اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 3, 2020
17:03 دوشنبه، 13ام مردادماه 1399
کد خبر: 114803

ارائه پلتفرم هوش مصنوعی با دسترسی آزاد

کشور چین به تازگی یک پلتفرم هوش مصنوعی با دسترسی آزاد را راه اندازی کرد تا توسعه جهانی این فن آوری پررونق را ارتقا بخشد. در حال حاضر چین یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه محسوب می شود.
طی سال های گذشته فناوری های مدرن و به ویژه فناوری روباتیک و رایانه با استفاده از هوش مصنوعی، پیشرفت بسیاری داشته است. هوش مصنوعی انسان را قادر به انجام محاسبات پیچیده کرده و بسیاری از پژوهش ها و مطالعات علمی با بهره گیری از این فناوری قادر به داشتن جهشی خیره کننده است.
 
 گفتنی است این فناوری بسیار پیچیده بوده و دسترسی و استفاده از آن در انحصار برخی مراکز علمی و کشورهای خاص است. در همین راستا کشور چین به تازگی اقدام به توسعه و گسترش هوش مصنوعی کرده و راه اندازی پلتفرم هوش مصنوعی Dubhe در ماه اکتبر سال  ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد و نزدیک به ۱۰۰ محقق در این پروژه شرکت کردند. هدف از راه اندازی این پلتفرم ایجاد اکوسیستم همکاری هوش مصنوعی و تسهیل پیشرفت این فن آوری است.
 
مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی ژجیانگ در استان ژجیانگ در شرق چین در رابطه با هدف اصلی از راه اندازی این پلتفرم گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم نیروهای پیشرو و نوآور در این فن آوری را گرد هم آوریم تا یک بستر و چارچوبی با کار آیی بالا برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسازیم و تحقیقات مستقل در رابطه با هوش مصنوعی و اکوسیستم صنعتی دایر کنیم.»  
 
این آزمایشگاه هوش مصنوعی که به طور مشترک توسط استاندار استان ژجیانگ، دانشگاه ژجیانگ و گروه تجارت الکترونیکی علی‌بابا ساخته شده است، فضاهای عمده‌ای از جمله حمل و نقل هوشمند، امور مالی هوشمند، شهر هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی هوشمند و رباتیک را شامل می‌شود.
 
پان یونه (Pan Yunhe) عضو آکادمی مهندسی چین و دانشمند ارشد هوش مصنوعی در آزمایشگاه ژجیانگ درباره مشارکت‌هایی که در ایجاد این فناوری هوش مصنوعی دخیل بودند، گفت: «مشارکت سازمان‌هایی از صنایع مختلف، پایه و اساس محکمی را در رابطه با فن آوری هوش مصنوعی ایجاد کرده است. من مشتاقانه منتظر هستم تا یک جامعه تحقیقاتی رو به رشد در این پلتفرم را که مشغول مطالعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی هستند، ببینم. من امیدوارم پلتفرم هوش مصنوعی با دسترسی آزاد Dubhe بتواند کاربرد فناوری‌های هوش مصنوعی در صنایع مختلف را به جلو سوق دهد.»
 
در انتها لازم به توضیح است که پلتفرم هوش مصنوعی با دسترسی آزاد Dubhe محصول مشترک آزمایشگاه هوش مصنوعی ژجیانگ، فناوری Oneflow پکن، آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، دانشگاه ژجیانگ و چند شرکت پژوهشی دیگر است. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.