اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 19, 2020
16:32 چهارشنبه، 29ام مردادماه 1399
کد خبر: 115379

افزایش بی سر و صدای تعرفه‌ اینترنت

 بسته‌های اینترنت اپراتورهای کشور که کوچ‌شان نزدیک به ۴۰ روز طول کشید، با افزایش تعرفه بازگشتند؛ افزایش تعرفه‌ای که بر خلاف وعده رگولاتوری، درباره آن پاسخ روشنی داده نشده است.
 
اوایل هفته «حسین فلاج جوشقانی» در توئیتر خود از بازگشت بسته‌های اینترنتی که از روز ۱۳ تیرماه از اپلیکیشن‌های دو اپراتور حذف شده بودند، خبر داد. البته بازگشت بسته‌ها که قول داده بودند همان شب اتفاق بیفتد، با چند ساعت تاخیر انجام شد. رئیس رگولاتوری نیز وعده داد که در این خصوص با رسانه‌های جمعی صحبت خواهد کرد و نتیجه را به اطلاع مردم خواهد رساند.
 
گرانفروشی در ابعاد کوچکتر
 
پیگیری‌های برای صحبت با رگولاتوری به نتیجه نرسید، اما مساله مهمی که پس از بازگشت بسته‌های اینترنت همچنان جای سوال دارد، این است که چرا گران‌شدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی از بسته‌های اینترنت و تفاوت قیمت در بسته‌های ارائه شده از سوی اپراتورها در سایت و اپلیکیشن، با شفافیت همراه نبوده است؟
 
 روزی که تعرفه اینترنت با افزایش بالای ۱۰۰ درصد در برخی از بسته‌ها رو به رو شد، کاربران می‌توانستند با مراجعه به سایت‌های دو اپراتور، بسته را به قیمت قبل خریداری کنند. اکنون نیز بازگشت بسته‌ها به اپلیکیشن‌ها با تفاوت قیمت مواجه است.
 
مثلا یکی از اپراتورها بسته ۱۲ گیگ اینترنت همراه در اپلیکیشن را با قیمت ۴۶ هزار تومان به فروش می‌رساند در حالی که این بسته در سایت همان اپراتور با قیمت ۴۰ هزار تومان قابل خریداری است. این اختلاف قیمت در واقع همان تخلف قبلی است که حالا در اندازه کوچک‌تر در حال انجام است.
 
آیا ماجرای ارزش افزوده دوباره تکرار می‌شود؟
 
مساله دیگر، بازگشت مبالغی است که بر اساس صحبت‌های وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات باید به کاربران بازگشت داده شود. اما هنوز در این‌باره نیز خبر تازه‌ای اعلام نشده است و تنها چیزی که کاربران می‌دانند این است که مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان گران‌فروشی رخ داده است.
 
گرانفروشی و بازگشت مبالغ به کاربران، موضوعی است که سال گذشته نیز در خصوص کلاهبرداری‌های ارزش افزوده تکرار شد و قول‌هایی نیز بابت بازگشت سرمایه دادند. اما اکنون شاهد این مساله هستیم که با گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز خبری نیست.
 
‌افزایش قیمت حق اپراتور است؟
 
وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش قیمت اپراتورها گفت: گزارش‌های سال مالی که از سوی شرکت‌های اپراتورها اعلام شده است و بر اساس آن مالیات پرداخت می‌کنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد.  
وی افزود: شیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و بر اساس گزارش‌هایی که وجود دارد در برخی از ماه‌ها درآمد آن‌ها رشد ۴۰درصدی داشته است.
جهرمی خاطرنشان کرد: هزینه‌های اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد بسیار خوبی داشته است. بنابراین افزایش تعرفه آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. 
 
این‌ها در حالی است که اپراتورها بارها به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند، از آن‌جایی که بیشتر تجهیزاتی که برای امور خود استفاده می‌کنند وارداتی است و تعرفه دلار نیز به شدت بالا رفته است، باید قیمت خدمات خود را افزایش دهند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.