اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 1, 2020
12:42 شنبه، 11ام مردادماه 1399
کد خبر: 114684

افزایش استفاده از ابزارهای فیلترشکن در میان کاربران اینترنت ترکیه

shutterstock_eye-770x285.jpg
 
ICTna.ir – تشدید فیلترینگ و کنترل‌های سختگیرانه در رسانه های اجتماعی باعث شده تا کاربران با هدف حفظ حریم خصوصی خود، به سمت استفاده از VPN سوق داده شوند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه به طور فزاینده به سمت سانسور و فیلترینگ اینترنت رفته است و این اقدامات او باعث افزایش استفاده از ابزارهای فیلترشکن در بین کاربران اینترنت این کشور شده است. به گفته ناظران، این واکنشی به قانون آتی است که تهدید می کند آزادی های اساسی اینترنت کاربران ترک تهدید می شود.
 
در لایحه جدید تصریح شده است که کاربران اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، فیسبوک و پیام رسان چینی تیک تاک، برای حذف محتوا یا ارائه هویت کاربران باید با دولت ترکیه همکاری کنند، در غیر این صورت، پهنای باند اختصاص داده شده به این سرویسها می تواند تا 95 درصد محدود و شیپ شود.
 
نکته جالب توجه این است که در حالی که هنوز این قانون اجرایی نشده، کاربران بسیاری در ترکیه به استفاده از ابزارهای فیلترشکن روی آورده اند. نورد وی پی ان، یکی از ابزارهای فیلترشکن محبوب در ترکیه، مدعی رشد 20 ردصدی کاربران خود طی "یک شب" شده است. 
 
لورا تایرل ، رئیس روابط عمومی این سرویس در مصاحبه ای گفته: "هر وقت دولتی از افزایش نظارت، محدودیت های اینترنت یا انواع دیگر محدودیت ها خبر می دهد، کاربران به ابزارهای حفظ حریم خصوصی مانند VPN روی می آورند."
 
این اولین بار نیست که در ترکیه علاقه برای استفاده از سرویس های VPN افزایش می یابد. این اپلیکیشن گزارش می دهد که در پنج سال گذشته دستکم سه بار اتفاق مشابهی به دلیل ممنوعیت رسانه های اجتماعی و یا محدودیت دسترسی آزاد به اینترنت، در ترکیه افتاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.