امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 3, 2020
11:49 دوشنبه، 13ام مردادماه 1399
کد خبر: 114778

امیر ناظمی: پلیس فتا نهاد مناسبی برای رسیدگی‌ به سیاست‌های حوزه امنیت سایبری نیست

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات می‌گوید که پلیس فتا را نهاد مناسبی برای رسیدگی به شکایات حوزه امنیت سایبری نمی‌داند.
 
 
 
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با ایرنا، اعلام کرد که پلیس فتا مرجع مناسبی برای رسیدگی به مشکلات حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین نیست. وی در همین رابطه افزود که حوزه امنیت، سیاست‌گذاری‌های شایسته‌ی خود را می‌طلبد و این موضوع با رفع‌و‌رجوع کردن شکایت‌ها و نارضایتی کاربران توسط پلیس فتا تفاوت زیادی دارد.
 
امیر ناظمی در رابطه با حملایت سایبری به دو رویکرد عمومی و بین‌المللی تأکید و اشاره کرد که در کشور ما، مشارکت بین‌المللی برای دفع حملات سایبری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
 
ناظمی با اشاره به متولیان ساماندهی فضای سایبری در ایران، بانک‌های داده دستگاه‌ها در نظام مقابله را به سه دسته تقسیم کرد:
 
سازمان‌های حساسی که مسئولیت مقابله با هر اتفاقی در این سازمان‌ها به عهده مرکز «افتا» ریاست جمهوری (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور) است.
کسب‌و‌کارهایی که جرائم در خصوص آن‌ها رخ می‌دهد و رسیدگی به این جرائم بر عهده پلیس فتا است.
سازمان‌های دولتی دیگری که مقابله با رخدادها در آن‌ها بر عهده وزیر ارتباطات و مرکز ماهر است.
امیر ناظمی در رابطه با مناسب نبودن پلیس فتا به‌عنوان مرجع رسیدگی به مشکلات کسب‌وکارها توضیح داد:
 
پلیس امنیت برای رفع شکایت‌ها و نارضایتی‌ها طراحی شده است و این نهاد نمی‌تواند برای رسیدگی به سیاست سایبری و امنیت سایبری مناسب باشد؛ زیرا یک نهاد انتظامی است و نهاد توسعه‌گرا نیست.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، همچنین در مورد دخالت پلیس فتا در این تقسیم کار، با ابراز نارضایتی به این مورد اشاره کرد که دستورهای سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد حیاتی در مورد امنیت سایبری، از ارزش چندانی برخوردار نیست؛ زیرا رسیدگی به امور سایبری با یک تقسیم‌بندی اشتباه بر عهده‌ی سازمان دیگری قرار گرفته و از دسترس سازمان فناوری اطلاعات خارج شده است.
 
وی همچنین به حمایت از هکرهای کلاه سفید که دو سال قبل توسط سازمان فناوری اطلاعات به رسمیت شناخته شدند هم پرداخت و از رسمیت بخشیدن به این دسته از هکرها خبر داد. وی همچنین اشاره کرد که اگر هکرهای کلاه سفید (باگ بانتی) بتوانند حملات سایبری و باگ‌های سیستم را کشف کنند، از آن‌ها پشتیبانی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.