سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 10, 2020
11:03 دوشنبه، 20ام مردادماه 1399
کد خبر: 115008

راستی‌آزمایی ادعای تولیدکنندگان درباره توان و ظرفیت تولید داخل

درحالی که ممنوعیت واردات در تجهیزاتی که دارای تولید داخل نیستند وجود ندارد، سندیکای صنعت مخابرات در حال راستی‌آزمایی ادعای تولیدکنندگان درباره توان و ظرفیت تولید است تا تامین‌کننده نسبت به تحویل کالای مناسب به بهره‌بردار پاسخگو و مسئول باشد.
 
 کمیته سنا شامل سندیکای صنعت مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران(مپتا)، در بیانیه سوم خود به تبدیل شدن این کمیته به رگولاتوری بخش خصوصیبا گذشت زمان اشاره می‌کند. 
 
این بیانیه که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به آن پرداخته و با محوریت پیش‌نویس همکاری ایران و چین منتشر شده است، بر توان و پتانسیل بخش خصوصی و داخلی تاکید دارد. اسماعیل ثنایی – نایب‌رییس هیات مدیره اتحادیه مپتا-در اینباره معتقد است: فارغ از ابعاد همکاری در دیگر حوزه‌ها، ضروری است کمیته سنا به عنوان نماینده بیش از ۱۸ هزار شرکت تخصصی حوزه ICT، در بحث سرفصل‌های حوزه ICT و در مذاکرات این حوزه به عنوان یک نهاد نقش آفرین و تاثیرگذار و بازوی مشورتی متخصص و آگاه در کنار دستگاه‌های حکومتی حاضر باشد.
 
احسان زرین‌بخش از نمایندگان سازمان نصر، در نشست پنجم کمیته سنا، در رابطه با درخواست‌های متعدد ارسالی از سوی اعضای تشکل‌ها به کمیته سنا مبنی بر «اضافه شدن روند ارزیابی و بررسی امنیتی کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات»، به نشست خبری معاون رگولاتوری که در ماه گذشته در همین خصوص صورت گرفته بود اشاره کرد. 
 
نسترن محسنی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرده بود: «در حال حاضر از آنجایی که در حوزه تجهیزات امنیتی نیز سازوکار جدایی برای تجهیزات در نظر گرفته نشده است باید فرآیندهای دریافت گواهی نمونه مطابق با این آیین‌نامه انجام شود.» این اعلام با روند فعلی و اجرایی در تضاد بوده و علاوه بر دارا بودن چندین متولی که موجب سردرگمی متقاضیان می‌شود، زمان وهزینه را نیز برای متقاضیان در حال حاضر بیش از قبل افزایش خواهد داد.
 
سه تشکل ICT متفق‌القول بر این عقیده‌اند که وجود آزمایشگاه برای توسعه دانش و ارتقا مسائل تحقیقاتی، آینده‌پژوهی، بررسی و رفع موارد مورد نیاز بهره‌برداران نهایی در صورت درخواست آنها، ضروری و بااهمیت است. اما در روال فعلی و در برخی از آزمایشگاه‌ها فرآیند آزمایش‌ها، هزینه‌ها، مدت زمان انجام آزمایش، عدم ارائه فیلم و تمام مستندات ارزیابی به مالک تجهیزات و تضاد منافع منجر به ایجاد رانت، انحصار و تشکیل صف متقاضیان شده است. همگی این موارد نیاز به بازتعریف درست آزمایشگاه و جایگاه آن را بسیارضروری کرده است. 
 
ثنایی در این خصوص به عنوان مثال به آزمایشگاه جامعی که در صنعت برق ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه صنعت برق مورد پذیرش تمامی بازیگران حوزه از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان، وزارت نیرو و همه جامعه است. اکنون حوزه ICT هم به یک آزمایشگاه جامع به روز و مستقل نیاز دارد. در هر سه تشکل هم برای این موضوع طرح‌هایی مطرح و مطالعات و تحقیقاتی صورت گرفته است و می‌توان با جمع‌بندی نتایج حاصله در هر تشکل، طرح پخته و واحدی را ارائه کرد.
 
بابک گلدوزیان، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات هم به موضوع آمارگیری دقیق از ظرفیت تولید کشور که در سندیکای صنعت مخابرات آغاز شده است اشاره کرد و گفت: ممنوعیت واردات در تجهیزاتی که دارای تولید داخل نیستند وجود ندارد. همچنین با مشخص شدن نیاز دقیق کشور و ظرفیت تولید، مازاد آن وارد می‌شود. سندیکا در حال بررسی این موضوع است و ادعای تولیدکنندگان درباره توان و ظرفیت تولید راستی‌آزمایی خواهد شد تا تامین‌کننده نسبت به تحویل کالای مناسب به بهره‌بردار پاسخگو و مسئول باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.