اپلیکیشن

تلفن همراه

August 14, 2020
12:45 جمعه، 24ام مردادماه 1399
کد خبر: 115164

آیا تیک‌تاک در هند باقی خواهد ماند؟

شرکت بایت‌دنس (ByteDance) در حال مذاکره با ریلاینس هند برای سرمایه‌گذاری در تیک تاک است. این شرکت هدف از انجام این مذاکرات را بهبود و حفظ آینده این اپلیکیشن در بزرگترین بازار کاربری در جهان عنوان کرده ‌است.
 
تیک‌تاک از تاریخ ۲۹ ژوئن و به ‌دنبال درگیری سیاسی چین و هند به ‌همراه ۵۸ اپلیکیشن چینی دیگر به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حریم‌خصوصی در هند ممنوع شد. هند با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر بزرگترین بازار خارجی تیک‌تاک محسوب می‌شود. بایت‌دنس ۲ هزار کارمند در این کشور دارد و سرنوشت این کارمندان به توانایی این شرکت در متقاعد کردن دولت هند برای ادامه فعالیت وابسته است. ریلاینس و بایت‌دنس اواخر ماه گذشته مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند؛ اما هنوز به گفته برخی از منابع غیررسمی به توافقی دست پیدا نکرده‌اند. به گفته یکی از منابع تجارت تیک‌تاک در هند حدود ۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. بایت‌دنس و سخنگوی ریلاینس تاکنون از هرگونه اظهار نظری در این خصوص خودداری کرده‌اند. سرمایه‌گذاری روی تیک‌تاک به بهبود روابط ریلاینس با جامعه و مشتریان کمک می‌کند. ریلاینس شرکت مخابراتی جیو پلتفرم (Jio Platforms) را نیز در مالکیت خود دارد. حتی با اینکه جیو پلتفورمز حدود ۴۰۰ میلیون کاربر در هند دارد؛ اما با گذشت چهار سال این شرکت دیگر قادر به بازسازی آن حس رغبت در مشتریانش نیست.
 
این شرکت دیجیتالی از اواخر آوریل ماه پیش حدود ۲۰ میلیارد دلار از ۱۳ سرمایه‌گذار بزرگ از جمله فیسبوک و گوگل جذب سرمایه کرده است. گوگل اعلام کرده که قرار است با همکاری جیو پلتفورمز، نسخه اندرویدی برای گوشی‌های ارزان اندرویدی تولید کند. طبق اعلام فیسبوک هم این شرکت قرار است در همکاری با ریلاینس به دیجبتالی کردن ۶۰ میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط در هند کمک کند.
 
شرکت بایت‌دنس حتی کارکنان خود را نیز در هند از دست داده است. برخی از این کارکنان بالارده همچون روهان میشرا مدیر سیاست‌های این شرکت که هفته پیش استعفا کرد، مزایایی علاوه بر فعالیت اصلی خود در بایت‌دنس برای این شرکت به دنبال داشتند، مثلا روهان به فعالیت اپلیکیشن هلو که متعلق به شرکت بایت‌دنس است در هند کمک می‌کرد. بایت‌دنس اعلام کرده که در حال مذاکره با دولت هند برای رفع نگرانی‌های دهلی است و برنامه‌ای برای اخراج کارمندان ندارد.
 
همچنین براساس اخبار تایید شده، بایت دنس از ماه گذشته در حال پیشبرد مذاکراتی جداگانه با شرکت مایکروسافت است تا تجارت خود در بازارهای منتخب از جمله آمریکا را به این شرکت واگذار کند. به گزارش فایننشال تایمز، هفته گذشته این دو شرکت گستره مذاکرات خود را توسعه داده و تجارت تیک‌تاک در دیگر بازارها از جمله اروپا و هند را نیز وارد مذاکرات کرده‌اند.
 
هرگونه توافق بین بایت‌دنس و ریلاینس که متعلق به ثروتمندترین مرد هند موکشا آمبانی و یکی از افراد نزدیک به نخست وزیر هند نارندرا مودی است، به رفع نگرانی‌های دولت هند در مورد بایت‌دنس کمک می‌کند.
 
بسیاری از استارتاپ‌های محلی از جمله شیرچت (ShareChat) متعلق به توییتر و گانا (Gaana) و ام ایکس پلیر از شرکت تایمز اینترنت نیز اپلیکیشن‌های جداگانه‌ای را برای جایگزینی و شبیه‌سازی خدمات تیک‌تاک به مشتریان روانه بازار کرده‌اند. این اپلیکیشن‌های محلی ادعا کرده‌اند که در ظرف چند هفته گذشته ده‌ها میلیون کاربر را جذب خود کرده‌اند. پس از ممنوعیت تیک‌تاک در هند، فیسبوک هم که از ماه گذشته قابلیت ریلز (Reels) را در اینستاگرام هند ارائه کرده است شاهد رشد ۲۵ درصدی مشارکت کاربران در هند بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.