تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 21, 2020
14:13 جمعه، 31ام مردادماه 1399
کد خبر: 115419

تداوم فعالیت‌های پستی در زمان شیوع کرونا

 مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارسال مرسولات پست حتی با لغو برخی از پروازهای خارجی در دوران شیوع کرونا قطع نشد، گفت: با شیوع کرونا بسیاری از کشورها تعطیل شدند و برخی از آن‌ها تبادل پستی خود را قطع کردند؛ اما در ایران کار را جلو بردیم.
 
«حسین نعمتی» روز پنجشنبه درباره ارسال مرسولات در زمان لغو شدن پروازها گفت: از روزی که پروازها قطع شد سعی کردیم با جایگزین کردن پروازهایی که وجود داشت، مرسولات را به مقصد برسانیم. البته پس از سانحه هواپیمایی اوکراین، مشکل ما حادتر هم شد.
 
رییس سابق شرکت ملی پست ایران، افزود: به همین دلیل با استفاده از مسیرهای دیگر توانستیم بسته‌های پستی را به مقصد برسانیم. با کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان قرارداد بستیم. در همین شرایط سخت بود که قرارداد ما با لوفتهانزا نیز منتفی شد و پس از رایزنی و عقد قرارداد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله کشور قطر و هندوستان توانستیم هاب منطقه‌ای ایجاد کنیم تا خدمات پستی ما تعطیل نشود.
 
وی افزود: هواپیمایی قطر نیز پس از این‌که حجم مرسولاتش زیاد شد، با بهانه‌ای قرارداد را لغو کرد. اما در نهایت فضای پروازی باز شد و توانستیم خدمت‌رسانی را انجام بدهیم. با شیوع کرونا بسیاری از کشورها تعطیل شدند و برخی از آن‌ها تبادل پستی خود را قطع کردند. اما در ایران چنین چیزی را نپذیرفتیم و کار را جلو بردیم.
 
به کسب‌وکارها کمک می‌کنیم
 
یکی از مواردی که در شرکت ملی پست دنبال می‌شود، سکوی تجارت الکترونیک و همکاری با کسب‌وکارهاست. نعمتی که اکنون مشاور وزیر ارتباطات است، دراین‌باره گفت: کسب‌وکارهای خرد در حال همکاری با شرکت ملی پست هستند، البته حجم همکاری درگذشته محدود بود، اما اکنون برای مسائلی مانند دریافت مجوز، پرداخت حق بیمه، تهیه مکان مناسب برای فعالیت، در کنار کسب‌وکارها هستیم.
 
وی ادامه داد: برای همکاری با کسب‌وکارها، طرح شتاب‌دهی را تعریف کردیم که به‌واسطه آن در هر استان ۵ یا ۶ استارتاپ، با در اختیار قرار دادن فضا و امکانات حمایت شوند.  
 
برنامه‌ریزی برای روزهای سخت
 
نعمتی درباره شرایطی که با شیوع کرونا در ادارات پست تمام کشور وجود داشت، افزود: از همان روز اول و با هماهنگی مجموعه حاکمیتی و دولتی، تصمیم بر این شد که پای کار باشیم و به‌عنوان دستگاه خدمت‌رسان عملاً حضور پررنگ‌تری برای خدمت‌رسانی در آن شرایط داشته باشیم.
 
نعمتی افزود: ستادی در شرکت ملی پست شکل گرفت و تمام زوایای کار سنجیده شد. در وهله اول به‌سلامت همکاران خودمان فکر کردیم؛ چون اگر سلامتی آن‌ها حفظ نمی‌شد، قطعاً این چرخه به خطر می‌افتاد.
 
وی گفت: عملیات گسترده گندزدایی و ضدعفونی باجه‌ها و ادارات در دستور کار ما قرار گرفت. طبق آخرین آمار در پنج ماه گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تهیه مواد گندزدایی هزینه کردیم. به همین دلیل است که اکنون مردم به باجه‌های پستی اعتماد دارند و کار خود را به آن‌ها می‌سپارند.
 
پروژه «جی نف» در آخر راه
 
پروژه ملی جی نف (خدمت الکترونیکی استعلام نشانی استاندارد مکان محور) سالهاست در شرکت ملی پست و با همکاری برخی نهادهای دیگر درحال انجام است. این پروژه مهم که در گام‌های انتهایی قرار دارد، پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
 
مشاور وزیر ارتباطات گفت: این پروژه به دولت الکترونیک مربوط است و با همکاری ثبت اسناد، ثبت احوال، وزارت کشور، شهرداری، وزارت ارتباطات در حال انجام است. شرکت ملی پست به‌عنوان متولی این پروژه همکاری خوبی را از جانب این سازمان‌ها شاهد بوده است.
 
نعمتی اضافه کرد: با همکاری این مجموعه‌ها در تمام استان های کشور کارگروه «جی نف» را با محوریت مجموعه استانداری‌ها طراحی کردیم. یکی از بحث‌های اصلی در این پروژه ملی، نقشه است که بخش عمده‌ای از آن را از شهرداری‌های کشور تهیه کردیم. بخش دیگر نقشه‌ها نیز از سوی ثبت اسناد به دست ما رسید و اکنون نقشه مراکز اصلی شهرهای کشور در دسترس شرکت ملی پست است.
 
وی افزود: برای به ثمر رسیدن پروژه جی نف نیاز است که نقشه تمام نقاط روستایی نیز در دسترس قرار گیرد. در این باره کارهایی انجام شده و امیدواریم به واسطه این پروژه درنهایت یک آدرس استاندارد و یکتا را در اختیار شهروندان قرار گیرد.
 
نعمتی مشکل نداشتن پلاک شهری برخی اماکن را از مشکلات اصلی سر راه این پروژه ملی خواند و برای حل شدن آن اظهار امیدواری کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.