اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

August 16, 2020
18:45 یکشنبه، 26ام مردادماه 1399
کد خبر: 115246

رکورد سودآوری رایتل

رایتل، مجمع عمومی تاریخی خود را برگزار کرد
نزدیک به ۹۰ سال از زمانی که تلفن به ایران رسید، می‌گذرد؛ حالا با گذر زمان و با پیشرفت و توسعه صنعت مخابرات و هوشمندی اپراتورها، این اختراع امروز در جایگاهی بسیار متفاوت‌تر از روندی که این سال‌ها طی کرده، ایستاده‌. جایگاهی که شاید آن روزها که نخستین اتاقک‌های تلفن همگانی اروپایی زرد رنگ در خیابان‌های تهران نصب شد یا وقتی گوشی‌های تلفن از هندلی به سکه‌ای و بعد به کارتی تغییر شکل داد و نرخ حرف‌زدن با تلفن از ۲ ریال به ۱۰ تومان و ۲۵ تومان و بعدتر به پرداخت قبض‌های ماهانه، رسید. کمتر کسی تصورش را می‌کرد که ساعت‌ها با تلفن حرف بزند بدون پرداخت هزینه. سال‌ها بعد از ورود تلفن به ایران و به مدد پیشرفت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و ظهور اپراتور همراه هوشمند، یادآوری روزهایی که مردم برای استفاده از تلفن به خانه دوست، فامیل و همسایه خود می‌رفتند، همچون خاطره‌ای شیرین اما دور در ذهن‌ نسلی که آن روزها را تجربه کرده، جا خوش کرده ‌است. صحبت درباره برند صاحب نام شرکت خدمات ارتباطی است که این روزها خدمات افتخار برانگیزی ارائه می‌کند؛ «رایتل» که تحریم‌های مضاعف و پاندمی کرونا هم نتوانسته ارائه خدمات آن را متوقف کند.
 
 
رایتل، همراه روزهای سخت
تالار افتخارات رایتل نه تنها با تکیه بر ارتقای کیفیت زندگی و ارائه خدماتی متمایز در‌ کسب و کار ارتباطی گام به گام پیش رفت که از همراهی با مشترکین‌ در همین روزهای مواجهه با کرونا هم غافل و عقب نماند. طرح مکالمه رایگان درون شبکه رایتل اقدام اثرگذار و متفاوت اپراتوری است که تا کنون با عنوان «سومین اپراتور سراسری تلفن‌همراه» شناخته می‌شد، حالا اما عنوان اولین را در کارنامه کاری خود ثبت کرد؛ «اولین اپراتوری که طرح مکالمه رایگان را اجرا کرد». اقدامی‌که اگرچه با هدف زنده نگه‌داشتن فرهنگ همدلی، کسب اطلاع از احوال خانواده و بستگان، در راستای ارتقای سطح روحیه و تقویت بهره‌وری ملی و نزدیکی دل‌ها با وجود حفظ فاصله هوشمند اجتماعی در روزهای سرنوشت‌ساز مبارزه با کرونا، پایه‌گذاری شد، اما قدم‌هایی در جهت تحقق باورهای محوری این شرکت در دست‌یابی به افقی تازه در عرصه ارتباطات، فرصت تجربه پیشرفت‌ها در عرصه فناوری مخابراتی از طریق ارائه خدمات هیجان‌انگیز، هوشمند و درعین حال ساده برای مردم ایران، بود. باور رایتل این است که کاربری آسان خدمات جدید در زندگی روزمره مردم منجر به اعتلای سطح زندگی و به دنبال آن افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی بیشتر مردم ایران ‌شود.
 
در همین حال، می‌توان صمیمیت با اتکا بر مشتری‌مداری و تعهد، از یک سو، اخلاق ضمن اهمیت بر اعتماد و شفافیت از سویی دیگر،  شایستگی، همراه با کیفیت و نوآوری و در آخر هیجان در خلق پیشتازی و پویایی را از ارزش‌های محوری رایتل برشمرد که توجه به آن، ضامن موفقیت این اپراتور در دستیابی به رشد حرفه‌ای آن شده‌است‌. در کنار این ارزش‌ها، رایتل در دوره مدیریت جدید این باور را هدف‌گذاری کرد که در ردیف شرکت‌های خدمات ارتباطی از نظر عملکرد و دستاورد ملی در جایگاه بهترین قرار گیرد. در همین حال و با شنیدن خبرهای جدید از انتشار صورت‌های مالی این شرکت تحقق این باور را نظاره کردیم که با استقرار تیم مدیریتی جدید از ابتدای آبان ۹۸ و ارائه طرح‌های سودآوری مدیریتی، این بنگاه اقتصادی در مدت زمان کوتاهی وارد حاشیه سود شد.
 
سودآوری رایتل برای بار نخست
سال ۹۸ برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی، سال دشواری بود؛ دشوار و نفس‌گیر. بعد از خروج ترامپ از برجام، کارزار فشار حداکثری این کشور بر ضد ایران، ظرفیت مغفولی نداشت. همه ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شده‌ تا مانع توسعه ایران شود، اما رایتل در این بازه به سوددهی رسیده‌است؛ آن هم با متر و معیار روشن شرکت‌های خدمات ارتباطی. این خبر درحالی از زبان مدیرعامل رایتل شنیده شد که طبق شاخص، عملکرد این بنگاه اقتصادی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حاکی از سود خالص ۱۳۳/ ۱ میلیارد ریالی که این رقم در سال مالی قبل معادل ۶۷۸/ ۵ میلیارد ریال زیان خالص بوده است. اگر چه رایتل در سال‌های اخیر با  فشارهای زیادی روبه‌رو شد، اما با وجود موانع بسیار، مدیرعامل جدید توانست وعده خود را عملی و رایتل را سودآور کند. یاسر رضاخواه با رساندن این برند به سوددهی اقدام بزرگی را انجام داد، چرا که شرکت رایتل در ۸ سال فعالیت خود در صنعت خدمات ارتباطی، تنها در این بازه زمانی و برای نخستین بار به سوددهی رسیده‌است. رضاخواه در حاشیه ارائه گزارش مالی رایتل در مجمع عمومی‌از تلاش تیم خود در جهت حفظ روند سوددهی رایتل خبر داد. این در حالی است که به نظر می‌رسد این مدیر خوشنام بر مبنای یک برنامه عملیاتی سودآور بلندمدت برای این بنگاه اقتصادی، پیش می‌رود. بر همین اساس، انتظار می‌رود رایتل این روند را در سال‌های آینده حفظ و درآمد خود را افزایش دهد.
 
ثبت رتبه جدید در عملکرد رایتل نسبت به مدت مشابه
بهبود شاخص‌های کلیدی عملکرد شرکت رایتل در سال مالی ۹۸ در موارد زیر، دسته‌بندی می‌شود:
 
– کسب رکورد درآمد عملیاتی ماهانه حدود ۸۵۰ میلیارد ریال در اسفند ۹۸ برای اولین بار از آغاز فعالیت رایتل
 
– اصلاح قرارداد ran sharing  و roaming  با همراه اول و ایرانسل
 
– انجام تهاتر بدهی بابت سهم درآمدی و حق استفاده از فرکانس با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
 
– جابه‌جایی ۴۳۰ سایت BTS به منظور افزایش درآمد و سودآوری
 
-کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های اداری و فروش از ۲۱۷/ ۲ میلیارد ریال به ۱۱۷/ ۱ میلیارد ریال
 
– افزایش سرمایه شرکت خدمات ارتباطی رایتل از مبلغ ۱۰،۰۰۰ میلیارد ریال به ۴۵،۰۰۰ میلیارد ریال و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
 
– انعقاد قرارداد دائمی ‌کردن لایسنس‌های شبکه و تهاتر آن طی تفاهم‌نامه سه جانبه رایتل، شستا و سازمان تامین اجتماعی به مبلغ ۱۲ میلیون یورو
 
عرضه اولیه رایتل تا پاییز امسال
در همین حال، سبد رایتل در سال ۹۹ در زمینه سودآوری مبتنی بر تکنولوژی تا جایی با قوت و امید پیش می‌رود که یاسر رضاخواه در مجمع سالانه ضمن ارائه گزارش مالی، از پذیرش سهام این شرکت در پاییز سال‌جاری در فرابورس خبر داد. اقدامی ‌مهم که به دنبال شفافیت در صورت‌های مالی این شرکت، محقق می‌شود. مدیرعامل رایتل در مجمع سالانه ضمن اعلام گزارش مالی این شرکت، گفت: «گزارش شرکت خدمات ارتباطی رایتل ارائه و به نظر سازمان حسابرسی، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب اعلام شد. برای اولین‌بار سود خالص در رایتل محقق شد و پس از ۸ سال از آغاز فعالیت، زیان ۶۷۸/ ۵ میلیارد ریالی این شرکت به سود ۱۳۳/ ۱ میلیارد ریالی در سال مالی ۹۸ تبدیل شد. افق اصلی مدیران رایتل پاسخگویی به نیاز داخلی سازمان تامین اجتماعی و ارتقاء کاربری‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در این سازمان و سپس بازار گسترده این فناوری در داخل و خارج است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.