تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 20, 2020
11:22 دوشنبه، 30ام تیرماه 1399
کد خبر: 114250

رتبه برتر ایران در میان 15 کشور تولید هوش مصنوعی/توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک از اولویت های دولت است، گفت: ایران از نظر تولید علم هوش مصنوعی در میان 15 کشور برتردنیا قرار دارد.
 
سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایران در هوش مصنوعی وضعیت قابل قبولی دارد، گفت: در مسئله دانشی و بهره مندی از نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی، وضعیت مناسبی در دنیا داریم و طبق گزارشات منابع معتبر، ایران از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی و تولید علم هوش مصنوعی، در رتبه های بین ۷ تا ۱۵ در دنیا قرار میگیرد. همچنین محققان و اساتید بسیاری در کشور وجود دارند که پژوهش های کاربردی را در این حوزه انجام می دهند. اما مهاجرت نخبگان این بخش به کشورهای دیگر، به دلیل امکانات و جذابیت های شغلی، چالشی جهانی است که ما نیز باید به آن توجه کنیم و با ایجاد امکانات و بسترهای کاری مناسب از مهاجرت نخبگان این بخش جلوگیری کنیم.
 
* ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تخصصی و منابع و زیرساخت های پردازشی در حوزه هوش مصنوعی
 
وی افزود: ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تخصصی و ایجاد منابع و زیرساخت های پردازشی در زمینه هوش مصنوعی نیز از جمله مواردی است که مستلزم مشارکت کسب و کارهای خصوصی حوزه فاوا و سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها توسط آنها و حمایت حاکمیت است.
 
 
* در حوزه هوش مصنوعی با خلاء قانونگذاری و رگولاتوری مواجه هستیم
 
هاشمی تصریح کرد: یکی از خلاء هایی که در حوزه هوش مصنوعی با آن مواجه هستیم موضوع قانونگذاری و رگولاتوری است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. از سوی دیگر رعایت حقوق معنوی محصولات نوآورانه، توجه به فرهنگ داده باز همراه با مدیریت ، حکمرانی داده، ناشناسی آن و حفظ حریم خصوصی و هویت افراد نیز یکی دیگر از چالش های هوش مصنوعی به حساب می آید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.