رسانه‌های اجتماعی

August 20, 2020
12:40 پنجشنبه، 30ام مردادماه 1399
کد خبر: 115393

«یوتیوب» آماج اعتراض کاربران امریکایی

هرچه به روز انتخابات امریکا نزدیک‌تر می‌شویم شبکه‌های اجتماعی و غول‌های فناوری جهان بیشتر به تکاپو می‌افتند تا امنیت انتخابات را تضمین کرده و اجازه ندهند از پلتفرم آنها برای تغییر رأی به نفع یکی از کاندیداها یعنی «دونالد ترامپ» یا «جو بایدن» سوء‌استفاده شود هرچند هیچ یک از این شبکه ها در انتخابات 2016 کارنامه موفقی نداشتند.در این راستا برخی، ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی بر پلتفرم خود را در پیش گرفته‌اند و برخی هم به همکاری با دیگر پلتفرم‌ها ورقبای خود روی خوش نشان داده‌اند. اما یوتیوب که در تازه‌ترین تلاش خود می‌خواهد از انتشار هرگونه اطلاعات هک شده درباره کاندیداها بر این پلتفرم ممانعت کند آماج حمله اعتراضی کاربران قرار گرفته چراکه بسیاری، آن را مصداق بارز نقض آزادی بیان می‌دانند.
2میلیارد کاربر جهانی
یوتیوب بیش از 2میلیارد کاربر فعال ماهانه در جهان دارد، هر روز کاربران یک میلیارد ساعت ویدئو روی یوتیوب مشاهده می‌کنند و هر دقیقه هم 400ساعت ویدئو روی یوتیوب آپلود می‌شود.یوتیوب یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در امریکا به شمار می‌رود طوری که 73درصد امریکایی‌ها از یوتیوب استفاده می‌کنند که این رقم برای 15تا 25ساله‌ها به 81درصد می‌رسد. ازآنجا که این گروه سنی در انتخابات یک جمعیت طلایی محسوب می‌شوند و احتمالاً تعداد زیادی از این جمعیت در همه پرسی شرکت می‌کنند، بسیاری معتقدند یوتیوب می‌تواند با نظارت بر محتوای این پلتفرم و ممانعت از هرگونه دخالت آنلاین، این جوانان را از تیررس مداخله گران در انتخابات 2020 دور نگاه داشته و به سلامت انتخابات امریکا کمک شایان توجهی کند.
همه این موارد سبب شده است تا یوتیوب در سه ماه طلایی باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا دست به اصلاحاتی جدید بزند و ازسوی دیگر برخی قوانین پیشین خود را تشدید کند. این پلتفرم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده همزمانی انتخابات امریکا با شیوع کووید 19 مردم را بیش از پیش به شبکه‌های اجتماعی وابسته نگاه می‌دارد از این‌رو سیاست‌های پیشین این شبکه اجتماعی مبنی بر ممانعت از انتشار اخبار حاوی سخنان نفرت پراکن، خشونت‌آمیز و اعمال فریبکارانه ازجمله اسپم و هرگونه سوء‌استفاده از این پلتفرم تشدید می‌شود تا کاربرانی که این روزها فعالتر از همیشه در این پلتفرم حضور دارند، کمتر در معرض اخبار نادرست درباره انتخابات قرار بگیرند.
یوتیوب اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد محتوایی با هدف فریب و گمراه کردن کاربران درباره رأی دادن یا ویدئوهایی که به‌صورت تکنیکی دستکاری شده اند(دیپ فیک) بر بستر این پلتفرم باقی بماند چراکه ممکن است بر تصمیم نهایی کاربران در انتخابات تأثیرگذار باشد. علاوه بر تشدید قوانین پیشین، یوتیوب اعلام کرده که فیلم‌های حاوی اطلاعات نامناسب مانند تشویق مردم به مداخله در فرآیند رأی‌گیری را نیز بسرعت از این پلتفرم حذف می‌کند.
ازسوی دیگر این بار در تازه‌ترین به روز‌رسانی خط مشی و سیاست‌های یوتیوب، اعلام شده که هرگونه محتوای حاوی اطلاعات هک شده درباره انتخابات پس از شناسایی، بسرعت حذف خواهد شد. یوتیوب این محتواها را عملاً نوعی دخالت در فرآیند دموکراتیک انتخابات تلقی می‌کند و معتقد است ویدئوهایی که شامل اطلاعات هک شده درباره یکی از کاندیداها باشد قطعاً با هدف دخالت در انتخابات و تلاش برای سنگین‌تر شدن کفه ترازوی یکی از رقبا خواهد بود و یوتیوب اجازه این کار را نمی‌دهد. این تصمیم یوتیوب درواقع به‌دنبال اقدام گوگل در ماه اخیر است که اعلام کرده بود اطلاعات هک شده در خصوص انتخابات امریکا را ممنوع می‌کند.
یوتیوب همچنین اعلام کرده که در مدت باقیمانده تا انتخابات امریکا، با گروه آنالیز تهدید گوگل(TAG) همکاری تنگاتنگی خواهد داشت تا با هرگونه هک که با پشتیبانی دولت‌ها در گوگل و پلتفرم‌های وابسته به آن انجام شود مقابله کند. اما گروه TAG چه وظایفی به عهده دارد؟ شناسایی تهدیدها، هشدار به کاربران و محافظت از آنان، شناسایی و حذف کانال‌هایی در یوتیوب که به منظور دخالت داخلی یا خارجی در انتخابات راه‌اندازی شده و… از وظایف این گروه به شمار می‌رود.
این گروه تاکنون بیش از270 گروه هکری وابسته به دولت‌ها را در بیش از 50 کشور جهان شناسایی کرده و از ژوئیه تا سپتامبر 2019 بیش از 12هزار هشدار برای کاربران 149کشور جهان که هدف هکرهایی با پشتیبانی دولت‌ها قرار گرفته بودند ارسال کرده است. بیشتر افراد و سازمان‌های در معرض خطر، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و کمپین‌های سیاسی بودند که بیش از 90درصد آنها با ایمیل‌های فیشینگ محرمانه، هدف قرار گرفتند تا رمز عبور و سایر اطلاعات محرمانه آنها به سرقت برود. تلاش شد این افراد و گروه‌ها در APP، برنامه حفاظت پیشرفته گوگل ثبت‌نام شوند تا سخت افزارهای امنیتی، قوی‌ترین حفاظت را مقابل فیشینگ از آنها انجام دهند. APP به طور ویژه برای حفاظت از اکانت‌هایی که در معرض خطر بالا قرار دارند برنامه‌ریزی شده است.TAG بخشی از تلاش‌های گوگل و به تبع آن، یوتیوب است تا درسه ماه باقی مانده تا انتخابات امریکا از هرگونه دخالت خارجی در نتیجه همه پرسی ممانعت شود.
ایجاد پنل‌های حقیقت یاب اطلاعات(fact check information panels) هم از دیگر تلاش‌های جدید یوتیوب برای محافظت از انتخابات امسال امریکا به شمار می‌رود.
زنگ خطر آزادی بیان رسانه‌ها
اما با وجود تلاش‌های یوتیوب، همه کاربران از رفتار این پلتفرم مبتنی بر انتشار فیلم و ویدئو رضایت ندارند و حتی برخی، تلاش‌های اخیر یوتیوب را به نوعی دخالت در انتخابات امریکا می‌دانند.بسیاری از کاربران ازجمله برخی روزنامه نگاران در امریکا معتقدند عملکرد جدید یوتیوب دقیقاً مصداق مداخله در فرآیندهای دموکراتیک همچون انتخابات است.با اینکه یوتیوب اعلام کرده حذف ویدئوهای حاوی اطلاعات هک شده درباره کاندیداهای سیاسی با هدف ممانعت از هرگونه دخالت در انتخابات 2020 انجام می‌شود ولی از نظر این کاربران، ممانعت از انتشار این محتوا، عملاً زنگ خطری برای آزادی بیان رسانه‌ها بوده و حمله‌ای نگران‌کننده به ارتباطات انسانی محسوب می‌شود.
معترضان معتقدند اگر اطلاعات معتبری در مورد هر یک از کاندیداها وجود داشته باشد، مردم امریکا و جهان حق دارند بدون در نظر گرفتن چگونگی دستیابی به این اطلاعات، از آن آگاه شوند.کمپانی‌های فناوری حق ندارند ما را از دانستن و بحث درباره یک موضوع منع کنند. از نگاه آنان فردی که تا این حد به کرسی ریاست جمهوری نزدیک است قطعاً نباید رازی نگران‌کننده و دور از چشم مردم داشته باشد.
در همین راستا یکی از کاربران در توئیتر نوشت: اگر یک هکر می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره «دونالد ترامپ» یا «جو بایدن» به دست بیاورد این اطلاعات متعلق به همه مردم امریکاست و هرکسی که تلاش دارد تا این اطلاعات را از ما دور نگه دارد درواقع از ما سرقت می‌کند. این مسخره است که هم بر ما حکومت کنند و هم رازهایی را از ما مخفی نگاه دارند. یکی دیگر از کاربران به انتشار اسناد ویکی لیکس اشاره کرده و در توئیتر نوشته است: امسال کاربران نمی‌توانند اسناد افشاگر را ببینند چون بسرعت حذف می‌شوند که این خلاف آزادی بیان است.
نشست با مقامات فدرال
علاوه بر یوتیوب، سایر کمپانی‌های فناوری هم این روزها در تکاپو هستند تا توان خود را برای مقابله با هک و هرگونه مداخله در انتخابات به رخ بکشند. روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی عنوان کرده است که گوگل، فیس‌بوک و چند شرکت بزرگ دیگر فناوری همکاری ویژه‌ای را با یکدیگر آغاز کرده‌اند تا انتخابات 2020 امریکا امن‌تر از سال 2016 برگزار شود. این گروه قرار است از دخالت‌های خارجی در انتخابات 2020 ممانعت کنند، این موضوع در دیداری که به تازگی با مقامات فدرال داشتند عنوان شد.گفتنی است ابتدا توئیتر و مایکروسافت به فیس‌بوک و گوگل پیوستند و پس از آن حالا در میان تازه واردان نام بنیادWikimedia و لینکدین نیز دیده می‌شود. این کمپانی‌ها در دیدار با مقامات فدرال عنوان کردند که تعداد زیادی ناظر محتوا را استخدام کرده و قوانین جدید برای تبلیغات سیاسی و… در نظر گرفته‌اند که در این میان تنها فیس‌بوک 35هزارنفر را برای این منظور استخدام کرده است. فیس‌بوک هم یادآور شد که همه سناریوهای شب انتخابات ازجمله هک و نشت داده‌ها و اطلاعات را در نظر گرفته و با همکاری سایر کمپانی‌های فناوری، ظرفیت‌های پلتفرم‌ها را برای مقابله با هر اتفاق غیرمنتظره‌ای، تاکنون مورد آزمایش قرار داده‌اند. فیس‌بوک یادآور شد که درباره شمارش آرا نیز شفاف‌سازی انجام خواهد شد و کمپانی‌های فناوری اجازه نمی‌دهند اتفاق سال 2016 که هنوز هم حرف و حدیث‌ها بر سر دخالت کشورهای خارجی در آن و حمله به دموکراسی این کشور از طریق نشت داده‌ها در پلتفرم‌های مطرح امریکا ادامه دارد، تکرار شود.
 
نیم نگاه
 
یوتیوب اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد محتوایی با هدف فریب و گمراه کردن کاربران درباره رأی دادن یا ویدئوهایی که به‌صورت تکنیکی دستکاری شده اند(دیپ فیک) بر بستر این پلتفرم باقی بماند چراکه ممکن است بر تصمیم نهایی کاربران در انتخابات تأثیرگذار باشد
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.