تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 23, 2020
11:55 پنجشنبه، 2ام مردادماه 1399
کد خبر: 114355

کلاهبرداری با تبلیغات حراج‌های آنلاین

یکی از شگردهای مجرمان سایبری در حراج‌های آنلاین سرقت اطلاعات بانکی افراد است و به همین دلیل هنگام خرید لازم است مولفه‌های یک خرید اینترنتی امن را مدنظر قرار دهید تا به درگاه‌های فیشینگ ارجاع داده نشوید.
 
 فضای مجازی این امکان را برای تمامی افراد فراهم کرده تا با تبلیغات گسترده و معرفی محصولات خود، خریدار را جذب و زمینه را برای خریدی آسان مهیا کنند اما همان‌طور که پلیس فتا هشدار می‌دهد، برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیف ویژه، قیمت‌هایی باور نکردنی و غیره صرفاً با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی شده‌اند.
 
همچنین از مواردی که کارشناسان امنیتی به آن اشاره می‌کنند، توجه به نماد اعتماد الکترونیکی و بررسی قیمت‌های محصولات هنگام خریدهای اینترنتی است. قیمت کالاها در برخی موارد در هنگام خرید می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای خریدار باشند زیرا اگر در سایتی قیمت محصول را خیلی پایین زده باشند باید به معیوب بودن محصول و جعلی بودن فروشگاه اینترنتی شک کرد چون هدف آنها می تواند کشاندن خریداران به صفحه پرداخت جعلی و برداشتن اطلاعات حساب بانکی باشد که به این عمل فیشینگ گفته می‌شود.
 
یکی از شگردهای مجرمان سایبری در حراج‌های آنلاین سرقت اطلاعات بانکی افراد از طریق درگاه‌های پرداخت جعلی بانکی است که زمینه برداشت غیر مجاز از حساب بانکی را فراهم می‌کند. برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی توسط کلاهبردارن سایبری، لازم است مولفه‌های یک خرید اینترنتی امن را مدنظر قرار دهید تا به سایت‌ها و درگاه‌های جعلی بانکی (فیشینگ) ارجاع داده نشوید.
 
همچنین ممکن است که خریداران به درگاه پرداخت اصلی هدایت شوند و وجه مورد نظر را پرداخت کنند که در صورت پرداخت وجه، یا کالایی به آن‌ها تحویل داده نمی‌شود و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی است. افراد باید نسبت به آگهی‌های منتشرشده در فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشند و از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این فروشگاه‌های اینترنتی در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین نیز هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.