تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 30, 2020
12:36 پنجشنبه، 9ام مردادماه 1399
کد خبر: 114641

فلایتیو از لوگو و برند جدید خود رونمایی کرد

 
 
فلایتیو، سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و رزرو هتل، امروز (۸ مردادماه) در نشست خبری آنلاین از لوگو و برند جدید خود رونمایی کرد. در این نشست علی کشفی، هم‌بنیان‌گذار فلایتیو با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارشان اعلام کرد که در اسفندماه ۹۸ و فروردین ۹۹، فلایتیو با ۹۰ درصد کاهش فروش روبرو بوده است. اگرچه که او حالا اعلام می‌کند تا حدودی این سرویس توانسته این کاهش را جبران کند به طوری که هم اکنون فلایتیو به ۴۰ درصد فروشی که پیش از شیوع کرونا داشته رسیده است. کاشفی در این نشست از برنامه‌های ویژه و تغییر سیاست‌های این سرویس خبر داد تا به کمک این تغییر مسیر در بحران‌های احتمالی بعدی دچار شوک و از دست رفتن سهم خود از بازار نشوند.
 
مدیران فلایتیو در نشست خبری آنلاین خود به بهانه رونمایی از لوگو و برند جدید‌‌اش، در سه بخش تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری و فروش این پلتفرم، تغییر هویت بصری فلایتیو و برنامه‌‌های آینده این کسب‌وکار صحبت کردند.
 
علی کشفی، هم‌بنیانگذار فلایتیو در این نشست با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا پدیده‌ای همه‌گیر در دنیا بود و تمام کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده است و صنعت گردشگری از باقی صنایع آسیب بیشتری را متحمل شده است، گفت: «سال ۹۸ سال سختی برای ما بود. از عید ۹۸ که با حوادثی چون سیل روبرو شدیم و بعد در آبان ماه قطع اینترنت آسیب‌های جدی به کسب‌وکارهای آنلاین وارد کرد و در گام بعدی داستان شیوع کرونا ضربه‌ای دیگر به فعالان حوزه آنلاین و آفلاین زد. در نهایت این شرایط سبب شد تا به فکر ایجاد تغییرات اساسی در کسب‌وکار خود باشیم.»
 
او ادامه داد: «این دوران را می‌توانیم به سه دسته زمانی تقسیم کنیم. دوران بحران کرونا که متاسفانه مشخص نیست این دوران چه زمانی به پایان می‌رسد چراکه  این ویروس با تغییرات زیادی همراه بوده و در حال‌حاضر هم در اوج شیوع کرونا هستیم. دوران بعدی دوران ریکاوری است که در واقع ریکاوری دنیای بعد از کرونا را خواهیم داشت. دوران بعد از کرونا رفتار افراد بسیار تغییر خواهد کرد و دولت‌ها و کسب‌وکارها هم در ارائه خدمات خود دچار تغییراتی خواهند شد.»
 
کشفی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که این دوران چه زمانی به پایان برسد، اعلام کرد که  مطالعات در دنیا نشان می‌دهد که صنعت گردشگری به حالت سابق خود بعد از اتمام کرونا باز نمی‌گردد. او در این زمینه گفت: «در این مدت یعنی اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال با نود درصد کاهش فروش روبرو بودیم. از اردیبهشت ماه سال جاری در فروش روند رو به رشدی را طی کردیم و هم‌اکنون توانستیم به رشد ۴۰ درصدی فروشی که پیش از شیوع کرونا داشتیم، دست پیدا کنیم. البته هنوز در فروش خود ۶۰ درصد کاهش داریم و نمی‌دانیم این وضعیت چقد ادامه خواهد داشت.»
 
او در مورد اینکه فلایتیو چطور توانست در دوران شیوع ویروس کرونا کسب و‌کار خود را مدیریت کند تا منجر به تعدیل نیرو نشود، گفت: «با اینکه سخت بود؛ اما تمام تلاش خود را کردیم تا تعدیل نیرو صورت نگیرد. بعضی از شرکت‌هایی که با شیوع کرونا تعدیل نیرو کردند، به نظر من این تعدیل نیرو به بحث کرونا ارتباطی نداشت و این برنامه را از پیش داشتند و تنها کرونا بهانه‌ای برای اینکار شد.»
 
او در ادامه اضافه کرد: «ما باور داریم که منابع انسانی دارایی شرکت‌هایی شبیه فلایتیو هستند. اولین روزهای پس از شیوع کرونا فعالیت بچه‌ها در تیم‌ها کاهش یافت و در تلاش بودیم با دورکاری این مسائل را کنترل کنیم. زمانی گذشت تا متوجه شدیم که این اپیدمی چه تاثیری برکسب‌وکار داشته است. الان هم به فروش بهمن‌ماه خود بازگشتیم و همچنان تلاش می‌کنیم تا تعدیل نیرویی صورت نگیرد و بتوانیم نیروی انسانی خود را حفظ کنیم.»
 
همچنین کاشفی در این نشست سرمایه‌گذاری گروه صبا ایده روی فلایتیو آنهم چند هفته قبل از شیوع کرونا را یک شانس بزرگ برای این شرکت دانست و اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری به رشد و بقای این شرکت در شرایط بحرانی کرونا کمک بسیاری کرده است.
 
چشم‌اندازهای فلایتیو
علی کشفی، هم‌بنیانگذار فلایتیو در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد برنامه‌ها و چشم‌اندازهای فلایتیو در اوضاعی که ویروس کرونا همچنان پابرجاست، بیان کرد: «واقعا پیش‌بینی اینکه این دوران چه زمانی به پایان می‌رسد، دشوار است و نمی‌توان به راحتی نظر داد یا راجع به آن صحبت کرد؛ اما در مورد آینده ما مطمئن هستیم که در سه حوزه می‌خواهیم فعالیت‌هایی انجام دهیم.»
 
او در مورد این سه حوزه اینطور توضیح داد: «در ابتدا باید راهکاری پیدا کنیم تا در آینده در شرایط مشابه کرونا به این شکل دچار غافلگیری نشویم، یعنی در مورد توافق با شرکای خارجی و ایرلاین‌ها و همکاری با هتل‌ها یا در بحث تامین گردش مالی و ارائه خدمات ارزش افزوده قصد داریم، قالبی طراحی کنیم تا در آینده در موارد مشابه دچار سردرگرمی نشویم و خدمات باکیفیت به کاربران ارائه دهیم.»
 
کشفی حوزه دوم را تمرکز بر دورکاری و راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب برای این روش کار اعلام کرد و گفت: «موضوع دیگری که هم در دنیا و هم در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بحث دورکاری است. در روزهای اولیه شیوع کرونا خیلی شرکت‌ها روی این موج سوار شدند و کارمندان خود را دورکار کردند. چون در فلایتیو مهمترین دارایی ما منابع انسانی است، به دنبال ایجاد زیرساختی برای دورکاری هستیم تا با کیفیت بالا با نیروهای خود همکاری داشته باشیم و آنها از کار خود راضی باشند و شرکت هم به اهداف خود دست پیدا کند.»
 
کشفی همچنان بیان کرد: «در حوزه سوم قصد داریم تا روی شرایط موجود و بازار و رفتار مشتری در سه دوره بحران و ریکاوری و پس از کرونا تحقیقات و بررسی‌هایی انجام دهیم تا بهترین تصمیمات را بگیریم و خدمات خوبی ارائه دهیم.»
 
تغییر برند و لوگو فلایتیو
در ادامه این نشست مهیار محمدی، مدیر مارکتنیگ فلایتیو در مورد تغییر هویت بصری فلایتیو و بازآفرینی برند گفت: «در سال‌های اخیر بسیاری از برندهای مهم جهان تغییراتی در  ساختار سازمانی و مدیریتی خود ایجاد کردند. در سال گذشته فلایتیو جذب سرمایه داشته و نیازمند تعییر و تحول بود تا سرویس‌دهی بهتری به کاربران خود داشته باشد.»
 
او ادامه داد: «از اوایل سال گذشته متوجه شدیم که برند قبلی پاسخگوی نیازها و اهدافی که بنیان‌گذاران داشتند، نیست. پس بررسی‌های خود را آغاز کردیم. در این زمینه تحقیقات و مطالعات گسترده انجام دادیم و با مشتریان و هم‌‌بنیان‌گذاران مصاحبه کردیم. تمام اطلاعات به دست آمده نشان داد که فلایتیو هم در بحث لوگو و هم رنگ سایت نیاز به تغییر و تحول دارد.»
 
 
لگوی جدید فلایتیو که همزمان با تغییر سیاست‌های این شرکت در بازار فروش آنلاین بلیط و رزرو هتل از آن رونمایی شد
 
به گفته محمدی رنگ‌هایی که در لوگو به کار رفته، رنگ‌هایی است که مردم در طلوع و غروب آفتاب می‌توانند ببینند. او همچنین تاکید کرد: «رنگ‌های مختلف این لگو نشانگر ارزش‌‌ها و سرویس‌های مختلفی است که در فلایتیو ارائه می‌دهیم و ما تمایل داریم با این رنگ‌ها مدرن بودن و هیجان را نشان دهیم. به صورتی که رنگ آبی حس و حال مدرن بودن، نارنجی سرحالی و سلامتی و انرژی، صورتی ارتباط با مشتری و تجارت و جذابیت و بنفش خدمات باکیفیت را نشان می‌دهد. حالت دایره‌ای و چرخشی لوگو هم نمایانگر گردش کره زمین است که نشان‌دهنده، گردشگری و سرزندگی است.»
 
محمدی در پاسخ به سوال پیوست درمورد اینکه آیا این تغییرات تنها در لوگو و برند است و آیا رابط کاربری و ساختار سایت هم تغییری ایجاد شده، بیان کرد: «اگر به وب‌سایت مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که رنگ قدیمی نارنجی را کنار گذاشتیم و با رنگ‌بندی و لوگوی جدید سعی داریم با مشتریان ارتباط برقرار کنیم. البته این بازآفرینی برند تنها به تغییر رنگ و لوگو ختم نمی‌شود و با این تغییرات سعی داریم تا تحولی جدید در ارتباط با مشتریان وشرکت‌های فعال گردشگری و ایرلاین‌ها شکل دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.