تلفن همراه

گوشی

August 18, 2020
11:21 سه شنبه، 28ام مردادماه 1399
کد خبر: 115312

آیا گوشی‌های تاشو بازار موبایل را در اختیار خواهند گرفت؟

 
 
تکنولوژی‌های جدید همیشه موافقان و مخالفان خودش را داشته و گوشی‌های تاشو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مخالفان این گوشی‌ها به نداشتن کارکرد درست اپلیکیشن‌ها روی نمایشگر‌های تاشونده و وزن زیاد این گوشی‌ها اعتراض دارند و موافقان از بالا رفتن کارایی گوشی و داشتن یک گوشی با ابعاد کوچک‌تر در عین داشتن یک نمایشگر بزرگ‌تر ابراز خوشحالی می‌کنند. هرچه هست باید گفت گوشی‌های تاشو در حال حاضر بیشتر از یک گوشی تجملاتی نیستند؛ چرا که نه به اندازه کافی برای استفاده کاربر مناسب‌سازی شده‌اند و نه قیمت دو هزار دلاری‌شان برای هرکسی مناسب است. اما از آن‌جایی که شرکت‌های مختلفی به سراغ تولید این نوع گوشی‌ها رفته‌اند پیش‌بینی می‌شود که این ۲ مشکل بزرگ به زودی حل شده و شاهد همه‌گیر شدن این گوشی‌ها باشیم. در حال حاضر شرکت‌های مانند سامسونگ، هواوی، شیائومی، مایکروسافت، اوپو، موتورولا و … به سراغ ساخت این گوشی‌ها رفتند که در ادامه برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.
 
Royole FlexPai
در حالی که همه منتظر رونمایی اولین گوشی تاشو جهان از سوی سامسونگ یا هواوی بودند، در کمال ناباوری یک شرکت نه چندان مطرح چینی به نام Royole اولین گوشی تاشو جهان را با نام Flexpai معرفی کرد. این گوشی چینی نمایشگر ۷.۸ اینچی از نوع آمولد دارد و به پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز است. این گوشی تاشو در دو نسخه با رم ۶ و ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود و از دو دوربین ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد. ظرفیت باتری آن ۳۹۷۰ میلی‌آمپر ساعت است و ۳۲۰ گرم وزن دارد. این گوشی با قیمت پایه ۱۳۰۰ دلار عرضه شده است. این شرکت مراحل ساخت نسل دوم این گوشی تاشو را به پایان رسانده و پیش‌بینی می‌شد در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ معرفی شود؛ اما احتمالا به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات تولید این گوشی هنوز معرفی رسمی نشده است.
 
 
گوشی تاشو Royole FlexPai
 
 
 
Samsung Galaxy Z Fold2
سامسونگ به عنوان یک شرکت نوآور همیشه سعی داشته تا اولین شرکتی باشد که محصولات جدید با تکنولوژی‌های نو به بازار عرضه می‌کند و هیچ‌گاه از شکست خوردن در این راه ترسی نداشته است. اما در مورد گوشی‌های تاشو علی‌رغم تلاش بسیار زیادی که داشت موفق نشد تا به عنوان اولین شرکت سازنده گوشی‌های تاشو شناخته شود. سامسونگ اولین محصول تاشو خود را با نام Galaxy Fold در سال ۲۰۱۹ روانه بازار کرد. گلکسی فولد یک نمایشگر تاشونده  و یک نمایشگر کوچک ساده دارد. این گوشی در حالت باز ۷.۳ اینچ است. گوشی‌های تاشو در بدو ورود به بازار از مشخصات سخت‌افزاری بالایی برخوردار بودند. گلکسی فولد نیز از این قاعده مستثنی نبود و با ۱۲ گیگابایت رم و پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ و ۴۳۸۰ میلی‌آمپرساعت باتری روانه بازار شد.
 
هرچند استقبال از این گوشی آن‌طور که باید پیش نرفت؛ اما سامسونگ نسل دوم این گوشی را با نام گلکسی Z Fold2 در مراسم آنپکد سال ۲۰۲۰ همزمان با رونمایی از گلکسی نوت ۲۰ رونمایی کرد. نسل دوم به مراتب نسبت به نسل اول طراحی و ظاهر بهتری دارد و همین مساله می‌تواند به استقبال بیشتر از این محصول بیانجامد. زد فولد دو تنها ۲۷۹ گرم وزن دارد و از ۱۲ گیگابایت رم در کنار پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره می‌برد. این گوشی ۷.۶ اینچی به ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است و درگاه کارت حافظه جانبی نیز ندارد. این گوشی دوربین سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی دارد و به باتری ۴۵۰۰ میل‌آمپرساعتی مجهز است. قیمت این گوشی تمام عیار حدود ۲ هزار یورو است.
 
 
گوشی تاشو سامسونگ گلکسی Z Fold2
 
Huawei Mate X2
شرکت موفق و جنگنده هواوی در سال‌های اخیر تهدید بزرگی برای سامسونگ و اپل بوده و در مقاطع مختلف زمانی این دو شرکت بزرگ و ریشه‌دار را پشت سر خود قرار داده است. شرکت هواوی همزمان با سامسونگ کار روی گوشی تاشونده را آغاز کرد و حتی زودتر از سامسونگ موفق به ساخت این محصول شد؛ اما کمی دیرتر از سامسونگ اولین گوشی تاشو خود را به بازار عرضه کرد. هواوی میت ایکس نام اولین گوشی تاشو هواوی بود که نوامبر ۲۰۱۹ روانه بازار شد. میت ایکس نسبت به نسل اول گوشی‌های تاشو کمی بهتر ظاهر شد. این فبلت ۸ اینچی ۲۹۵ گرم وزن و ۵.۴ میلی‌متر ضخامت دارد. این گوشی به دوربین ۴گانه ۴۰ مگاپیکسلی مجهز است که از آن به عنوان دوربین سلفی نیز استفاده می‌شود. میت ایکس از پردازنده کرین ۹۸۰ در کنار ۸ گیگابایت رم بهره می‌برد و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد. قیمت این محصول سوپرلاکچری حدود ۲۱۵۰ یورو است. هواوی همین مسیر موفق برای تولید گوشی‌های تاشو را ادامه داد و امسال نسل دوم میک ایکس را با نام هواوی میت ایکس ۲ که احتمالا به نمایشگر تاشونده رو به درون مجهز است معرفی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود این گوشی ۲۴۰۰ دلار قیمت داشته باشد.
 
 
نسل اول گوشی تاشو هواوی با نام Huawi Mate X
 
با وجود آنکه قیمت اکثر گوشی‌های تاشو بیش از هزار دلار است؛ اما شرکت‌های مختلفی از جمله هواوی برای تولید گوشی‌های تاشو با قیمت مقرون به صرفه برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
طبق اخبار پیش‌بینی می‌شود هواوی تا سال ۲۰۲۰ گوشی‌های تاشو مقرون به صرفه خود را روانه بازار کند. حال که اصلی‌ترین مانع برای همه‌گیر نشدن گوشی‌های تاشو از میان‌ برداشته خواهد شد، باید دید استقبال عمومی از این گوشی‌ها چگونه خواهد بود و آیا گوشی‌های تاشو جایگزین گوشی‌های معمولی می‌شود یا خیر و آیا گوشی‌های تاشو بازار موبایل را در اختیار خواهند گرفت؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.