تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 29, 2020
11:57 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1399
کد خبر: 114602

پنج بررسی معمول برای کسب و کارهای کوچک

ffghgjhkjl.jpeg
 
 
همیشه هم به لحاظ اقتصادی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نمی‌صرفد که بخواهند تیمی مختص حوزه‌ی امنیت آی‌تی استخدام کنند؛ پس اغلب اینطور می‌شود که فردی مسئولیت نظارت کل زیرساخت را بر عهده می‌گیرد. 
به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ برخی‌اوقات، حتی چنین فردی کارمند همیشگی و تمام‌وقت هم نیست. البته که یک ادمین خوب خیلی کارها از دستش برمی‌آید؛ خصوصاً اگر مسائل زیاد باشد و وقت کم. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با پنج بررسی معمول برای کسب و کارهای کوچک آشنا کنیم.
تمدید گواهی امنیتی سایت شرکت
هر وبسایتی که داده‌های کاربری را درخواست می‌دهد و یا پردازش می‌کند می‌بایست گواهی SSL داشته باشد. این گواهی از اطلاعات وارد شده توسط بازدیدکنندگان در برابر مداخلات محافظت می‌کند و تقریباً همه‌ی مرورگرهای مدرن به کاربران هشدار می‌دهند که سایت‌های بدون گواهی SSL مطمئن و امن نیستند. همین هشدار می‌تواند اول امر، به طور باالقوه یک سری از مشتری‌ها را بترساند. مسئله‌ی قابل‌توجه دیگر این است که شاید وبسایت شما گواهی SSL داشته باشد اما شاید مدت اعتبارش محدود است. بسته به مرجع صدور گواهینامه، هر سه، شش یا دوازده ماه یکبار باید این گواهی را تمدید کرد. بنابراین، توصیه‌ی ما به شما این است که در تقویم خود یک یادآور تنظیم کنید که تمدید گواهی را به شما گوشزد کند.
آپدیت سفت‌افزار روتر  
هر قدر نرم‌افزار قدیمی‌تر باشد بیشتر احتمال دارد در خود آسیب‌پذیری‌هایی داشته باشد؛ بنابراین مهم است که همه‌ی نرم‌افزارهای خود را به روز کنید. سیستم‌عامل‌ها و اپ‌ها ایستگاه کار خود معمولاً به کاربران زمان نصب آپدیت‌ها را یادآوری می‌کنند. اما اگر همچنان نگرانید نکند از پچی مهم غافل بمانید، از محصولات سازمانی ما -که شامل کل زیرسیستم پیگیری آسیب‌پذیری‌ها و فیکس‌های جدید برای آن‌ها می‌شود- استفاده کنید.
با این همه، فقط کامپیوتر کارمندان نیست که به آپدیت نیاز دارد؛ روترها هم نرم‌افزارها –سفت‌افزارهایی- دارند که به طور مشابهی به مرور زمان آسیب‌پذیر و منسوخ می‌شوند. مجرمان سایبری سپس می‌توانند سفت‌افزار قدیمی را برای رخنه کردن به شبکه سازمانی اکسپلویت کنند. برخلاف نرم‌افزارهای روی ایستگاه‌های کار، روترهای SOHO به طور کلی وقتی سفت‌افزاری منسوخ می‌شود نوتیفیکیشن نمی‌فرستند. پس آپدیت‌ها را باید به صورت دستی انجام داد. از این رو موجود گرفتن و تهیه‌ی سیاهه‌ای از تجهیزات شبکه سازمانی اهمیت داشته و دست‌کم باید هر چند ماه یکبار کنسول ادمین را چک کنید ببینید آیا نسخه‌ی جدیدی از سفت‌افزار روتر آمده است یا خیر. اگر کنسول، کارکردی مخصوص چک کردن آپدیت‌ها ندارد باید این کار را از روی وبسایت تولیدکننده‌اش انجام دهید. و اگر برخی از دستگاه‌ها قدیمی شدند و دیگر پشتیبانی نمی‌شوند باید به فکر جایگزین کردنشان باشید؛ آسیب‌پذیری در چنین مدل‌هایی تا ابد پچ‌نشده باقی خواهند ماند.
ابطال حقوق غیرضروری
اگر کارمندی اخراج شود اما اکانت‌ها و دسترسی‌اش به شبکه سازمانی به موقع قطع نشود می‌تواند همه نوع دردسری ایجاد کند. انتقام سایبری از کارفرمای سابق حقیقتی محض است! برای جلوگیی از چنین وضعیت مشابهی، این قانون را برای خود بگذارید تا فوراً بعد از اخراج کارمند همه‌ی حقوق دسترسی او را باطل کنید. در ضمن، مرتباً نیز همه‌ی اکانت‌ها و مجوزها را نیز ممیزی کنید. این هم می‌تواند پیش آید که فردی در شرکت است اما به عنوان مثال از این شعبه به شعبه‌ی دیگری می‌رود؛ جایی که دیگر نیازی با داشتن یک سری حقوق‌های دسترسی ندارد اما شاید کارفرما فراموش کند حقوق دسترسی او را باطل نماید. هر مزیت غیرضروری‌ای می‌تواند هنگام حمله‌ی سایبری بهای گرانی باشد.
بک‌آپ
بک‌آپ گرفتن از داده‌هایتان به شما کمک می‌کند تا از آن‌ها در برابر وایپر، باج‌افزار، کارمند بی‌حواس و کلی تهدیدهای دیگر محافظت کنید. شما می‌توانید به طور دستی بک‌آپ بگیرید اما بهتر آن است که یک جدول زمانی برای بک‌آپ خودکار تنظیم کنید. با این همه حتی اگر بک‌آپ‌های شرکت‌تان خودکار است هم باز بایست به صورت دوره‌ای ذخیره داده خود را چک کنید.
آیا برنامه‌های بک‌آپ دارند روان اجرا می‌شوند؟ آیا آدرس ذخیره درست است یا کسی مخفیانه آن را عوض کرده است؟ آیا فضای کافی برای همه داده‌ها وجود دارد؟ آیا عملکرد دستگاه‌های ذخیره، خوب نیست؟ دستگاه‌های ذخیره‌ی داده از فناوری S.M.A.R.T. برای شناسایی مشکلات خود استفاده کرده و پیش‌بینی می‌کنند تا چه مدت کارا خواهند بود. این فناوری کارش تحلیل وضعیت دیسک‌ها و گزارش مشکلات است. اگر در کلود بک‌آپ‌ها را ذخیره می‌کنید به صورت دوره‌ای تنظیمات را چک کرده و قبل از اینکه بدان نیاز پیدا کنید فضای بیشتری خریداری نمایید.
لایسنس‌های آنتی‌ویروس روی سرورها را آپدیت کنید
نرم‌افزارهای امنیتی روی ایستگاه‌های کار و دستگاه‌های موبایل به شما اجازه‌ی فراموش کردن تمدید اشتراک را نخواهند داد. اما از سرورها غافل نمانید. یک سرور محافظت‌نشده می‌تواند هزار و یک مشکل بوجود آورد – از نشت اطلاعاتی گرفته تا میزبانی منابع آلوده در زیرساختار شما و تبدیل کردن اداره‌ی شما به یک مزرعه استخراج. در تقویم خود یک یادآور تنظیم کنید تا محافظت سرورتان آپدیت شود.
امنیت شرکت شما در دستان خودتان است
وقتی صحبت از امنیت می‌شود، هر قدر بررسی‌ها کامل‌تر و منظم‌تر باشد بهتر است. برای جلوگیری از مسائل جدی:
مرتباً نرم‌افزارهای خود را آپدیت کنید (از جمله روتر و سایر سفت‌افزارهای دستگاه شبکه)،
حواستان به تاریخ انقضای گواهی‌های امنیتی و لایسنس‌های نرم‌افزار امنیتی باشد،
از داده‌ها کپی بک‌آپ بگیرید و اگر شرکتتان این فرآیند را خودکار کرده است، به صورت دوره‌ای چک کنید ببینید دارد کارش را درست انجام می‌دهد یا خیر،
مجوزهای دسترسی را به محض اینکه کارمندی حضورش در شرکت نیاز نبود باطل کنید و
از راهکارهای امنیتی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند بتوانید سلامت و وضعیت زیرساختار سازمانی خود را تحت نظر قرار دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.