بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 3, 2020
14:41 دوشنبه، 13ام مردادماه 1399
کد خبر: 114790

بررسی مجدد طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» در دستور کار مجلس قرار گرفت

 
طرح‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس دهم مطرح شد که در نهایت بررسی و تصویب آن به عمر این مجلس قد نداد و حالا نمایندگان مجلس یازدهم مسئول بررسی آن شده‌اند. یکی از این طرح‌ها، طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» است که در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم مطرح شد. نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم خبر از بررسی این طرح و نهایی‌سازی متن آن را می‌دهند تا به زودی به عنوان طرح عادی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد. بررسی مجدد طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» در حالی در مجلس در حال پیگیری است که سال گذشته بسیاری از از کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال به دلیل اینکه در این طرح به نقش فناوری در حوزه پولی و بانکی توجه نشده بود، نقدهایی داشتند. حالا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم  اعلام می‌کند که چون زمان برای بررسی این طرح وجود دارد، کارشناسان این حوزه می‌توانند نظرها و پیشنهادهای خود را به نمایندگان ارائه دهند.
 
طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» سال ۹۷ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه شد و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس دهم قرار گرفت. با اینکه نمایندگان امیدوار بودند تا پایان مجلس دهم بررسی این طرح به پایان برسد؛ اما بررسی و تصویب آن به عمر مجلس دهم نرسید. طبق قانون طرحی که در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، با پایان مجلس از دستور کار کمیسیون خارج می‌شود و در مجلس جدید باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد.
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با پیوست در مورد آخرین وضعیت طرح « قانون جامع بانکداری اسلامی» در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: «در مجلس پیشین تمام مراحل تهیه این طرح طی شده بود؛ اما در مجلس جدید دوباره متن این طرح مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و ویرایش نهایی آن رو به پایان است. چند نفر از همکارانمان از دوره قبلی هم در این زمینه به ما کمک می‌کنند. به زودی متن این طرح در سامانه اطلاعاتی بارگزاری می‌شود و به صورت طرح عادی در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
 
او ادامه داد: «چون در مجلس پیش بخشی از این طرح را مورد بررسی قرار دادیم، وقتی این طرح در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، از همکاران خواهش می‌کنیم تا با سرعت این طرح را مورد بررسی قرار دهند که بتوانیم در نیمه دوم امسال در نوبت صحن علنی مجلس قرار گیرد.»
 
اما بررسی و  تصویب نهایی این طرح بدون حاشیه نبوده است. همزمان با بررسی طرح قانون جامع بانکداری اسلامی در مجلس دهم برخی از کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال به این طرح انتقادهایی داشتند. به باور آنها این طرح به ﻧﻘﺶ ﻓﻨﺎوری در ﺣﻮزه ﭘﻮﻟﯽ بانکی ﮐﺸﻮر و ﺗﻐﯿﯿﺮات و ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻓﻨﺎوری در اﯾﻦ ﺣﻮزه توجهی نشده بود. حالا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به پیوست گفت : «چون هم‌اکنون زمان لازم برای بررسی وجود دارد، حتما منتظر دریافت نظرات کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال هستیم. از سندیکا یا نظام صنفی این حوزه درخواست می‌کنیم تا مشکلات و مسائل خود پیرامون این طرح را در نامه‌ای به ما اعلام کنند.»
 
در این مورد همچنین حامد قنادپور، رییس کمیسیون بانکداری دیجیتال سازمان نصر تهران از پیگیری این موضوع در مجلس جدید خبر داد و به پیوست گفت: «در مجلس پیشین با کمیسیون اقتصادی در این مورد جلساتی داشتیم. در مجلس جدید مدت زمان زیادی از تشکیل کمیسیون اقتصادی نمی‌گذرد. ما هم برای بیان نظرات خود در مورد این طرح از نگاه فناورانه اعلام آمادگی می‌کنیم؛ اما هنوز اقدام عملیاتی انجام ندادیم و منتظر هستیم تا این طرح در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار بگیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.