بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 12, 2020
15:07 چهارشنبه، 22ام مردادماه 1399
کد خبر: 115125

ارتباط فردا می‌خواهد نئوبانک شود

 
حامد قنادپور،مدیرعامل شرکت ارتباط فردا برنامه‌ آتی این شرکت را تبدیل شدن به یک نئوبانک عنوان کرد و خبر از ورود به بورس طی ۲ ماه آینده روی تابلوی اصلی داد.او در این گفت‌وگوی لایو اینستاگرامی از برنامه‌های این شرکت در خصوص بانکداری باز و ارائه بسترهای API باز به سایر کسب و کارها صحبت کرد و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌های مختلف. به عقیده او استارت‌آپ‌های حوزه مالی دیگر باید بخش پرداخت را رها کنند و سراغ بخش‌های دیگر از جمله وام‌دهی و اعتبار سنجی بروند چرا که بخش پرداخت تقریبا اشباع شده است و نوآوری را در بخش‌های دیگر نیز می‌توان اعمال کرد. او مفهوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر را دقیقا ریسک کردن روی چنین طرح‌های خلاقانه‌ای دانست.
 
در مورد وضعیت شرکت ارتباط فردا در دوران کرونا و همچنین تغییر وضعیت میزان تراکنش‌ها پرسید. حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت ارتباط فردا در پاسخ گفت: «شرکت ارتباط فردا بیزینس لاین‌های متفاوتی دارد و کرونا در برخی از این کسب‌وکار‌ها مخصوصا در حوزه تراکنش‌ها تاثیر زیادی گذاشت.»
 
به گفته قنادپور، طبق آماری که شاپرک منتشر کرد، روند تراکنش‌ها با کاهش روبه‌رو شده و ارتباط فردا نیز در قسمت پایانه فروش و تراکنش‌های اینترنتی با این روند کاهشی روبه‌رو شده؛ اما به‌واسطه نوع تراکنش‌ها، این روند کاهشی کمی بهتر از میانگین کاهش شاپرک بوده است.
 
او در ادامه صحبت‌هایش در مورد کسب‌وکار‌هایی که در دوران کرونا وضعیت بهتری داشتند توضیح داد: «برخی از کسب‌وکار‌های ما در حوزه‌های دیگر وضعی خوبی داشتند. برای مثال کرونا برای استارت‌آپ پینکت، که در حوزه خرید آنلاین فروشگاهی فعالیت می‌کند فرصت خوبی ایجاد کرد تا روند رو به رشدی داشته باشد. همین روند رو به رشد باعث شد تا امروز این استارت‌آپ قرارداد سرمایه‌گذاری جدیدی را با حرکت اول امضا کند.»
 
آرزوهای قدیمی رویاهای جدید
شرکت ارتباط فردا در ابتدا با هدف تبدیل شدن به PSP بانک آینده شکل گرفت اما به دلایل مختلف و با وجود دریافت مجوزهای فنی موفق به دریافت مجوز به عنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت نشد از همین رو این شرکت مسیر فعالیت خود را به گونه‌ای دیگر تغییر داد.
 
با اشاره به تلاش‌های شرکت ارتباط فردا برای تبدیل شدن به PSP (شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت) و عدم موفقیت آن‌ها در دریافت این مجوز و همچنین موفقیت این شرکت در دریافت مجوز پرداخت‌یاری، عنوان کرد که آیا ارتباط فردا دیگر به دنبال دریافت مجوز PSP نیست؟
 
قنادپور نیز در پاسخ با اشاره به تاریخچه شرکت ارتباط فردا و اهداف اولیه این شرکت گفت: «در ابتدا قرار بود تا ارتباط فردا PSP بانک آینده باشد اما به دلایلی نتوانست به مجوز برسد. پس از آن ما با بررسی وضعیت و خلا موجود در بازار سعی کردیم تا از راه دیگری خود را وارد حوزه پرداخت کنیم.»
 
او ادامه داد: «ما با هدف نقش تجمیع کننده (Aggregator) برای PSP‌ها وارد حوزه پرداخت شدیم. به این معنی که با ارزش افزوده‌ای که در حوزه‌های دیگر به دست آورده بودیم برای این PSP‌ها تراکنش خلق کردیم.»
 
او ادامه داد: «ارتباط فردا با تبدیل شدن به تجمیع کننده PSPها مشکل بخشی از سازمان‌ها را حل کرد به دلایل مختلف سازمان‌ها نمی‌خواستند فقط با یک پی‌اس‌پی همکاری کنند در این صورت با ما وارد مذاکره می‌شدند و از ما سرویس دریافت می‌کرند.»
 
کشف خلاء بازار از طریق شرکت ارتباط فردا و همچنین فعالیت این شرکت طی سال‌های گذشته در بخش‌های نوآورانه موجب شده تا این شرکت خود را در مرحله شناسایی کند که قادر است وارد بورس شود. طبق گفته قنادپور این شرکت تا ۲ ماه آینده وارد تالار اصلی بورس تهران خواهد شد. او تاکید کرد که شرکت ارتباط فردا توانایی ورود به تالار اصلی بورس را دارد و نیازی به ورود به فرابورس نیست.
 
یکی از تفاوت‌های اصلی میان ورود به بورس و فرابورس سرمایه شرکت‌های متقاضی ورود به بورس است. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کل ارتباط فردا با زیرمجموعه‌هایش وارد بورس می‌شود گفت: «همراه‌کارت تا سال ۱۴۰۰ و دو زیرمجموعه دیگر از ارتباط فردا تا سال ۱۴۰۱ وارد تالار اصلی بورس خواهند شد.»
 
همراه کارت یا همراه بی دردسر
یکی از محصولات و سرویس‌های ارائه شده از سوی شرکت ارتباط فردا که طرفداران زیادی دارد و توانسته خود را میان مخاطبانش جای دهد همراه کارت است هر چند بسیاری این اپ پرداختی را متعلق به بانک آینده می‌دانند اما مدیرعامل شرکت ارتباط فردا می‌گوید از طریق این اپ به تعداد زیادی از بانک‌ها سرویس می‌دهند و با ۳۰ بانک همکاری می‌کنند.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا از طریق این اپ می‌خواستید با اپلیکیشن‌های دیگر پرداخت از جمله آپ رقابت کنید گفت: «همراه کارت پیش از شکل‌گیری همه اپلیکیشن‌های پرداختی به وجود آمد و در حال حاضر نیز با ۳۰ بانک همکاری می‌کند. ما هیچ‌گاه با مجموعه‌هایی مانند آپ رقابت نکردیم باوجود آنکه در برخی از سرویس‌ها رقیب یکدیگر هستیم.»
 
او با اشاره به اینکه سرویس‌دهی همراه کارت تخصصی و تنها در حوزه فینتک است ادامه داد: «آپ سرویس‌دهی خود را در حوزه تجارت الکترونیکی گسترش داد و خدمات دیگری مانند فروش بلیت به مجموعه خود اضافه کرد. ما با وجود آنکه پتانسیل این کار را داشتیم اما در حوزه فین‌تک ماندیم و سعی کردیم سامانه همراه کارت را به سامانه انتقال پول تبدیل کنیم. همین تمرکز باعث شد تا رابط کاربری و تجربه کاربری این محصول مورد قبول کاربران قرار گیرد.»
 
قنادپور با اشاره به اینکه همراه کارت با بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نصب در حال حاضر دومین اپلیکیشن پرداخت کشور است که تمرکز جدی روی بحث فینتک دارد ادامه داد: «دلیل اصلی موفقیت ما این بود که در حوزه فینتک و انتقال پول ماندیم و به سراغ سوپر اپ شدن نرفتیم. در حال حاضر همراه کارت بدون حتی یک تبلیغ تلویزیونی دومین اپلیکشن‌ پرداختی کشور است.»
 
 
حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت ارتباط فردا
 
سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها واقعیت یا سراب
ارتباط فردا به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های بانکی همواره طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها داشته است از همین روست که در کارنامه این شرکت می‌توان سرمایه‌گذاری روی لندو، تبارا، پنکت و وندار و شرکت‌های دیگری فعال در بازار را مشاهده کرد. این شرکت در سال ۹۶ اقدام به ایجاد فینتک لب در دانشگاه امیرکبیر کرد.
 
مدیرعامل ارتباط فردا در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌‌گذاری این شرکت روی استارت‌آپ‌ها به نتیجه خوبی رسیده است گفت: «ما از سال ۹۳ وارد اکوسیستم استار‌آپی کشور شدیم. آن زمان با چند استارت‌آپ همکاری می‌کردیم و آنها با هزینه خیلی کمی برای برخی از سرویس‌های ما ماژول‌هایی را تولید کردند. هزینه‌ای که از صرفه‌جویی در راه‌اندازی این سرویس‌ها به دست آوردیم را خرج راه‌اندازی فضای کار اشتراکی کردیم.»
او ادامه داد: «سال ۹۴ نام فینوا را برای آن انتخاب کردیم و در ادامه باهمکاری دانشگاه امیرکبیر محل این فضای کار اشتراکی را به دانشگاه منتقل کردیم.»
 
او با اشاره به فاز بعدی فعالیت فینوا در راه‌اندازی شتاب‌دهنده استارت‌آپی عنوان کرد: «دو سالی هست که فینوا به‌طور جدی وارد بحث سرمایه‌گذاری شده است.»
 
قنادپور در پاسخ به این سوال که آیا این ورود مستقیم به حوزه استارت‌آپی رقیب‌تراشی برای دیگر فعالین این حوزه به حساب نمی‌آید، گفت: «در بین سال‌های ۹۳ و ۹۴ اکوسیستم استارت‌آپی کشور فضای فعلی را نداشت و خلا بزرگی بین بانک‌ها و مجموعه‌های بزرگ با اکوسیستم استارت‌آپی وجود داشت. ما با هدف پر کردن این خلا وارد این حوزه شدیم.» او ادامه داد:‌ «از سال ۹۶ به بعد نگاه بانک‌ها به استارت‌آپ‌ها تغییر کرد و بانک‌ها وارد اکوسیستم استارت‌آپی شدند، این مساله نشان‌دهنده موفقیت ما در ورود به این حوزه بود.»
 
برنامه‌ای در قد و قواره نئوبانک
قنادپور، ایجاد رفاه مالی در قشر متوسط جامعه را به عنوان فلسفه بنیادی شرکت ارتباط فردا و خط ارتباطی تمام فعالیت‌های نوآورانه و استارت‌آپی این شرکت عنوان کرد و توضیح داد: «چشم‌انداز ما این است که تبدیل به یک نئوبانک یا بانک مجازی شویم. تمام فعالیت‌هایی که در ارتباط فردا و به‌خصوص در فینوا و فینوتک به عنوان بازوی نوآوری باز ارتباط فردا مشاهده می‌کنید پیرامون این موضوع است.»
 
به گفته قنادپور، تمام سرمایه‌گذاری‌های ارتباط فردا در سال‌های اخیر، پازل‌هایی برای رسیدن به بانکداری دیجیتال بوده است.
 
مدیرعامل شرکت ارتباط فردا، در پاسخ به این سوال که فاصله تبدیل شدن این شرکت به نئوبانک به چه شکل کم می‌شود توضیح داد: «جذب سپرده و دادن تسهیلات دو رکن اصلی و اساسی نئوبانک‌هاست. هر دو این گزینه‌ها در گروه ارتباط فردا وجود دارد.» قنادپور با اشاره به دو استارت‌آپ «تبارا» و «لندو» عنوان کرد: «پازل‌های تبدیل ارتباط فردا به نئوبانک وجود دارد و تنها بحث مجوز‌هاست که این فاصله را ایجاد کرده است.»
 
قنادپور در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد استفاده از API باز در فضای بانکی کشور وجود خواهد داشت یا خیر عنوان کرد :«فضای بانکی در دهه گذشته تغییرات خیلی جدی را پشت سر گذاشته است. در دهه گذشته تعداد انگشت‌شماری شرکت‌ به بانک‌ها ارائه سرویس می‌کردند. اما در ده سال گذشته تمام اکوسیتسم بانکی کشور کمک کرد تا حضور سرویس‌ها و شرکت‌های جدید در این حوزه امکان‌پذیر شود.» او با اشاره به موجودیت کانسپت API در سال‌های گذشته بین بانک‌ها ادامه داد: «ما در ابتدای کار فینوتک عنوان کردیم که Open API تغییر الگویی است که باید در این حوزه اتفاق بیافتد. حالا یک شرکت کوچک قصد سرویس‌دهی به جامعه کوچک صد نفره را هم داشته باشد ما Open API خود را در اختیارش قرار می‌دهیم.» به گفته قناد‌پور ادبیات استفاده از API باز در بین بانک‌ها به وجود آمده و این راه شکل گرفته اما تا ایده‌آل شدن فاصله زیادی وجود دارد.
 
بازنگری در قانون جامع بانکداری
سال گذشته کمیسیون بانکداری دیجیتال در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تشکیل شد و قنادپور به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد، یکی از اقدامات اصلی که این کمیسیون در دوره فعالیت خود انجام داده است تلاش برای اصلاح قانون جامع بانکداری بود. قانونی که پس از گذشت ۵۰ سال از تدوین اولیه قوانین پولی و مالی کشور قرار بود جایگزین کاملی برای قوانین پولی و بانکی شود اما واقعیت این است که در نسخه اولیه این قانون هیچ اشاره‌ای به فناوری و تحولاتی که در نظام بانکداری ایجاد شده نشده بود.
 
قنادپور به عنوان رئیس کمیسیون بانکداری دیجیتال افزود: متاسفانه طرح قانون جامع بانکداری با فناوری کاملا بیگانه بود و روح فناوری و بحث‌ها و چالش‌های امروز در آن لحاظ نشده بود. از همین‌رو با پیگیری سازمان نظام صنفی و بانک مرکزی موفق شدیم  تصویب این طرح را در آن مقطع زمانی متوقف کنیم. امیدواریم بتوانیم اصلاحات فنی و حرفه‌ای مورد نظر کارشناسان را به نمایندگان مجلس برسانیم تا در نسخه‌های آینده این طرح این اصلاحات و پیشنهادات اعمال شود.»
 
او تاکید کرد که این کمیسیون پس از تشکیل مجلسه جدید نامه‌های را برای کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال کرده است و آمادگی خود را برای همکاری با کمیسیون مربوطه برای بهبود قانون جامع بانکداری اعلام کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.