تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 15, 2020
11:28 شنبه، 25ام مردادماه 1399
کد خبر: 115187

به‌کارگیری بلاکچین برای بقای اقتصاد مبتنی بر 5G‌ ضروری است

نسل آینده ابزار‌ها و اپلیکیشن‌های اقتصادی این پتانسیل را دارند که فضای اقتصادی را متحول کنند؛ بلاکچین باید نقش رهبر را ایفا کند.
 
 اپلیکیشین‌ها و ابزارهای تکنولوژی همانند فیلم‌های علمی تخیلی گذشته در واقعیت امروز به وفور دیده می‌شوند و کمبودی در این زمینه نیست. خودروهای خودران، اینترنت اشیا، دستگاه‌های هوشمند برای افراد و سازمان‌ها، همتا‌های دیجیتال برای دستگاه‌های فیزیکی و هرنوع ایده‌ای که فکرش را بکنید دارد به واقعیت نزدیک می‌شود. با این همه هرکدام از این ابزارها و روش‌های جدید برای انجام وظیفه خود به انتقال اطلاعات نیاز دارند. داده‌ها باید در لحظه و به شکل رمزنگاری شده جابه‌جا شوند تا ارزش خود را حفظ کنند. اگر هنوز تکنولوژی بلاکچین اختراع نشده بود، مطمئنا با توجه به نیازهای تازه جهان علم به سمت اختراع این تکنولوژی پیش می‌رفت. مسلما برای اینکه اختراعات، محصولات و خدمات جدید شبیه به تبلیغات خود عمل کنند و باعث رشد اقتصادی شوند باید امنیت اطلاعات مربوط و ضروری تامین شود.
 
شاید عملکرد نادرست یک گوشی همراه به آن اندازه ناراحت‌کننده نباشد، اما اگر خودروهای خودران یا دستگاه‌های صنعتی متصل به شبکه 5G هک شوند، شرایط خطرناکی را شاهد خواهیم بود.
 
با اینکه هنوز تصور یک سیاست کامل بلاکچین دور از واقعیت است، اما بسیاری از اجزای اقتصادی 5G به اجرا و یکپارچگی موفق بلاکچین بستگی دارند.
 
در ادامه به اجزای اصلی بلاکچین که در مرحله بعدی رشد و تکامل اقتصادی نقش کلیدی دارند نگاهی می اندازیم.
 
امنیت داده‌ها
امنیت شاید روشن‌ترین رابطه بلاکچین با اقتصاد 5G باشد. از آنجایی که هر روزه اطلاعات و داده‌های بیشتری به صورت بی‌سیم از طریق حسگرها، دستگاه‌ها و ابزارهای دیگر مخابره می شوند، اهمیت حفظ امنیت این داده‌ها غیرقابل انکار است. برای مثال در حال حاضر خودروهای خودران وجود دارند، اما مسئله مهم هک و دیگر نقایصی است که در سیستم امنیتی آنها دیده می‌شود.
 
برنامه همکاری IBM با چندین شرکت خودروسازی برای طراحی یک بلاکچین در راستای حفظ امنیت خودروهای خودران  و همچنین تلاش های کنسرسیوم ابتکار آزاد برای بلاکچین حرکتی (MOBI) حاکی از اهمیت موضوع امنیت و جدیت این پروژه‌ها است.
 
تکثیر بلاکچین
بلاکچین در یک کپسول ساخته و پرداخته نخواهد شد و درواقع نسخه تکامل یافته‌ای از جریان‌های تکنولوژی فعلی است که بر پویایی، شفافیت و تحلیل تاکید دارد. اقتصاد دیجیتال نیازمند شبکه‌ای است که امکان رشد داشته‌ ، از انعطاف کافی برای بررسی انواع مختلفی از اطلاعات برخوردار باشد و با ابزارهای تکنولوژی فعلی نیز همکاری کند.
 
همانطور که شبکه 5G در حال حاضر روی همان زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های پیشین ساخته می‌شود، بلاکچین هم با زیرساخت فعلی و روند پیشرفت دیگر تکنولوژی‌ها خو خواهد گرفت. ایجاد یک واحد بلاکچین و هوش ‌مصنوعی از سوی بانک مرکزی کره نشان دهنده ترکیب قدرتمند بلاکچین با دیگر تکنولوژی‌ها است.
 
خودکار و ایمن
خودکارسازی یکی از جریان‌های اصلی تجارت است که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از سرعت آن کاسته شود و با اینکه این جریان حتی بدون بلاکچین هم به رشد و توسعه ادامه خواهد داد، اما دیجیتالی شدن هر خدماتی با تکیه بر 5G باعث سرعت بخشیدن به روند خودکارسازی خواهد شد.
 
اما مسئله این است که فرایندهای ناقص و غیراستانداردی که برای خودکار سازی استفاده می‌شوند نه تنها ارزش اقتصادی ندارند بلکه گاهی باعث آسیب هم خواهند شد.
 
قراردادهای هوشمند با بهره از تکنولوژی بلاکچین می‌توانند راه حلی برای این مسئله ارائه دهند، از آنجایی که شروط موجود در قرارداد به عنوان بخشی از روند تبدیل قرارداد های معمولی به قراردادهای هوشمند مورد بررسی قرار می‌گیرند، بنابراین خطر خطا کاهش پیدا می‌کند. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دیگری همچون خودکارسازی فرایند رباتیک (RPA) و پلتفرم‌های هوش مصنوعی (AI) با فرصت‌های هیجان‌انگیزتری برای خودکار سازی از طریق بلاکچین روبرو خواهیم شد.
 
آنچه گفته شد تنها چند روش منطقی برای افزایش بکارگیری و استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های 5G و به تناسب آن استفاده گسترده از تکنولوژی بلاکچین بود.
 
با اینکه این جریان آغاز شده است و به مسیر خود ادامه می‌دهد، اما اگر کسب‌وکارها و مصرف کنندگان به فرایند هدایت کننده داده‌ها اطمینان و اعتماد نداشته باشند، هدف نهایی و استفاده کامل از پتانسیل بلاکچین محقق نخواهد شد. از این پس باید داده‌ها را به عنوان یک سلاح رقابتی و هسته رقابت بین سازمانی در نظر بگیریم و محافظت از این داده‌ها باید در اولویت تمامی سازمان‌ها قرار گیرد.
 
با اینکه بلاکچین در حال حاضر ابزار کامل و بی‌نقصی برای حل این موضوعات محسوب نمی‌شود اما همان فوت کوزه‌گری است که در نبودش استفاده از 5G و پیشرفت آن مشکل خواهد بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.