اپراتورها

تلفن همراه

July 30, 2020
12:29 پنجشنبه، 9ام مردادماه 1399
کد خبر: 114639

چه کسی از سیم‌کارت‌های بی‌هویت سود می‌برد؟ | فیشینگ پیامد جدید سیم‌کارت‌های بدون هویت

  «سبد خانوار به شما تعلق گرفت»، «واریز بسته حمایتی دولت»، «رجیستری تلفن همراه، ثبت نام از لینک زیر» این‌ها تنها چند نمونه پیامی هستند که فریبکاران با تحریک کنجکاوی افراد را به صفحات جعلی خود می‌کشانند و حسابشان را خالی می‌کنند. همان پیام‌هایی که تا چند ماه پیش از سوی سامانه‌های ارسال پیامک به دست افراد می‌رسید، این بار از سوی شماره‌های شخصی ارسال می‌شود.
 
این نوع سرقت گروهی از افراد را به سمت درگاه‌های غیرواقعی می کشاند و با دزدیدن اطلاعات کارت و رمز دوم از کارت آنها مبلغی برداشت می‌کند. طرح رمز دوم پویا سال گذشته در واقع برای مبارزه با این نوع سرقت‌ها شکل گرفت. همزمان با اجرای این طرح اعلام شد که ۲۳ هزار پرونده فقط در تهران بابت برداشت غیر مجاز تشکیل شده است.  با این حال به گفته رئیس پلیس فتا تهران فیشینگ باز هم اخیرا به میان پرونده‌ها بازگشته است؛ اما این بار نه به صورت پنهانی، بلکه کاملا واضح، با شماره‌های شخصی و فعالیت آشکار.
 
 
رئیس پلیس فتای تهران چهارشنبه اول مرداد در گفت و گو با روزنامه جام جم گفت که میزان جرایم مربوط به فیشینگ ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. با اینکه پس از راه‌اندازی رمز پویا میزان جرم فیشینگ افول کرد اما با گسترش بیماری کرونا دوباره آمار کلاه‌برداری‌های اینترنتی افزایش یافت. اگرچه افراد برای برداشت مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیازمند دریافت پیامک هستند اما فریبکاران برای خالی کردن حساب از ربات‌های تلگرامی هم استفاده می‌کنند. برای مثال گفته می‌شود که این ربات‌های تلگرامی به بانک متصل هستند و به مرور همه اطلاعات مانند رمز دوم کارت را از کاربر دریافت می‌کنند. کمی بعد سارق با داشتن همه این اطلاعات بدون اینکه هیچ اثری از خود برجا بگذارد حساب را خالی می‌کند و ناپدید می‌شود.
 
 
یکی دیگر از تغییراتی که کلاه‌برداران در روش سرقت اطلاعات بانکی داشته‌اند ارسال پیامک با شماره موبایل‌های شخصی بوده است. پس از افزایش آگاهی مشترکان از راه‌های قطع پیامک‌های تبلیغاتی، آنها پیام‌های تبلیغاتی را این بار با سرشماره‌های شخصی می فرستند و با یک لینک درگاه بانکی جعلی افراد را به دام می‌اندازند. اگر چه سازمان رگولاتوری سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی این پیامک‌ها با شماره‌های شخصی راه‌اندازی و تا فروردین امسال بیش از ۱۱۸ هزار سیم‌کارت را به این دلیل مسدود کرده‌ است، اما به نظر می‌آید که خرید سیم کارت‌های بی‌هویت دیگر به یک بازار بزرگ، با منشاء بزرگ‌تری تبدیل شده باشد.
 
خرید ۱۰ سیم کارت بدون نام، یک جا
اگر در سرچ اینستاگرام کلمه سیم‌کارت بدون نام، بدون سند و فعال را جست و جو کنید با چند صفحه پرفالوئر روبرو خواهید شد که بدون هیچ محدودیتی در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. بازاری که به گفته پلیس فتا مشتریان آن معمولا خلافکاران، مزاحمان و تبلیغات پیامکی هستند. برای مثال اطلاعات یکی از این صفحات اینستاگرامی که با دریافت ۱۰۰ هزار تومان سیم کارتی بدون هویت می‌فروشد نشان می‌دهد که برخی از مشتریانش گاه تا ۱۰ سیم کارت هم از او یک جا خریداری کرده‌اند. این فروشنده توضیح می‌دهد: «این سیم کارت ها قطعی ندارند و فعالیت آنها متوقف نمی‌شود.» او حتی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «مزاحمتی از سوی این سیم‌کارت‌ها رخ دهد دیگر قابل پیگیری نیست.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.