اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

August 16, 2020
12:25 یکشنبه، 26ام مردادماه 1399
کد خبر: 115226

نامه رگولاتور به بورس درباره همراه اول: قطعا گرانفروشی رخ داده و جریمه روزشمار در راه است/اطلاعات 3سال همراه اول با صورتهای مالی مغایرت دارد

mci logo png .png
 
ICTna.ir – در ادامه مکاتبات همراه اول و رگولاتوری با سازمان بورس در خصوص ماجرای تغییر تعرفه بسته های اینترنت این شرکت، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارسال نامه ای به قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تاکید بر وقوع گران فروشی و جریمه 17 میلیارد تومانی روزشمار برای همراه اول، اعلام کرد "اطلاعات درآمدی سالهای 95 تا 98 همراه اول به رگولاتوری با صورتهای مالی منتشر شده مغایرت دارد".
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، حسین فلاح جوشقانی در نامه خود به رئیس سازمان بورس نوشته: عطف به اخبار منتشر شده در کدال مبنی بر بازگشایی نماد همراه مربوط به شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و عطف به نامه های مورخ 1399/05/19 و مورخ 99/300/19134 آن شرکت، مواردی را به اطلاع این سازمان رسانده است و در نامه خود تاکید کرده "با عنایت به موارد فوق و به منظور جلوگیری از ورود زیان به سهامداران خرد، به دلیل تاثیر جریمه های پیش رو بر مدل کسب و کار شرکت ارتباطات سیار ایران، مزید امتنان است مراتب به نحو مقتضی به اطلاع سهامداران برسد".
 
اگر همراه اول فعالیت خود را مستقل از پروانه مخابرات میداند، فعالیتش غیرمجاز است!
رئیس سازمان تنظیم مقررات در این نامه نوشته: طبق قانون ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات نیازمند اخذ مجوز از این سازمان بوده و بر این اساس شرکت ارتباطات سیار ایران، تحت پروانه شرکت مخابرات ایران مجاز به فعالیت میباشد. بدیهی است درصورتی که شرکت ارتباطات سیار ایران فعالیت خود را مستقل از پروانه شرکت مخابرات ایران میداند، کلیه فعالیتهای آن غیر مجاز بوده و قادر به ارایه خدمات ارتباطی ، نمیباشد. لذا جریمه صادر شده برای شرکت مخابرات ایران به دلیل تخلف تعرفه ای شرکت ارتباطات سیار ایران بوده و بر همین اساس نیز ابلاغ شده و پرداخت جریمه بر عهده شرکت مذکور است.
 
قطعا گرانفروشی رخ داده
فلاح تاکید کرده "موضوع گرانفروشی شرکت ارتباطات سیار ایران مطابق ماده 2 قانون تعزیرات به همراه مستندات مربوطه به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است و مراحل قانونی را طی میکند. علیرغم ادعای شرکت همراه اول قطعا گرانفروشی رخ داده است".
 
وی تصریح کرده "شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان یکی از ارایه کنندگان اصلی خدمات در حوزه تلفن همراه، حسب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان اپراتور غالب شناخته میشود و لازم است تا برای تعرفه های خود حتی در قالب سقف و کف تعیین شده در مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاییدیه دریافت کند و اقدام این اپراتور در حذف بسته های پرمخاطب از درگاه های اصلی بدون تایید سازمان، به منزله ایجاد محدودیت بر روی کانالهای در دسترس برای این خدمات و مصداق عدم رعایت مصوبات کمیسیون و تخلف تعرفه ای است که حسب پروانه صادره درصورت عدم رفع تخلف موضوع کاهش مدت پروانه نیز در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت".

به گفته رگولاتور "کاهش مدت اعتبار اثرات کاهشی شدید بر مدل تجاری اپراتور خواهد داشت".

 
برای جریمه روزشمار 17 میلیارد تومانی اقدام خواهد شد
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: "بر اساس مصوبه شماره 304 مورخ 5 مرداد 1399، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تایید مصوبه توسط هیئت وزیران، در صورت تخلف دارندگان پروانه از تخلفات تعرفه ای و عدم رفع آن بعد از 48 ساعت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجاز است که به ازای هر روز تاخیر در رفع تخلف نسبت به جریمه اپراتور متخلف تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه براساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده اقدام کند. بر این اساس طی اخطاریه شماره 29646-100 مورخ 19 مرداد 99 موضوع به شرکت مذکور ابلاغ و درصورت عدم اقدام مناسب برای رفع تخلف، حسب مصوبه یاد شده نسبت به حداکثر جریمه اقدام خواهد شد.
به گفته او "با توجه به صورتهای مالی شرکت ارتباطات سیار ایران درصورت عدم رفع تخلف، مبلغ جریمه روزانه بالغ بر 170 میلیارد ریال خواهد بود که در خصوص اعمال جریمه، مطابق مهلت های تعیین شده در مصوبه اقدام خواهد شد".
 
 
اطلاعات درآمدی سالهای 95 تا 98 همراه اول به رگولاتوری با صورتهای مالی منتشر شده مغایرت دارد
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه خود به رئیس سازمان بورس نوشته: "این سازمان همواره دارندگان پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را برای ورود به بورس به دلیل ایجاد شفافیت و ارایه اطلاعات درست و دقیق تشویق نموده و در این زمینه حداکثر همکاری در پروانه های صادره لحاظ شده است. لیکن آمار و اطلاعات درآمدی ارایه شده طی نامه های شماره 99/م/300/1122 مورخ 11 تیرماه 99 و شماره 98/م/300/4590 مورخ 25 اسفند 98 برای سالهای 1395 الی 1398 به این سازمان، با صورتهای مالی منتشر شده در کدال مغایرت دارد. لازم به ذکر است، آمار و اطلاعات مذکور نزد این سازمان محفوظ و قابل ارایه به آن سازمان است .خاطر نشان میشود در نامه شماره 99/300/19461 مورخ 19 مرداد 99 آن شرکت، هیچ گونه پاسخی در این زمینه ارایه نشده است".
 
بازهم ذینفع واحد
به گفته فلاح در بند 3 نامه شماره 100/29439 مورخ 15 مرداد 99 این سازمان، به شرکتهای دارای ذینفع واحد اشاره شده است که شرکت مذکور در پاسخ به مکاتبه آن سازمان (موضوع نامه شماره 99/300/19461 مورخ 19 مرداد 99) هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است؛ این درحالی است که  شرکت ارتباطات سیار ایران در بند سه نامه شماره 99/300/19/134 مورخ 15 مرداد 99 عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری نور دنا را تایید نموده است.
 
تاکید بر لزوم تفکیک حسابهای عمده فروشی از خرده فروشی
معاون وزیر ارتباطات نوشت: بر اساس بند 3-14 مصوبه شماره 3 جلسه شماره 252 مورخ 10 بهمن 95 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه دهنده خدمتی که به صورت همزمان در دو بازار عمده فروشی و خرده فروشی مرتبط با یکدیگر، قدرت مسلط شناخته شود، موظف است از اولین سال مالی پس از آن مصوبه حسابهای مالی عمده فروشی و خرده فروشی را به تفکیک در دو بازار عمده فروشی و خرده فروشی مربوط محاسبه و در صورتحسابهای حسابرسی شده توسط مراجع قانونی به تفکیک ارایه نماید.
 
جریمه باید به اطلاع بورس میرسید
رگولاتور در نامه خود به بورس تاکید کرده: براساس بند 5-3 مصوبه شماره 3 جلسه شماره 252 مورخ 10 بهمن 95، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در صورت تخلف از مقررات توسط قدرت مسلطی که دربازار سرمایه (بورس یا فرابورس) حضور دارد، به طوری که این تخلفات تاثیر بر حسابهای مالی سالیانه او داشته باشد، همچون جریمه نقدی، لزوم استرداد وجوه دریافتی از مشترکین یا جبران نقدی خسارت آنها و مانند آن، سازمان باید مراتب را با ذکر تخلفات و تبعات مالی موثر بر حسابهای مالی سالیانه ارایه دهنده خدمت مزبور، کتباً به اطلاع سازمان بورس و اوراق بهادار برساند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.