اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 13, 2020
13:11 پنجشنبه، 23ام مردادماه 1399
کد خبر: 115151

رئیس پژوهشگاه ارتباطات در وبینار اجلاس ​WSIS 2020: پژوهش و تحقیق پس از شیوع کرونا نیازمند راهکارهای جدید است

 
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در وبینار اجلاس WSIS 2020 درباره جهان پس از کرونا و تاثیر آن بر و آینده اکوسیستم علم الکترونیکی تاکید کرد:«برای مقابله با چالش‌های ناشی از شیوع در حوزه پژوهش و تحقیق نیازمند راهکارهای جدید و به‌روز هستیم.»
 وحید یزدانیان امروز به‌صورت برخط در نشست «واکنش‌ها به بیماری همه‌گیر COVID 19 و آینده اکوسیستم علم الکترونیکی» از مجموعه نشست‌های حوزه «دانشگاه‌ها و تحول دیجیتال» در اجلاس WSIS 2020 با موضوع «بررسی وضعیت تحقیق و نوآوری در دوران شیوع» و با حضور ۳۰ نفر از صاحب‌نظران سراسر جهان سخنرانی کرد.
 
در این نشست ۵ ارائه توسط پنج سخنران، مطرح شد و سخنرانی یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با موضوع بررسی وضعیت تحقیق و نوآوری در دوران شیوع، ارائه شد.
 
یزدانیان در سخنانی با دسته‌بندی چالش‌های پیش روی مراکز و تیم‌های تحقیقاتی گفت: در دوران شیوع کرونا یکی از چالش‌ها، انتخاب و ترکیب تیم‌های تحقیقاتی است چراکه ارزیابی توانمندی افراد در این شرایط بسیار دشوار است.
 
وی تمرکز بر فعالیت‌های تحقیقاتی محض و دور شدن از آزمایشگاه و انجام فعالیت‌های کاربردی را چالش دیگر حوزه پژوهش در دوران شیوع دانست و گفت: در این دوران بیشتر تحقیقات به‌صورت کاغذی یا Paper Work انجام می‌شود.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: چالش دیگر موضوع حفاظت از داده‌هاست. درحالی‌که افراد از طریق شبکه و دورکاری، اطلاعات موردنیاز را تبادل می‌کنند امکان از دست رفتن و یا سرقت برخی اطلاعات وجود دارد و البته حفاظت از داده‌ها را مشکل‌تر می‌کند.
 
یزدانیان در خصوص راهکارهای مقابله با این چالش‌ها گفت: این چالش‌ها، چالش‌های جدید است و برای مقابله با آن‌ها باید راهکارهای جدیدی اندیشیده شود و قطعاً استفاده از راهکارهای سنتی نمی‌تواند پاسخگو باشد.
 
وی در خصوص تأثیرگذاری آثار شیوع کرونا در بخش‌های مختلف گفت: آثار شیوع کرونا در موضوعاتی نظیر آموزش و اقتصاد خیلی سریع، مشخص شد به‌نحوی‌که در همان ماهه‌ای اول تأثیرات قابل‌ ملاحظه‌ای داشت. لیکن در موضوع تحقیق و پژوهش آثار شیوع دیرتر مشخص خواهد شد. البته این آثار در این بخش ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت.
 
یزدانیان پیش‌بینی کرد که آثار مترتب بر پژوهش و تحقیق بر سایر حوزه‌ها هم تأثیر مضاعف خواهد داشت و ممکن است موج دومی از چالش‌های جدید را در سایر حوزه‌ها به‌ویژه در بخش توسعه صنعتی ایجاد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.