اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 27, 2020
11:46 دوشنبه، 6ام مردادماه 1399
کد خبر: 114503

افزایش ترافیک شبکه ملی اطلاعات با نسل پنجم ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه توسعه نسل ۵ ارتباطات (۵G) مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات است، گفت: این فناوری می تواند به افزایش ترافیک شبکه ملی و شکل گیری زیست بوم نوآورانه بیانجامد.
 
ستار هاشمی با اشاره به روند اجرای فاز آزمایشی فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) در کشور اظهار داشت: بیش از ۲ سال برای راه اندازی ۵G در ایران برنامه‌ریزی شده و آمادگی زیرساختی، رگولاتوری و کاربست‌های این تکنولوژی در قالب نقشه راه، طی شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: فناوری ۵G مطابق با اهداف بالادستی نظام از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی مربوط به تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، در حال توسعه است.
 
معاون نوآوری وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی فناوری ۵G تمرکز ویژه بر مصادیق نرم افزاری و طراحی و معماری بر پایه نرم افزار است، اضافه کرد: با توجه به اهداف شبکه ملی اطلاعات، با حضور ذینفعان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از این مولفه‌ها می‌توانیم در راستای بومی سازی استفاده کنیم.
 
هاشمی با تاکید بر اینکه برای راه اندازی نسل پنجم ارتباطات (۵G) تنها به زیرساخت ارتباطی این تکنولوژی توجه نشده است، افزود: ۵G یک زیست بوم اقتصادی است که می‌تواند به شکوفایی اقتصاد دیجیتال نیز کمک کند.
 
وی با اشاره به جلسات متعددی که با ذینفعان این حوزه از جمله بخش خصوصی توسعه دهنده خدمات نرم افزاری و اپلیکیشن، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکای صنعت مخابرات انجام شد، گفت: در پروژه ۵G نگاه توسعه خدمات و استفاده از ظرفیت‌های بومی کشور برای توسعه تجهیزات وجود دارد. در همین حال از ظرفیت تحقیقاتی، اجرایی و فکری و مشورتی دانشگاه‌ها نیز در این پروژه بهره برده‌ایم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۵G امکان ارائه بسیاری از خدمات را که تاکنون میسر نبوده است، فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: از جمله این خدمات می‌توان به جراحی از راه دور در حوزه پزشکی اشاره کرد. به این معنی که اجرای کامل شبکه ۵G در کل کشور این امکان را برای توسعه عادلانه خدمات پزشکی در کشور فراهم می‌کند.
 
وی گفت: از سوی دیگر تکنولوژی ۵G در صنایع مختلف، افزایش بهره‌وری و خلق ثروت را به همراه خواهد داشت؛ برای مثال در حوزه کشاورزی می‌تواند به مدیریت منابع آب و تحقق کشاورزی هوشمند، بیانجامد. در همین حال در حوزه خودروهای خودران با توجه به سیر تحولات هوش مصنوعی، نیازمند ۵G هستیم.
 
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به کارکردهای فناوری ۵G نسبت به نسل‌های قبل ارتباطات سیار، گفت: کاهش قابل توجه تاخیر در دریافت داده، افزایش سرعت و قابلیت اطمینان در شبکه، از جمله کارکردهای این فناوری است که می‌تواند نویدبخش شکل‌گیری زیست بوم نوآورانه با خلق کاربردهای جدید در کشور باشد؛ این فناوری همچنین می‌تواند ترافیک شبکه ملی اطلاعات را افزایش داده و باعث ایجاد اشتغال در حوزه تخصصی ICT شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.