August 3, 2020
11:30 دوشنبه، 13ام مردادماه 1399
کد خبر: 114770

بازار بکر و بزرگ فاوا در کشورهای کمتر توسعه‌یافته

عضو انجمن ناشران دیجیتال در توضیح فعالیت‌های صادرکنندگان ایرانی در بازارهای منطقه و جهان گفت: فکر می‌کنم در کشورهای کمتر توسعه‌یافته که فناوری در آن چندان نفوذی ندارد، موفقیت شرکت‌های فناوری اطلاعات ایرانی ساده‌تر است.
 
به گزارش فدراسیون فاوا، «بابک ندرخانی» تأکید کرد: به‌خصوص با توجه به کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی، کمک زیادی به صادرات شده است. رقابت‌پذیری محصولات ایرانی با نرخ برابری کم ریال در برابر ارزهای خارجی باعث می‌شود که محصولات ارزان‌تر صادراتی ایران در بازار کشورهای کمتر توسعه‌یافته خریدار بیشتری پیدا کند.
 
عضو انجمن ناشران دیجیتال گفت: در کشورهایی مانند عراق و افغانستان، در حال حاضر هزینه ثبت‌نام هر دانش‌آموز در دوره‌های آموزشی مابین یک تا ۲ دلار است درحالی‌که رقبای خارجی ما رقم‌های بسیار بیشتری را دریافت می‌کنند.
 
ندرخانی اضافه کرد: کشورهای توسعه‌نیافته‌تر هم جمعیت جوان و دانش‌آموزان نیازمند آموزش بیشتری دارند و هم محصولات ایرانی به دلیل قیمت ارزان‌تر رقابت‌پذیری بیشتری در این کشورها دارند. ممکن است درآمدهای صادراتی به لحاظ اعداد و ارقام در ابعاد بین‌المللی چندان بزرگ به نظر نرسد، اما وقتی به ریال تبدیل شود، قطعاً درآمدهای قابل‌توجهی برای شرکت‌های ایرانی در پی دارد.
 
صادرات زیرساخت و خدمات نرم‌افزاری
 
این فعال اقتصادی در مورد محصولات صادراتی مؤسسات تجاری که با آن‌ها همکاری می‌کند توضیح داد: ما در حال حاضر بستر و پلتفرم آموزشی را به خریداران عرضه می‌کنیم؛ یعنی ترجمه و بومی‌سازی بستر توسط ما انجام می‌شود و زیرساخت‌های تولید محتوا در اختیار مؤسسات آموزشی قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: از طریق امکاناتی که برای مشتریان خارجی ایجاد می‌کنیم، آن‌ها می‌توانند بخشی از محتوای موردنیاز برای آموزش تحت بستر تولیدشده توسط ما را خودشان تولید کنند. درعین‌حال مجموعه‌ای از استانداردها هم برای این فعالیت‌ها تعیین‌شده است که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
 
به گفته ندرخانی، درواقع محصول صادراتی ما یک پلتفرم و ساختار آموزشی است که در عراق و افغانستان در اختیار مؤسسات آموزشی که مشتری محصولات ما هستند قرار می‌گیرد.
 
ندرخانی توضیح داد: در حال حاضر قیمت محصولات ما برای هر دانش‌آموز کمتر از دو دلار است، به عبارتی برای هر سال تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه به‌منظور استفاده از زیرساخت‌ها و خدمات ما، به ازای هر دانش‌آموز این مبلغ پرداخت می‌شود.
 
اپراتورها مشتاق جذب تولیدکنندگان محتوا هستند
 
وی همچنین از جذابیت بازارهای کشورهای دیگر در آفریقا و آسیای میانه سخن گفت و تأکید کرد: در کشورهای مختلف مانند نیجریه، عراق، سوریه، قرقیزستان و افغانستان اپراتورهای فعال تلفن همراه خودشان دنبال شراکت با کمپانی‌های تولید محتوا هستند و تسهیلات بسیار خوبی را برای ورود به بازارهای این کشورها قرار می‌دهند.
 
به گفته این عضو انجمن ناشران دیجیتال، در افغانستان کمپانی اتصالات شریک ما برای انتشار محتوا است در نیجریه MTN در حال همکاری با ماست.
 
او در مورد نقش اپراتورها در توسعه فعالیت تولیدکنندگان محتوا گفت: در حقیقت اپراتورها از تولیدکنندگان محتوا، به عنوان ابزاری برای توسعه خودشان استفاده می‌کنند. سیم‌کارت‌ها را به‌صورت ارزان در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و یک آبونه برای سیم‌کارت دریافت می‌کنند و اجازه می‌دهند که کاربر از محتوای تولیدی شرکت‌های طرف قرارداد با اینترنت رایگان بهره‌مند شود.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.