اینترنت و شبکه

تبلت

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

August 2, 2020
16:57 یکشنبه، 12ام مردادماه 1399
کد خبر: 114753

تهیه تبلت، سیم‌کارت و اینترنت رایگان برای سال جدید تحصیلی

 
 
 «رزمایش ملی ایران همدل» با دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشورمان آغاز شد. حاصل دعوت برای پیوستن به این کمپین در بین فعالان حوزه آی. سی. تی کشور، به خرید ۵۰ هزار تبلت، سیم‌کارت و تامین اینترنت رایگان برای سال تحصیلی جدید منجر خواهد شد.
 
«مشکات اسدی» مشاور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات ایران به تشریح جزئیات و اهداف بعدی رزمایش ملی ایران همدل پرداخت.
 
در فاز اول «ایران همدل» چند مجموعه با وزارت ارتباطات همکاری کردند؟
 
این کمپین در فاز نخست  با دعوت وزیر ارتباطات، از ۱۳ مجموعه فعال در حوزه آی. سی. تی در ماه مبارک رمضان آغاز شد. سه اپراتور، سه شرکت خدمات پرداخت و هفت استارتاپ‌ها بزرگ کشور پس از دعوت وزیر ارتباطات به این کمپین پیوستند و هر کدام در حوزه کاری خودشان فعالیتی را جهت جذب کمک آغاز کردند.
 
شکل همکاری‌ این مجموعه‌ها به چه صورت بود؟
 
اپراتورها و استارتاپ‌ها به واسطه تنوعی که در کارشان وجود دارد، هر کدام نوع خاصی از همکاری را آغاز کردند. که  سه رسته سلامت، بسته‌های غذایی و آموزش کودکان مناطق محروم که برای جذب مشارکت در نظر گرفتیم و هر کدام از آن‌ها بنا بر تمایلی که به این حوزه‌ها داشتند، فعالیت خود را آغاز کردند.
 
به این ترتیب ۵۴ درصد از کمک‌ها از سوی مجموعه‌های مختلف بنا بر درخواست خودشان، باید در حوزه آموزش کودکان در مناطق محروم صرف می‌شد. وزارت ارتباطات این کار را با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام داد.
 
دلیل همکاری با کمیته امداد چه بود؟
 
کمیته امداد شناخت کافی و خوبی از مناطق محروم و شرایط افراد مختلف در آن مناطق دارد. می‌داند که کدام خانواده به چه چیزی نیاز دارند و درجه نیازشان به چه میزان است.
 
مساله بعدی این بود که در کشور ما صرفا نهادهایی مانند بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد می‌توانند مبالغی که برای کمک جمع‌آوری می‌شود را جمع‌آوری کنند. از آنجا که بر همین اساس اپراتورها و شرکت‌ها اجازه جمع‌آوری کمک جمعی را ندارند، مبالغ جمع شده از حساب شرکت‌ها بدون فوت وقت به حساب مشترک کمیته امداد و وزارت ارتباطات واریز ‌شد، حسابی که ورودی و خروجی آن کاملا مشخص است.
 
در فاز نخست برای آموزش کودکان مناطق محروم چه مبلغی جمع آوری شد؟
 
حدود ۱۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان که از این مبلغ  هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای آموزش کودکان در نظر گرفته شد. هدف ابتدایی ما در حوزه آموزش کودکان مناطق محروم، تهیه تبلت برای دانش آموزان تعریف شد.
 
گروه هدف چطور شناسایی شد؟
 
گروه هدف را قبلا کمیته امداد شناسایی کرده بود. حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز و دانشجو بودند که به دیوایس (تبلت، گوشی و کامپیوتر) برای آموزش نیاز دارند. در این میان اولویت با دانش آموزان مستعد، کنکوری و دارای معدل بالا است. پس از غربالگری با این امتیازها، حدود ۵۰ هزار دانش آموزان وجود دارند که باید امکانات سخت‌افزاری آموزش برای آن‌ها به سرعت تهیه شود.
 
با توجه به نزدیک بودن آغاز سال تحصیلی، تبلت‌ها چه زمانی به دست دانش‌آموزان می‌رسد؟
 
تمام سعی خودمان را به کار می‌گیریم که تا اول مهرماه این اتفاق رخ دهد. در فاز دوم کمپین ایران همدل که به تازگی آغاز شده است، تمام مجموعه‌های همکار برای تامین تجهیزات آموزش مجازی برای دانش آموزان مناطق محروم تلاش می‌کنند.
 
علاوه بر کمکی که مانند فاز نخست پویش انجام می‌شود، در جلساتی که برگزار شد اپراتورها تضمین کردند برای هر تعداد تبلتی که برای دانش‌آموزان خریداری شود، سیم‌کارتی با حجم اینترنت مناسب در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
 
تبلت‌هایی که قصد خرید آن‌ها را دارید در داخل کشور تولید می‌شوند یا باید تبلت خارجی خریداری کرد؟
 
با چند شرکت تولیدکننده داخلی برای تولید تعدادی از تبلت‌های مورد نیاز توافق کرده‌ایم.
 
با توجه به این‌که هنوز تولید گوشی بومی در کشور ما به شکل جدی آغاز نشده است، می‌توان انتظار داشت تا کمتر از دو ماه دیگر ۵۰ هزار گوشی برای صرفا دانش‌آموزان مناطق محروم تولید شود؟
 
تمام تلاش خودمان را به کار می‌گیریم تا این اتفاق رخ دهد.  با شرکت‌های تولیدکننده گوشی داخلی نیز در این خصوص قراردادهایی منعقد شده و آن‌ها تولید خود را آغاز کرده‌اند. تهیه ۵۰ هزار تبلت هدفی است که برای خود ترسیم کرده‌ایم اما با مبالغی که در فاز نخست جمع‌آوری شده است، حداکثر بتوانیم پنج هزار تبلت خریداری کنیم. باید منتظر اجرایی شدن فاز دوم کمپین و میزان پولی که جمع‌آوری می‌شود باشیم و برای آن نیز برنامه‌ریزی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.