اپلیکیشن

تلفن همراه

August 18, 2020
17:03 سه شنبه، 28ام مردادماه 1399
کد خبر: 115339

ابداع روشی برای تشخیص دقیق ابتلا به دیابت با دوربین موبایل

 
 
گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی امیدوارکننده برای تشخیص دو نوع از دیابت از طریق دوربین موبایل‌های هوشمند امروزی طراحی کرده‌اند. این گروه خلاق ترفندی ارائه داده‌اند که به هیچ ابزار سخت افزاری به جز یک دوربین تلفن هوشمند فعال نیاز نیست و می‌تواند حتی تا هشتاد درصد در تشخیص صحیح بیماری دقت داشته باشد.
 
انواع دیابت می‌توانند برای مدت خیلی زیادی بدون علامت باشند و به همین دلیل به سختی از ظاهر افراد قابل تشخیص هستند. در همین راستا «رابرت اورام» محقق ارشد این موضوع می‌گوید: «تا امروز هیچ ابزار غیرتهاجمی و در دسترسی وجود ندارد که بتواند دیابت را به سادگی تشخیص دهد، و به همین دلیل ما انگیزه لازم را برای توسعه این الگوریتم به دست آوردیم».
 
این سیستم مبتنی بر تغییر حجم‌سنجی نوری (PPG) طراحی شده؛ ترفندی که در آن درخشش نور روی یک بافت پوستی می‌تواند تغییرات حجم خون را نمایان کند. معمولا از PPG برای تشخیص ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در معاینه سرپایی توسط پزشکان استفاده می‌شود.
 
طبق مطالعات صورت گرفته محققان معتقدند دوربین‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند PPG را اندازه‌گیری کنند؛ به همین ترتیب در اقدام اول الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین طراحی شده که می‌تواند داده‌های میلیون‌ها ثبت اطلاعات PPG را اندازه‌گیری کرده و متوجه شود آیا هدف که در سلامتی کامل به نظر می‌رسد دیابت دارد یا خیر. این شبکه عصبی تاکنون ۲.۶ میلیون مورد PPG از ۵۳ هزار نفر را ثبت کرده که دیابت آنها تشخیص داده شده است.
 
با استفاده از این الگوریتم، محققان با تاباندن نور چراغ قوه گوشی به انگشت افراد و استفاده از دوربین موبایل آزمایشاتی صورت داده‌اند. این سیستم در هشتاد درصد موارد موفق شده به درستی دیابت را تشخیص دهد. این الگوریتم با در اختیار داشتن شرایط جسمی فرد از جمله وزن و سن و جنسیت می‌تواند با دقت بالاتری هم دیابت را شناسایی کند.
 
هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا این سبک از تشخیص دیابت به اپلیکیشنی کاربردی برای مصارف عمومی تبدیل شود، اما در هر صورت ایده کلی ماجرا به شدت امیدوارکننده است و شاید در آینده هر کسی بتواند در خانه خودش وضعیت سلامت اعضای خانواده‌اش را بسنجد. محققان سخت در تلاش هستند تا ترفندهای جدید شناسایی دیابت را جایگزین تکنولوژی‌های قدیمی و موجود در دنیا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.