اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 21, 2020
14:10 جمعه، 31ام مردادماه 1399
کد خبر: 115418

هتک حرمت در فضای مجازی با زندان هم قابل جبران نیست

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: در جرایمی مانند انتشار عکس یا اطلاعات خصوصی، آبرو و حیثیت افراد آسیب می‌بیند و حتی اگر مجرم نیز به زندان برود قابل جبران نیست و باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه نیز می‌شود.
 
 پنجاه و دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «سوءاستفاده در فضای مجازی و آگاه‌سازی مخاطبان» با حضور مجتبی جوانبخت مدیر کل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا برگزار شد.
 
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در این نشست، پرتکرارترین جرایم در حوزه فضای مجازی را جرایم مالی، برداشت غیر مجاز و کلاه برداری های اینترنتی عنوان کرد و افزود: با راه اندازی رمز پویا، جرایم در این حوزه کاهش داشته ولی جرایم مربوط به درگاه های جعلی و فیشینگ وجود دارد که به غیر از آگاهی مردم راه دیگری برای برخورد با آن وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه عوامل بیرونی زمینه جرم در فضای مجازی را تشدید می کند، ادامه داد: بیشترین ارجاع به سایت های فیشینگ از طریق شبکه های اجتماعی است که به همین دلیل به مردم توصیه می کنیم خرید های خود را از فروشگاه های اینترنتی که نماد الکترونیکی دارند  انجام دهند و از شبکه های اجتماعی خرید نکنند.
 
رجبی، جرایم علیه افراد را بعد از جرایم مالی از پرتکرارترین جرایم عنوان کرد و گفت: در این جرایم مانند انتشار عکس یا اطلاعات خصوصی،  آبرو و حیثیت افراد آسیب می بیند و حتی اگر مجرم نیز به زندان برود قابل جبران نیست و باعث افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه نیز می شود.
 
وی با تاکید به اینکه به این موضوعات باید با نگاه غیر پلیسی بیشتر پرداخته شود، افزود: این موضوعات باید از طرف اهالی فرهنگ، رسانه و ارتباطات با نگاه فرهنگ سازی و پیشگیری مطرح شود تا تاثیر بیشتری در جامعه داشته باشد.
 
رجبی با اشاره به ویژگی های فضای مجازی و تاثیر آن در زندگی امروز، افزود: با این شرایط باید به سبک جدیدی از زندگی برسیم و جامعه را آماده ورود به سبک زندگی دیجیتالی کنیم.
 
وی با تاکید به اینکه نباید به دنبال محدود کردن فضای مجازی باشیم، گفت: باید نسل آینده را برای این فضا آماده کنیم و اگر در این حوزه عقب گرد داشته باشیم آینده را از دست داده ایم.
 
 رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به دلایل به خطر افتادن امنیت افراد در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: ضعف در قوانین و مقررات، نقص در سامانه های کسب و کاری و خدماتی مرتبط با مخاطب و کافی نبودن مهارت استفاده از ابزار و دانش پیشگیری، بیشترین دلایل آسیب کاربران در فضای مجازی است.
 
مدیر کل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با تاکید به اینکه در این فضا همه مسوول هستند، تصریح کرد: هر سازمان و دستگاهی باید مسوولیت پایش، کنترل، آگاهی رسانی و شناسایی را بر عهده بگیرد و انجام دهد.
 
مجتبی جوانبخت با بیان اینکه مراقبت در فضای مجازی فقط وظیفه پلیس فتا نیست، افزود: در حقیقت در این فضا خود ما باید از خودمان مراقبت کنیم.
 
وی تاکید کرد: باید ببینیم نقش خانواده، نهادهای غیر دولتی، هنرمندان، ورزشکاران و مسوولین در این فضا چیست و آیا این افراد به مسوولیت های خود در این فضا عمل می کنند.
 
مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی رگولاتوری تصریح کرد: نگاه سلبی به فضای مجازی ما را از فرصت های این فضا محروم می کند و باید با آموزش و آگاهی بخشی به مردم بتوانیم از فرصت های این فضا به خوبی استفاده کنیم.
 
جوانبخت با انتقاد از به روز نبودن قوانین در حوزه فضای مجازی، گفت: فرآیند اصلاح قوانین در کشور نیز بسیار کند است و نیاز به اصلاح دارد تا همپای سرعت تحولات در فضای مجازی امکان اصلاح مقررات وجود داشته باشد.
 
وی به ساماندهی نظام هویتی در حوزه ارتباطی به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و افزود: با راه اندازی سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) توسط سازمان تنظیم مقررات با همکاری اپراتورهای ارتباطی، تقریبا سیمکارت بی هویتی وجود ندارد و با رفع برخی از مشکلات، احراز هویت برای دریافت سیمکارت به صورت کامل انجام می شود.
 
جوانبخت، نظام رتبه بندی محتوا را یکی دیگر از اقداماتی عنوان کرد که می تواند به کاهش آسیب در فضای مجازی کمک کند.
 
وی با تاکید به اینکه پلیس و قوه قضاییه آخرین سنگر در این حوزه است، افزود: سازمان ها و حوزه های مرتبط می توانند با نظارت و پایش، عوامل جرم زا را در حوزه های خود کاهش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.