اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 29, 2020
11:31 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1399
کد خبر: 114594

محدودیت‌ جدید در ارتباطات اینترنتی باعث اختلال در سرویس کسب‌وکارهای مجازی شده است

 
 
از روز گذشته (۶ مرداد) برخی فعالان کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال در سرویس AMP گوگل؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد خبر دادند که در نهایت باعث ایجاد اختلال در ارائه سرویس آنها شده است. برخی این اختلال را به فیلترینگ ارتباط داده و برخی دیگر ایجاد تحریم جدید از سمت گوگل را عامل این اختلال اعلام کردند. در این بین برخی از مدیران فعال در حوزه کسب‌وکارهای مجازی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست‌کاری در شبکه زیرساخت را دلیل اصلی اختلال در سرویس‌های خود عنوان کردند. حالا در جدیدترین اتفاق کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌ای که در توییتر خود منتشر کرده خبر از ایجاد محدودیت‌های جدید در ارتباطات اینترنتی کشور داده است.
 
این کمیسیون در بیانیه‌ خود با اشاره به اختلال‌های زیرساختی و اینترنتی اخیر اعلام کرده که در کنار  اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا و فشار ناشی از مشکلات اقتصادی، حالا خبرهایی در خصوص اختلالات و ایجاد محدودیت‌ در ارتباطات اینترنتی به گوش می‌رسد. در این اطلاعیه آمده است در شرایطی که نگرانی از قطع اینترنت و محدودیت به شبکه ملی اطلاعات کماکان سایه خود را بر سر کسب‌وکارها نگاه داشته، ایجاد اختلال در زیرساخت اینترنت کشور، پهنای باند ضعیف و متزلزل، نبود مراکز داده استاندارد و عدم رعایت حداقل‌ها در سرویس‌دهی و  مهم‌تر از همه نبود نظارت بر استانداردها و SLAها، نفس کشیدن را برای اقتصاد دیجیتال کشور دشوارتر از قبل کرده است. در این بیانیه مدرک یا اطلاعاتی مبنی بر اینکه چگونه این کمیسیون از ایجاد محدودیت‌های جدید در زیرساخت ارتباطی کشور با خبر شده منتشر نشده است.
 
در این بیانیه با ابراز نگرانی از قطع مجدد زیرساخت‌های ارتباطی آمده است: «فعالان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در غیاب پاسخ روشن و شفاف از سوی مسوولان زیرساخت و شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت در قبال تعهدات‌شان به کسب‌وکارها، در هر محفلی نگرانی از احتمال قطعی مجدد زیرساخت‌ها و حتی به مانند سال گذشته قطعی اینترنت کشور (ایران اکسس) را هم مطرح می‌کنند.»
 
در ادامه این بیانیه با اشاره به بیانیه کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر در آذر سال ۹۸ و به دنبال قطع سراسری اینترنت در آبان ماه یادآور شده که درشرایط تحریم ظالمانه، شرایط اقتصادی نامناسب و شیوع ویروس کرونا “واردکردن شوک‌های ناگهانی به فعالان اقتصاد دیجیتال، باانجام عملیات کارشناسی نشده یا آزمایش وخطا، مسدودشدن ترافیک AMP، قطع دسترسی به CDNهای بین‌المللی، نبود مکانیسم شفاف در فیلترینگ به مثابه دردسرهای متناوب این حوزه است.” این کمیسیون در بیانیه خود تاکید کرد که اقتصاد نوپای دیجیتال تحمل این شوک‌های مضاعف را ندارد.
 
اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی در این بیانیه خواسته که در اولین فرصت مسئولان مربوطه نسبت به شفاف‌سازی و الزام شرکت‌های فراهم کننده خدمات زیرساخت به پاسخگویی در قبال تعهدات اقدام نموده و به وظیفه رگولاتوری خود در این حوزه عمل کند و از هرگونه فعلی که موجب بروز فاجعه برای اقتصاد متزلزل دیجیتال شود جلوگیری به عمل آورد. این کمیسیون در پایان این بیانیه  قطع اینترنت یا اختلال در آن، به دلیل اثر تخریبی بالا، دیگر یک راه‌حل قلمداد نشده و خود ایجاد کننده بحران است و عدم توجه به نبض زنده اقتصاد کشور در این شرایط، قطعا عین بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی آشکار است.
 
۱۸ تیر سال جاری هم کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال و قطعی در سرویس‌های اینترنت همراه و ثابت خود دادند اما در مقابل این خبرها سجاد بنابی، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی اعلام کرد که قطعی گسترده اینترنت در خارج از مرزهای ایران به ویژه ارمنستان و ترکیه باعث اختلال در شبکه اینترنت کشور شده است. بنابی در همان زمان خبر از ارائه گزارش تکمیلی در مورد این قطعی را داد اما تا کنون هیچ گزارشی از جزییات این قعطی منتشر نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.