تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 22, 2020
11:42 شنبه، 1ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115444

۵۰ میلیارد دلار از طریق رمزارزها از چین خارج شده است

 
بیش از ۵۰ میلیارد دلار رمز ارز طی سال گذشته از طریق کیف پول‌های دیجیتال از چین به مقاصد مختلفی در جهان ارسال شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران چینی بیش از مقدار مجاز پول از این کشور خارج کرده‌اند.
 
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شهروندان چینی تنها مجاز به خرید ۵۰ هزار دلار ارز خارجی در سال هستند، از همین رو طی سال‌های گذشته سرمایه‌داران چینی این محدودیت را با سرمایه‌گذاری در املاک و دیگر دارایی‌ها دور می‌زدند، اما هم‌اکنون یک شرکت حسابرسی دولتی اعلام کرده است که رمزارز یکی از منافذ باقی‌مانده برای خروج ارز از کشور باشد.
 
در گزارشی که از سوی چین‌آلیسیز(Chainalysis) تهیه شده است «در طی دوازده ماه گذشته اقتصاد چین به دلیل جنگ تجاری و کاهش ارزش یوان دچار مشکل شده است و ما شاهد بودیم که 50 میلیارد دلار رمز ارز از آدرس‌هایی درچین به خارج از کشور منتقل شده‌است». چین‌آلیسیز نرم افزار تفحص و بررسی شرکت‌های بازرگانی را به دولت می‌فروشد.
 
چین‌‌آلیسیزاعلام کرده که تمام این مقدار را نمی‌توان خروج سرمایه دانست اما بخشی از این ۵۰ میلیارد دلار مطمئنا مربوط به خروج سرمایه از شرق آسیا به دیگر مناطق جهان است.
 
مالکان رمزارزها از ارزپایدار تتر (Tether) برای انتقال پول استفاده می‌کنند. ارزپایدار در واقع رمز ارزی است که از طریق دارایی‌های دیگری پشتیبانی می‌شود تا ارزش آن پایدار مانده و نوسان نداشته باشد. تتر ادعا می‌کند که ارزش آن با دلار آمریکا یکسان باقی می‌ماند. ارزهای پایدار برای انتقال مقادیر زیاد رمزارز مناسب هستند زیرا ارزش رمز ارزی که یک فرد منتقل می کند تغییر نخواهد کرد.
 
طبق این گزارش، به طور کلی ۱۸ میلیارد دلار تتر در ۱۲ ماه گذشته از آدرس‌هایی در شرق آسیا به دیگر مناطق جهان منتقل شده است. البته احتمال خیلی کمی وجود دارد که تمام این مقدار مربوط به خروج سرمایه باشد.
 
به گفته چین‌آلیسیز بخشی از این تراکنش‌ها مطمئنا مربوط به درآمد ماینرهای مستقر در چین است که برای تبدیل به خارج از کشور منتقل شده‌اند. ماینرها کامپیوترهای خاصی هستند که معادلات پیچیده ریاضی را حل کرده و رمزارز استخراج می‌کنند. ماینرها پس از حل این معادلات پاداشی را به شکل رمزارز دریافت می‌کنند.
 
اما در این گزارش مشخص شده که انتشار یک سری اخبار افزایش شدید تراکنش‌های تتر را به دنبال داشته است. یکی از این اخبار مربوط به اعلام پشتیبانی رئیس‌جمهور چین از تکنولوژی بلاک‌چین بود. از سویی افزایش قیمت بیت‌کوین نیز در این فرایند تاثیر گذار بوده است.
 
طبق گزارش چین‌آلیسیز «بازار‌‌های سهامی نیز در آمریکا و هم درچین هنوز در آن زمان در حال سقوط بودند و یوان هم وضعیت مشابهی داشت. با وجود اینکه آشفتگی اقتصادی ممکن است باعث خروج سرمایه از چین شده باشد، اما عمده این تحرکات تتر مربوط به معامله‌گرانی است که در روزهای افزایش قیمت رمزارزها و نوسان قیمت قصد عرضه رمزارزهای خود به بازار جهانی و معامله آن با قیمت بالا را داشتند».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.