سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 15, 2020
14:37 شنبه، 25ام مردادماه 1399
کد خبر: 115201

هنوز ارزی برای واردات تجهیزات ICT تخصیص نیافته‌ است

پنج ماه از سال ۱۳۹۹ می‌گذرد و واردکنندگان کالا و تجهیزات حوزه ICT هنوز از تخصیص پیدا نکردن ارز برای واردات در حوزه سخت‌افزار خبر می‌دهند. برخی از واردکنندگان تجهیزات ICT اعلام می‌کنند در سیاستی جدید بانک مرکزی دریافت ارز حاصل از صادرات برای واردات کالاهای حوزه ICT که از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود را لغو و اعلام کرده که واردکنندگان صنعت ICT می‌توانند از ارز نیمایی برای واردات کالای خود استفاده کنند؛ اما این گروه از واردکنندگان تاکید می‌کنند که با وجود این سیاست جدید هنوز نتوانسته‌اند ارزی برای واردات خود دریافت کنند.
 
بهزاد درجزیلو، مدیرعامل شرکت مرسا  از تغییر سیاست بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردکنندگان حوزه ICT می‌گوید و اینکه از روز ۱۵ مرداد، مجداد بانک مرکزی به صنف ICT اعلام کرده که می‌توانند ارز نیمایی دریافت کنند. او با اعلام اینکه مشخص نیست همین سیاست تا چه روزی ادامه داشته باشد و اینکه اساسا واردکننده‌ای می‌تواند این ارز نیمایی را دریافت کند یا خیر اعلام می‌کند که در ۵ ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های دریافت ارزی شرکت او که متعهد به انجام پروژه‌های مختلفی برای نهادهای دولتی است نتوانسته وارداتی داشته باشد تا به تعهداتش عمل کند.
 
درجزیلو با اعلام اینکه ادامه داشتن این روند باعث ورشکستگی و توقف کار بیش از ۳۰ شرکت اصیل و شناسنامه‌دار حوزه واردات صنعت ICT می‌شود به پیوست می‌گوید: ‌«متاسفانه بانک مرکزی برای ترخیص ارز تنها به کد تعرفه‌ای یا HS کد یک کالا نگاه می‌کند و به این موضوع توجه ندارد که شرکتی که برای دریافت ارز و واردات یک کالا مانند سرور نزد بانک مرکزی رفته یک شرکتی‌ است که پروژه‌های دولتی و بانکی و .. را انجام می‌دهد یا یک فروشنده بازار. همین که می‌فهند برای مثال می‌خواهیم سرور وارد کنیم به طبقه‌بندی کالا و کد تعرفه‌ای نگاه می‌کنند و می‌گویند بروید ۶ ماه دیگر بیاید چون کالاهای ضروری دیگری برای واردات نیاز به ارز دارند.»
 
او با اعلام اینکه هنوز یک نگاه هوشمندانه در بانک مرکزی وجود ندارد که واردات تجهیزات حوزه ICT آنهم در این شرایط بحرانی کشور برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از ضروریات است ادامه می‌دهد: «همین حالا اگر سامانه‌های بانک مرکزی، وزارت صمت و ده‌ها نهاد دیگر به دلیل تامین نشدن تجهیزات زیرساختی از کار بیافتد آنها چگونه قرار است پاسخ مراجعه‌کنندگان خود را بدهند. در حال‌حاضر بخش‌هایی با سیاست‌های غیرکارشناسانه تخصیص ارز و واردات کالای ICT را با مشکل مواجه کرده‌اند که بخش اعظمی از کارهایشان را به صورت آنلاین مدیریت می‌کنند.» درجزیلو می‌گوید در شرایطی امکان تخصیص ارز به واردکنندگان حوزه ICT با مشکلات بی‌شماری همراه است که اگر آنها نتوانند به دلیل این شرایط براساس تعهدادشان مناقصات دولتی را انجام دهند، نهادهای دولتی مجبور خواهند شود مناقصات خود را تجدید و ۳ برابر قیمت گذشته تجهیزات اجرای پروژه‌های خود را تامین کنند.
 
در همین زمینه علی‌کیانپور، ‌مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت‌توسعه مراکز داده نوین، از شرکت‌های قدیمی واردکننده تجهیزات حوزه ICT می‌گوید که او شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه سختی‌های زیادی برای واردات طی ۳۰ سال گذشته متحمل شده‌اند اما در  ۵ ماه گذشته از سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوران کاری خود را سپری کرده‌اند. او با اشاره به سخت شدن مراحل واردات کالا به کشور و ماندن همان کالاها در گمرک که حالا به بالای ۱۰ها هزار تن رسیده  به پیوست می‌گوید:‌«از اول سال کار ما شده نگاه کردن و نامه نگاری به مراجع دولتی از وزارت صمت گرفته تا ریاست جموهری و بانک مرکزی و نمایندگان مجلس. در نهایت هم تاکنون این نامه‌نگاری‌ها و اعتراض‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته است. متاسفانه مشکل این است که این صنعت یک متولی ندارد و همه خودشان را صاحب کالاهای ما می‌دانند.»
 
او از وجود سیاست‌گذاران بی‌شمار برای این حوزه و اینکه در نهایت هیچ‌کدام از این سیاست‌گذاران هم به داد آنها نمی‌رسند انتقاد می‌کند و می‌گوید: « در تمام دنیا شرکت‌ها برای واردات و وصادارت کالاهای خود با یک مرجع مواجه هستند؛ اما در ایران از یک طرف با بانک مرکزی طرف هستیم و در طرف دیگر وزارت صمت، در این بین سازمان فناوری اطلاعات،‌رگولاتوری، سازمان استاندارد و گمرک هم هستند. هر روز یک سیاست جدید برای این حوزه در نظر گرفته می‌شود که در نهایت دردسرهای ما را برای واردات بیشتر می‌کند. در این بین هم نمی‌دانیم این دردسر جدید را چه کسی یا کسانی ایجاد کرده‌اند تا بدانیم برای حل آن باید به سراغ چه نهادی برویم.»
 
کیانپور کاهش واردات کالاهای ICT به کشور را عامل عقب ماندن سازمان‌ها و نهادهای مختلف در اجرای پروژه‌های الکترونیکی‌شان می‌داند آنهم در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات الکترونیکی از سمت بخش‌های مختلف به یک اولویت ضروری تبدیل شده است.
 
کیانپور در این زمینه توضیح می‌دهد: «ما پیش از شروع سال ۹۹ در مناقصاتی برنده شده و باید براساس قرارداد پروژه‌ها را انجام دهیم اما وقتی وارداتی صورت نمی‌گیرد چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به دنبال عدم تخصیص ارز و کاهش واردات حالا ضمانت‌نامه‌های ما ضبط شده و جرائم سنگینی هم برای عقب ماندنمان از انجام تعهدات در نظر گرفته شده است.» کیانپور تاکید می‌کند که اگر دولت با توجه به نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در شرایط کرونا کاری برای حل مشکل تخصیص ارز واردکنندگان حوزه ICT انجام ندهد، این روند منجر به تعطیلی ده‌ها شرکت قدیمی فعال در حوزه ICT خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.