تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 20, 2020
14:53 دوشنبه، 30ام تیرماه 1399
کد خبر: 114276

نحوه فعالیت سندباکس‌ها مشخص شد

 نحوه فعالیت سندباکس‌‌‌ها و صدور مجوز برای آنان و چگونگی فعالیت کسب و کارهای نوآور فضای مجازی در این سند باکس‌ها طی دستورالعملی از سوی کمیسیون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تدوین و به تصویب رسید. این دستورالعمل که به امضای رئیس‌جمهوری نیز رسیده است برای اجرایی شدن ابلاغ شده است.
 
 طبق این دستورالعمل کلیه کسب و کارهای نوآور مجازی در صورت نیاز به مجوز برای یک ایده نوآورانه که نظام مجوز دهی کنونی پاسخگوی آنان نیست، می‌توانند برای آغاز فعالیت درخواست خود را در تارنمای محیط‌ های آزمون (تَما) ارائه دهند.
 
تَما یا تارنمای پنجره واحد محیط‌ های آزمون، درگاه الکترونیکی مدیریت چرخه درخواست تا صدور مجوز ایده‌های کسب و کارهای نوآورانه در محیط‌ آزمون است که توسط دبیرخانه کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌ های آزمون یا سندبانکس‌ها ایجاد و معرفی می‌شود.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این سند برای پیگیری و مدیریت بهتر محیط‌های آزمون یا سندباکس‌ها، کارگروهی با عنوان کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون که دبیرخانه آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی است، تشکیل می‌شود. وظیفه این کارگروه  تعیین حیطه‌های نیاز به ورود در محیط آزمون یا سندباکس و بررسی اولیه پیشنهادهای متقاضیان، تعیین تنظیم‌گر بخشی و ارجاع موضوع به آنان است. این کارگروه به ریاست مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد تشکیل می‌شود و نمایندگانی از وزارتخانه‌های ارتباطات، صمت، فرهنگ و ارشاد در آن حضور خواهند داشت. همچنین این کارگروه با حضور نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان بورس و بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دادستانی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اتحادیه کسب وکارهای مجازی تشکیل خواهد شد.
 
طبق این دستورالعمل تنظیم‌گران بخشی نیز دستگاه‌ها و سازمان‌هایی هستند که در چارچوب قانون وظیفه اعطای مجوز کسب و کارها را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برعهده دارند. وزارت بهداشت در حوزه سلامت و بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی کشور و همچنین سازمان تنظیم مقررات در حوزه ارتباطات از جمله این تنظیم گران بخشی به شمار می‌آیند.
 
پیش‌بینی شده است تا کاگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون (سندباکس) دو هفته فرصت دارند تا پس از مطرح شدن نیاز از سوی کسب و کارهای نوآور مجازی در تَما نتیجه بررسی خود را از طریق همین تارنما به اطلاع کسب و کار برسانند.
 
متقاضی حضور در سندباکس‌ها پس از دریافت نتیجه موافقت اولیه کارگروه از طریق تَما نسبت به مراحعه برخط به تنظیم گر بخشی اعلام شده اقدام می‌کند. کارگروه برای هر متقاضی پذیرش شده شرایط اولیه لازم را بسته به نوع ایده و کسب و کار تعیین می‌کند. این شرایط شامل تسهیل در شرایط و نیز کاهش مخاطرات محیط آزمون برای دوره کنترل و آزمون عملیات اجرایی کسب و کار است.
 
در صورت موافقت کسب و کار و تنظیم‌گر بخشی به حضور آن کسب و کار در فضای سند باکس مدت اعتبار مجوز صادر شده به اطلاع متقاضی خواهد رسید و جزئیات و نحوه فعالیت و چارچوب فعالیت وی از طریق تنظیم‌گر بخشی یا سازمان و نهاد متولی صدور مجوز در محیط فعالیت وی مشخص می‌شود. تنظیم‌گر بخشی مشخص خواهد کرد که کسب و کار در دوره فعالیت خود در سندباکس به چه تعداد کاربر می‌تواند سرویس دهد و حداکثر حجم تراکنش‌ها و گردش مالی‌اش چه میزان خواهد بود. همچنین شاخص‌های موفقیت عملکرد و شرایط خروج از محیط سندباکس نیز به صورت شفاف به متقاضی فعالیت اعلام می‌شود.
 
به صورت مرتب فعالیت متقاضی از سوی تنظیم‌گر بخشی رصد و در تارنمای تما ثبت می‌شود و در صورت موفقیت عملکرد متقاضی، مجوز توسعه فعالیت توسط محیط آزمون تنظیم گر بخشی مربوطه صادر می‌شود و هم‌زمان نیز دستورالعمل و آیین‌نامه عمومی فعالیت نیز اعلام می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.