اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

July 29, 2020
11:24 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1399
کد خبر: 114591

اصرار اپراتورها بر گران‌فروشی بسته‌های اینترنتی

نزدیک به سه هفته است که گران‌ کردن و حذف ناگهانی بسته‌های پرکاربرد اینترنت همراه توسط اپراتورهای ایرانسل و همراه‌ اول خبرساز شده است. در روزهایی که با موج جدید کرونا ضرورت وجود اینترنت در سبد مصرفی شهروندان بیش از هر زمانی احساس می‌شود حالا دو اپراتور اصلی تلفن‌همراه در اقدامی هماهنگ با حذف بسته‌های قدیمی، بسته‌های جدید گران‌قیمتی را به اجبار در سبد کاربران قرار داده‌اند. اقدامی که به گفته رئیس سازمان رگولاتوری تخلف بوده و منجر به جریمه دو میلیارد تومانی اپراتورها از سوی این سازمان شد، اما با توجه به درآمد هنگفتی که احتمالا بابت این گران‌کردن بسته‌ها برای اپراتورهای موبایل به دست خواهد آمد، آنها به این میزان جریمه حتی اعتراضی هم نکردند.
 
حتی در این میان، تهدیداتی مانند کاهش زمان اعتبار که از سوی معاون وزیر ارتباطات مطرح شد هم نتوانست اپراتورها را به عقب‎نشینی وادار کند یا حتی آنها را بر سر میز مذاکره با مدیران وزارت ارتباطات بیاورد.  به هر حال، اپراتورها همچنان رویه خود را پیش می‌برند و به نظر می‌رسد حرف هیچ سازمان دولتی را هم گوش نمی‌دهند، چرا که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز ۳۰ تیر از اپراتورها خواست ظرف ۲۴ ساعت نحوه فروش به لحاظ شکلی و قیمت بسته‌های اینترنت را به روال قبل برگردانند؛ اما این اپراتورها تاکنون هیچ توجهی به آن اخطارها هم نکرده‌اند. به نظر می‎رسد این جرایم، تهدیدها و ضرب‌الاجل‌ها نتوانست کاری از پیش ببرد تا گشودن این گره دعوای بین دولتی‎ها و اپراتورها به سازمان تعزیرات حکومتی واگذار شود. طوری که ششم مرداد مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برگزاری جلسه احراز و بررسی تخلفات اپراتورها در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد. جواد احمدی خضربیگی در خصوص جریمه‌ای که برای اپراتورها در نظر گرفته خواهد شد، گفت:«ابتدا باید تخلف اپراتورها در قالب چارچوب تعزیرات احراز شود، پس از آن میزان تخلف مشخص می‎شود و بر همان مبنا جریمه اعمال خواهد شد. مقدمه کار رسیدگی و احراز تخلف از نظر شعبه رسیدگی‌کننده است.»  قرار بود نتیجه این بررسی ششم مرداد اعلام شود که تا زمان نگارش این گزارش نتیجه رسانه‌ای نشده است. این در حالی بوده که اپراتورها تاکنون وضعیت بسته‎های اینترنتی را به حالت قبل بازنگردانده‌اند. به هر حال، سازمان‌های مختلف دولتی با اپراتورها در حال کش‌وقوس هستند تا بتوانند اپراتورها را مجبور به عقب‌نشینی کنند، اما آنها فراموش کرده‌اند در این پیکار، قدرت انحصار اپراتورها بر این جریمه‌ها و اخطارها غلبه می‌کند و تنها بازندگان آن، مشترکان اینترنت موبایل هستند که این روزها بیش از هر زمانی زندگی آنها به اینترنت وابسته شده و به اجبار این تغییر را پذیرفته‌اند و بعید است زور وزیر جوان به اپراتورها برسد. چرا که اظهارات حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در خصوص اینکه آیا اخطار و برخورد وزیر ارتباطات با اپراتورها به دلیل افزایش تعرفه بسته‎های اینترنتی می‌تواند کاری را پیش ببرد یا خیر،که  به «ایسنا» گفته: «وزیر مسوول صحبت خودش است، باید دید می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر»، این تردید را قوت می‌بخشد.
 
 درآمد اپراتورها از اینترنت
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن‌همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۴/ ۰ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۶/ ۰ریال تعیین کرد. به عبارت دیگر، هر یک گیگ اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی ۴۰هزار تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۶۰هزار تومان است. هر گیگابایت برابر هزار مگابایت و هر مگابایت برابر با هزارکیلوبایت است. اپراتورها در کنار تعرفه‌های عادی اینترنت، اجازه‌ ارائه‌ طرح‌های تشویقی هم دارند. «طرح تشویقی» به طرحی گفته می‌شود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده باشد که سقف زمانی آن حداکثر سه ماه است و امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح تنها در این مدت برای اپراتور ممکن است. به همین دلیل است که طرح‌های تشویقی اپراتورها پس از مدتی حتی با وجود استقبال کاربران حذف می‌شود. در بسته‌های اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳هزار تومان است.  آمار رگولاتوری از مصرف داده اینترنت موبایل در سال ۹۸ نشان می‎دهد مشترکان اینترنت موبایل حدود ۵/ ۴ میلیارد گیگابایت داده مصرف کردند. این در حالی است در سال گذشته تنها اسفند ماه خبر رسمی شیوع کرونا منتشر شد و حتی خبری از آموزش آنلاین دانش‎آموزان و دانشجویان نبود و دورکاری شرکت‎ها و سازمان‎ها با تاخیر شروع شد. از طرفی آمار رگولاتوری نشان می‌دهد حدود ۵/ ۹۶ درصد بازار در اختیار دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است.
 
در حال حاضر سقف تعرفه هر گیگابایت اینترنت ۵۰ هزارتومان است که در صورتی که کاربران با تعرفه آزاد از اینترنت استفاده کنند، برای آنها محاسبه می‌شود. اپراتورها اما برای بسته‌های خود به مراتب قیمت پایین‌تری بین ۳ تا ۱۰ هزارتومان به ازای هر گیگابایت اینترنت قرار داده‌اند و درآمد نهایی آنها از فروش پهنای باند ترکیبی از این بسته‌ها و اینترنت با تعرفه آزاد است. اگر به ازای هر گیگابایت تعرفه ۳ هزارتومانی را ملاک قراردهیم، دو اپراتور در یک سال حدود ۵/ ۱۳ هزارمیلیارد تومان فروش اینترنت دارند و این نشان‌دهنده ناچیز بودن میزان جریمه در مقابل این میزان درآمد از اینترنت است.
 
 در سیم‌کارت دائمی، هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری هر گیگابایت اینترنت آزاد حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه می‌شود. در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصا بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد از اینترنت را تشکیل می‌دهد. با این حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. این در حالی است که برای اکثر مشترکان اینترنت موبایل پیش‌آمده که به دلیل حذف بسته قبلی، کد دستوری تمدید بسته فعال نشده و کاربر ناخواسته و ندانسته از اینترنت آزاد استفاده کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.