رسانه‌های اجتماعی

July 21, 2020
11:30 سه شنبه، 31ام تیرماه 1399
کد خبر: 114304

جدال توئیتر و ترامپ بار دیگر بالا گرفت

صد روز بیشتر به پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی نمانده و او دائم در تلاش برای تبلیغات آنلاین و آفلاین است تا بتواند پس از عبور از سد انتخابات ۲۰۲۰، چهار سال دیگر هم ساکن کاخ سفید باشد. اما به نظر می‌رسد این مرد دنیای سیاست نمی‌تواند حتی یک روز از جنجال، بخصوص در شبکه‌های اجتماعی دور باشد چراکه این بار هم  تبلیغات وی در توئیتر دردسرساز شد و به‌دلیل رعایت نکردن قوانین کپی رایت در ساخت ویدئوی تبلیغاتی درباره انتخابات خود مورد غضب توئیتر قرار گرفت و در نهایت هم این ویدئو حذف شد. حذف این ویدئو ضربه سنگینی به ترامپ وارد کرد.
چرایی حذف یک توئیت
توئیتر یک ویدئوی تبلیغاتی را که توسط دونالد ترامپ ریتوئیت شده بود، به دلیل شکایت صاحب اثر و نقض قوانین کپی رایت، غیرفعال کرد و عملاً این شبکه اجتماعی، آتش جنگ با رئیس جمهوری امریکا را شعله ورتر کرد.
این ویدئوی تبلیغاتی حاوی ترانه‌ای از گروه Linkin Park بود و این گروه به‌دلیل رعایت نشدن حقوق معنوی خود و استفاده بدون اجازه از این موسیقی، از دونالد ترامپ شکایت کرد. پس‌ از راستی آزمایی موضوع، بلافاصله این توئیت غیرفعال شد و فالوئرها هم به جای این ویدئو با یک متن مواجه شدند که دلیل حذف این فیلم را توضیح داده بود.
این توئیت تنها ۱۲ساعت فعال باقی ماند و پس ‌از آن، با یک جمله جایگزین شد مبنی بر این که:این فیلم در پاسخ به گزارشی مبنی بر عدم رعایت قانون کپی رایت، غیرفعال می‌شود. البته این فیلم هنوز در یوتیوب قابل مشاهده است و بسیاری، یوتیوب را به‌دلیل کم کاری در حذف چنین محتواهایی سرزنش می‌کنند.
این شکایت ازسوی Machine Shop Entertainment، یک کمپانی مدیریت که در مالکیت گروه موسیقی راک امریکایی Linkin Park قرار دارد، روی دیتابیس Lumen ارائه شد.
درباره Lumen هم باید گفت که این دیتابیس، پلتفرم حذف لینک‌های غیر‌قانونی است و تقاضاهای کاربران گوشه و کنار جهان برای برداشته شدن محتواهای دیجیتال از پلتفرم‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند. این شکایت‌ها در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و در نهایت درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
گروه موسیقیLinkin Park هم بعداً در توئیتی از تلاش خود برای متوقف کردن نمایش این فیلم در اکانت دونالد ترامپ خبر داده و اعضای گروه یادآور شدند که هرگز ترامپ را تأیید نمی‌کنند و نمی‌خواهند از اثر موسیقی آنها در ویدئوهای تبلیغاتی وی هیچ استفاده‌ای بشود.
«چستر بنینگتون» یکی از اعضای این گروه هم در قالب یک توئیت جداگانه نوشت: از نگاه ما ترامپ برای مردم امریکا تهدیدی خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از تروریسم است. ما بر اعتقاد خود پابرجا هستیم و نمی‌خواهیم سهمی در انتخاب مجدد وی داشته باشیم.
سخنگوی توئیتر هم در توضیحی درباره چرایی حذف این توئیت ترامپ گفت: ما به شکایت‌های ارسالی درباره نقض قوانین کپی رایت که از سوی صاحب اثر یا نمایندگان آنها برای ما ارسال می‌شود حتماً بها می‌دهیم و پس ‌از بررسی موضوع درصورتی که این شکایت واقعی باشد، قطعاً به آن پاسخ خواهیم داد. این خط مشی و سیاست ماست و هرگز از آن کوتاه نمی‌آییم. در این زمینه هم افراد همگی یکسان هستند و برای اشخاص رده بالای مملکت یا سیاستمداران برجسته و… هیچ معافیتی قائل نمی‌شویم.
گفتنی است رئیس جمهوری امریکا در واقع توئیت «دن اسکاوینو»، مدیر رسانه‌های اجتماعی کاخ سفید را ریتوئیت کرده بود و بعد از دریافت اخطار حق کپی رایت هزاره دیجیتال از کمپانی Machine Shop، مطابق با اطلاعیه‌ای که در بانک اطلاعات لومن منتشر شده است، توئیتر آن را حذف کرد.
اتهام‌های پیشین ترامپ
این، تازه‌ترین اتفاق تلخ بین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و رئیس جمهوری امریکاست وگرنه پیش از این هم توئیتر بارها با توئیت‌های ترامپ به دلایل مختلف از جمله نقض قوانین کپی رایت، محتوای ترویج دهنده خشونت و… مشکل داشت و گاه نیز با وی برخورد کرده بود.
سال گذشته ترامپ چندین اتهام نقض قانون کپی رایت در پرونده توئیتری خود داشت که البته در همه موارد هم مقصر شناخته شد.به‌عنوان مثال در آوریل ۲۰۱۹رئیس جمهوری امریکا قانون کپی رایت را نقض کرد و بشدت مورد انتقاد توئیتر قرار گرفت. ترامپ در یک کمپین تبلیغاتی از موسیقی یکی از فیلم‌های بتمن با نام «شوالیه تاریکی ظهور می‌کند»، استفاده کرد و در نهایت توئیتر با شکایت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم، مجبور به حذف این ویدئو شد.
این، تنها مورد نقض قانون کپی رایت ترامپ در سال گذشته نیست و یک توئیت دیگر وی نیز در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل رعایت نکردن حقوق معنوی یک موزیک ویدئو و سوء‌استفاده از آن برای مقاصد سیاسی و تبلیغاتی، حذف شد. در سال گذشته به‌دنبال شکایت گروه موسیقی Nickelback، توئیتر یکی از توئیت‌های ترامپ را که حاوی یک فیلم ویدئویی کوتاه بود از دسترس خارج کرد.
اعضای این گروه موسیقی کانادایی راک، شکایت خود از ترامپ را در وب سایت لومن به اشتراک گذاشتند و درنهایت شبکه اجتماعی توئیتر به  این شکایت پاسخ داد. این ویدئوی تبلیغاتی، «جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ امریکا را هدف قرار داده است. در این فیلم، «جو بایدن» در حالی نمایش داده شد که می‌گفت:«من درباره معاملات تجاری حتی با پسرم هانتر نیز بحث و گفت‌و‌گو نمی‌کنم.»
ترامپ در واقع می‌خواست با این کلیپ کوتاه که روی آن موسیقی گروه راک Nickelback قرار داده شده بود رئیس جمهوری اوکراین را تشویق کند تا درباره دروغ پسر جو بایدن در جلسه‌ای که دموکرات‌ها برگزار کرده بودند، تحقیق کند.
گفتنی است ترامپ نه تنها از این ویدئو بدون اجازه صاحب اثر به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی بهره گرفته بود بلکه بخش‌هایی از این کلیپ هم توسط ترامپ تقطیع شده و تنها قسمت‌هایی از آن را نگه داشته بود که برای هدف خود نیاز داشت و درنهایت با ادیتی از موزیک ویدئوی این گروه موسیقی با نام «عکس تنها»، یک فیلم تبلیغاتی در اکانت توئیتر خود منتشر کرد که این اثر بارها ریتوئیت شد. درواقع وی با این توئیت به رقیب سرسخت انتخاباتی خود تاخت و تلاش کرد تا آرای وی را به سمت خود ببرد.
یک موزیک ویدئو و چند سوء‌استفاده
 موزیک ویدئو «عکس تنها»، محصول سال ۲۰۰۵ گروه راک Nickelback است ولی به‌دلیل سوء‌استفاده‌هایی که بعدها از آن شد پس از تولید، بارها مورد توجه مردم قرار گرفت. در یکی از بخش‌های موزیک ویدئو اصلی، «چاد کروگر»، رهبر این گروه دیده می‌شود که عکسی از خود و تهیه‌کننده این ویدئو را به دست گرفته است. دونالد ترامپ و تیم تبلیغاتی اش این صحنه موزیک ویدئو را مطابق خواسته خود دانستند و در این قاب، از یکی از عکس‌های سال ۲۰۱۴ جو بایدن در یک زمین گلف استفاده کردند و در نهایت عکس «جو بایدن»، پسرش و یک فرد اوکراینی، جایگزین عکس «کروگر» شد.
این موزیک ویدئو پیش از این یک بار هم در سال ۲۰۰۷ مورد سوء‌استفاده قرار گرفت. از آنجا که در آن سال شایع شده بود که گروه راک Nickelback نژادپرست هستند، یک گیف منتشر شد که در قاب عکس، به جای «کروگر»، چهره یک مرد سیاهپوست جای گرفته بود و این موضوع گروه موسیقی Nickelback را بشدت خشمگین کرد.
این، همه ماجرا نیست و در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹هم یک بار دیگر توئیتر مجبور شد به‌دلیل تخلف ترامپ باز هم وارد یک پرونده سیاسی و تبلیغاتی دیگر شود. دونالد ترامپ در کمپین تبلیغاتی توئیتری‌اش، تصویری از خود را منتشر کرد که بلافاصله واکنش عکاس را به‌دنبال داشت. این عکاس روزنامه نیویورک تایمز به‌دلیل نقض قانون کپی رایت، از دونالد ترامپ شکایت کرد و با اشاره به رفتار رئیس جمهوری امریکا با خبرنگاران و عکاسان این مجموعه، خاطرنشان کرد که هرگز نمی‌خواهد هیچ بخشی از هنرش مورد استفاده وی در تبلیغات انتخاباتی اش قرار بگیرد.
واکنش‌های توئیتر
در سال‌جاری میلادی دونالد ترامپ بارها از سوی توئیتر مورد انتقاد قرار گرفته و نمونه بارز آن، علامتدار شدن یکی از توئیت‌های وی حاوی ادعایی غلط درباره صندوق‌های رأی بود که برای نخستین بار با ابزار              حقیقت یاب(fact-check) مورد شدیدترین حمله توئیتر قرار گرفت.
توئیت ترامپ در ماجرای کشته شدن جورج فلوید و اعتراض‌های خیابانی مردم مینه سوتا هم  دردسر دیگری برای وی رقم زد. ترامپ در این توئیت، معترضان را اراذل و اوباش خطاب کرده و یادآور شده بود که با گلوله جواب خواهند گرفت. تنها دوساعت بعد از بارگذاری توئیت ترامپ، توئیتر یادداشتی به آن الصاق کرد مبنی بر اینکه این توئیت به قوانین توئیتر حمله کرده و محتوای خشونت بار را ترویج داده است پس ‌از دیده‌ها پنهان می‌شود. ترامپ هم توئیتر را به باد انتقاد گرفت که در مقابل دروغ‌ها و تبلیغات چین یا دموکرات‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.
همه این موارد سبب شد تا توئیتر واکنشی جدی‌تر به رفتار ترامپ و سایر سیاستمداران نشان دهد و قوانینی سختگیرانه‌تر وضع کند اما پس از مدتی وقتی دید همچنان تخلف‌های ترامپ و برخی دیگر از سیاستمداران بر این پلتفرم ادامه دارد در نهایت اعلام کرد که دیگر اجازه تبلیغات سیاسی بر پلتفرم دیجیتال خود را نخواهد داد. موضوعی که هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و همچنان شاهد فعالیت‌های انتخاباتی جناح‌های رقیب روی توئیتر هستیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.