رسانه‌های اجتماعی

August 17, 2020
16:39 دوشنبه، 27ام مردادماه 1399
کد خبر: 115290

مشخص نبودن جایگاه شبکه‌های اجتماعی و خط قرمز‌ها باعث تعطیلی لنزور شد

هفته گذشته تعطیلی بی‌سروصدای شبکه اجتماعی «لنزور» متعلق به هلدینگ صباایده که سرویس‌های موفقی همچون آپارات و فیلیمو را در اختیار دارد با انتقاد برخی از فعالان حوزه مجازی روبه‌رو شد. این فعالان با انتشار آماری از ارائه وام‌ها و تسهیلات وزارت ارتباطات به برخی شرکت‌های داخلی حوزه فناوری اطلاعات این سوال را مطرح کردند که چرا این سرویس بعد از گرفتن وام ۵ میلیارد تومانی از وزارت ارتباطات تصمیم به بستن این شبکه‌ اجتماعی گرفته است. همین انتقاد‌ها هم باعث شده تا هلدینگ صبا‌ایده در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کند که مشخص نبودن جایگاه شبکه‌های اجتماعی و حدود مسئولیت آنها و خط قرمز‌ها در ایران باعث شده تا این هلدینگ تصمیم به تعطیلی این شبکه اجتماعی بگیرد.
 
 لنزور شبکه اجتماعی عکس محور همچنون اینستاگرام است که در سال ۱۳۹۲ با هدف توسعه یک شبکه اجتماعی عکس محور توسط هلدینگ صباایده فعالیتش را آغاز کرد. در نهایت حالا پس از گذشت ۷ سال این هلدینگ اعلام کرده که به دلیل بحران‌ها و مشکلاتی مختلفی که لنزور از ابتدای فعالیتش با آن روبه‌رو بوده، تصمیم به پایان فعالیت این پلتفرم گرفته شده است.
 
در اطلاعیه‌ای که هلدینگ صباایده  در اختیار رسانه‌ها گذاشته است این هلدینگ اولین دلیل برای تعطیلی لنزور را مشخص نبودن جایگاه شبکه‌های اجتماعی و حدود مسئولیت سرویس‏‌دهندگان در ایران و همچنین عدم پشتیبانی حقوقی (عملی و نه تئوریک) از اینگونه خدمات اعلام کرده است. همچنین این هلدینگ با اشاره به مشخص نبودن خط قرمز‌ها در این زمینه در اطلاعیه خود بر این نکته اشاره کرده که معین نبودن خطوط قرمز‏ فرهنگی و سرگردانی مدیران اینگونه شبکه‌های اجتماعی نسبت به نظرات متنوع و بعضا سلیقه‌ای ارکان و متولیان مختلف فرهنگ کشور، ادامه کار را برای این شبکه اجتماعی سخت کرده است. به باور مدیران هلدینگ صبا ایده گسترش و توسعه شبکه‌های اجتماعی در هر کشوری پیش از هر دغدغه فنی و زیرساختی نیازمند تعیین تکلیف شفاف و عملی در زمینه جایگاه شبکه‌های اجتماعی و مشخص کردن خط قرمز‌های فعالیت در آن است.
 
در این اطلاعیه اشاره‌‌ای به وام دریافتی لنزور برای توسعه فعالیت این شبکه اجتماعی و اینکه آیا از این وام برای گسترش زیرساخت‌های این سرویس استفاده شده یا خیر نشده است. همچنین در این اطلاعیه جزییاتی از تعداد کاربران این شبکه در طول ۷ سال فعالیت آن نیز به چشم نمی‌خورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.