تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 10, 2020
14:34 دوشنبه، 20ام مردادماه 1399
کد خبر: 115035

سامانه «شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران»گام مهمی برای توسعه شفافیت است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد «سامانه شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران» را گام مهمی برای توسعه شفافیت دانست و گفت: تمام قراردادها و احکام پرسنلی به طور مداوم در این سامانه بروز می‌شود.
 
 
 
 امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تجربه سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص معرفی پیشران‌های شفافیت به عوامل تاثیرگذاری مانند اصول اخلاقی دنیای مدرن، توسعه اینترنت، رسانه و شبکه‌های اجتماعی، ضرورت مشارکت عمومی، ادامه دموکراسی و نیز لزوم نظارت عمومی بستگی دارد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات، شفافیت و در سوی دیگر محرمانه‌سازی را دوگانه پیش روی عدم قطعیت کوتاه مدت دانست و افزود:  تقابل‌های جهانی اعم از امنیتی و دفاعی، جهانی شدن کارتل‌های با درآمد نامشروع و هم‌چنین افزایش توجه به حریم خصوصی از جمله مولفه‌های محرمانه‌سازی در دنیای امروزی محسوب می‌شوند.
 
وی نظام سیاسی پرتهدید، منفعت‌گرایی و فساد ناشی از گروه‌های منفعتی و نظام الیگارشی، وجود ترس سیاسی در میان گروه‌های دارای پایگاه مشروعیت و پذیرش مردمی کمتر و در سوی دیگر قرار گرفتن گروه‌های دارای پایگاه عمومی در میان مردم اما نگران از رد صلاحیت، تعمیم‌دادن حریم خصوصی، ایجاد قدرت بوروکراتیک برای دارنده اطلاعات از کارمند جز گرفته تا مدیر ارشد، در پی داشتن عواقب سیاسی و مخالفت با دیدگاه‌های غرب‌گرایانه فارغ از محتوا را عوامل هفت گانه پررنگ‌بودن وزن خرده‌فرهنگ محرمانه‌سازی نسبت به شفافیت عنوان کرد.
 
ناظمی با طرح بازی معمای زندانی و ذکر این واقعیت که در نظام بوروکراتیک ایران، وزن به سمت محرمانه‌سازی است، گفت: اگر کسی بنا را به شفافیت بگذارد ولی سایرین نپیوندند، تنها شفاف‌کننده ضرر خواهد کرد و امیدواریم سازمان فناوری اطلاعات به عنوان یک دستگاه پیش‌رو در خصوص شفافیت، ضررکننده نباشد.  
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد و راه‌اندازی «سامانه شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران» را اولین گام این سازمان در راستای توسعه شفافیت دانست و در خصوص جزئیات بیشتر آن تصریح کرد: سامانه مذکور مشتمل بر اطلاعات قراردادها، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال جاری، احکام پرسنلی و آخرین قراردادهای ثبت شده است که به صورت مستمر از نظر محتوا و بستر به روزرسانی می‌شود.
 
وی در ادامه این وبینار ضمن اشاره به اصل ۱۲۷ قانون اساسی و دستور رییس جمهور، چگونگی ایجاد کمیته شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران را تشریح کرد و ضمن معرفی اعضای این کمیته به تبیین وظایف آن پرداخت به طوری که بر این اساس تدوین برنامه شفافیت سازمان و تعیین فازهای اجرایی، بررسی درخواست‌ها و موارد استثنای عدم انتشار، تصویب دامنه شمول هر یک از اقلام داده‌های شفافیت، اخذ تصمیم در خصوص نحوه حذف اطلاعات شخصی داده‌های در حال انتشار، بررسی درخواست‌های دسترسی به اطلاعات ارجاعی از سامانه پنجره واحد داده‌ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن (FOIA) و انتشار گزارش‌های دوره‌ای از وظایف این کمیته عنوان شد.
 
وی در پایان ضمن پاسخ به سوال‌های شرکت‌کنندگان در این وبینار، یادآور شد: پایبندی به ارزش‌های توسعه‌ای باعث شد تا سازمان فناوری اطلاعات ایران در مسیر شفافیت گام بردارد و نسبت به کسب منافعی فراتر ازسرمایه اجتماعی اظهار امیدواری نمود. او از شفافیت به عنوان یک راه اجتناب‌ناپذیر یادکرد و خواستار مطالبه عمومی آن به صورت جدی شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.