان ۵۹٪ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش داده است. همچنین این شرکت موفق شده است ۸۶٪ انرژی لازم برای انجام عملیات‌ خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند.در سال ۲۰۱۸، فیس‌بوک متعهد شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا ۷۵٪ کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۲۰، انرژی تمامی عملیات‌هایش را از منابع تجدیدپذیر فراهم کند.
 
فیس‌بوک تصریح می‌کند که متعهد است که به‌سرعت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطقی روی آورد که در آن فعالیت می‌کند. به همین دلیل تمام پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر شرکت در همان شبکه‌های برقی قرار دارند که مراکز داده از آن‌ها تأمین انرژی می‌شوند.
مقداری از برق تولید شده توسط پروژه‌های انرژی تجدید‌پذیر فیس‌بوک ممکن است درنهایت مورد استفاده مراکز داده این شرکت قرار گیرد. با این حال، به این معنی نیست که شرکت می‌تواند مراکز داده خود را به طور کامل با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیری تولید شده توسط خود اداره کند.در حقیقت، فیس‌بوک قبلاً اذعان کرده بود که با توجه به گستردگی مراکز داده، امکان تأمین انرژی کامل این مراکز توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تقریباً غیرممکن است. بنابراین، تعهد شرکت به استفاده از انرژی تجدیدپذیر تنها از طریق پروژه‌های خود فیس‌بوک امکان‌پذیر نیست و این شرکت با خرید انرژی تجدیدپذیر از منابع دیگر به این هدف دست خواهد یافت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.