اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

July 29, 2020
11:41 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1399
کد خبر: 114597

تجاری شدن ۵G تا سال ۱۴۰۲

مدیر عامل ایرانسل: تا سال ۱۴۰۲ طول می‌کشد که ۵G تجاری شود و در اختیار طیف زیادی قرار گیرد.
 
 
 
 بیژن عباسی آرند در حاشیه مراسم رونمایی از سایت ۵G ساختمان مرکزی ایرانسل در جمع خبرنگاران، افزود: وقتی بحث شهر هوشمند، سلامت از راه دور و خودروی خودران را می‌کنیم نیازمند زیرساخت‌هایی است که بتواند ارتباط را فراهم کند و پلت فرم‌هایی روی این زیرساخت‌ها به مردم خدمت بدهد که یکی از ویژگی‌های نسل ۵ امکان در اختیار گذاشتن سرعت بالاست.
وی گفت: با نسل پنجم بازی‌های آنلاین با تأخیر کمتر و سرعت بیشتر انجام می‌شود.
مدیر عامل ایرانسل افزود: این نسل جدید را بیشتر در گام نخست در مراکز صنعتی دانشگاهی به کار خواهیم بست که هم اکنون در اغلب کشور‌های دنیا به سمت این نسل جدید رفته اند و در میان کشور‌های منطقه؛ ترکیه، امارات، بحرین و عربستان از مدتی پیش ورود کردند.
عباسی آرند در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه زمانی این فناوری جدید در همه شهر‌ها توسعه پیدا می‌کند؟ گفت: هنوز گوشی‌های ۵G و مودم کم است و باید چند سالی فرصت داد و فکر می‌کنم تا سال ۱۴۰۲ تجاری شود.
وی افزود: در زمینه ساخت مودم مشارکت‌های خوبی از شرکت‌های دانش بنیان و در ادامه می‌توانیم با کسانی که در حوزه بازی فعالند برای تولید محتوا و ایجاد بازی مشارکت کنیم.
مدیر عامل ایرانسل درباره فرکانس مورد نیاز برای این نسل از اینترنت گفت: ما جا‌هایی برای تأمین این فرکانس در مضیقه هستیم و جا‌هایی هم ظرفیت فرکانسی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد و وزارت ارتباطات به دنبال پیدا کردن بهترین روش برای مدیریت فرکانسی است.
عباسی آرند افزود: در نسل ۵G فرکانس ۲۷ تا ۲۸ گیگاهرتز مدنظر است و ما در این دامنه؛ محدودیت کمتری خواهیم داشت.
 
 اینترنت نسل ۵ در گام نخست مراکز تحقیقاتی را تحت پوشش قرار می‌دهد 
مدیرعامل ایرانسل گفت: در گام نخست تلاش می‌کنیم ۵G در مراکز تحقیقاتی خدمت بدهد و هرزمان سیاست وزارت ارتباطات درباره مدیریت فرکانس نهایی شد این فناوری در سطح شهر توسعه می‌یابد.
بیژن عباسی آرند در حاشیه مراسم رونمایی از سایت ۵G ساختمان مرکزی ایرانسل در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره فرکانس‌های مورد نیاز برای نسل پنجم اینترنت افزود: در واقع سه ناحیه فرکانسی به این نسل از فناوری اختصاص پیدا می‌کند و در کشور ما در سازمان تنظیم مقررات رادیویی نحوه مدیریت فرکانس نهایی می‌شود و متناسب با مدیریت فرکانس در این سازمان بحث تخصیص فرکانس خاص به نسل پنج رخ می‌دهد.
ما مرحله آزمایشی را بر اساس فرکانس ۳ هزار و ۵۰۰ انجام دادیم و اگر بخواهد این فناوری در سطح عموم توسعه پیدا کند وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات باید فرکانس را ابلاغ کند.
عباسی آرند گفت: توسعه این نسل جدید سرمایه گذاری سنگینی می‌خواهد که حداقل چند سال طول می‌کشد، اما براساس تجربه برخی کشور‌ها می‌توانند اپراتور‌ها باهم سرمایه گذاری مشترک داشته باشند که وزارت ارتباطات در این زمینه ایده‌هایی را دارد وهر زمان اعلام شود اپراتور‌ها می‌توانند متناسب با آن مشارکت کنند.
وی حرکت ایرانسل از دیتا به دیجیتال را ضروری خواند و گفت: ما باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که کسب و کار دیجیتال توسعه پیدا کند و یکی از این زیرساخت‌ها همین ۵G است و توسعه شهر و سلامت هوشمند و اتومبیل‌های خودران منوط به توسعه همین نسل‌های جدید است.
عباسی آرند درباره آخرین پیشرفت‌های ایران در ساخت مودم گفت: در ۲ سال اخیر توجه زیادی به این موضوع شد و همکاران ما در وزارت صمت حمایت خوبی کردند و ما هم در اپراتور‌ها از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کردیم، نسخه اولیه این مودم به همت شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده که جواب هم داده است و این مودم فعلا در مراکز صنعتی و تحقیقاتی به کار گرفته می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.