اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 22, 2020
15:04 شنبه، 1ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115462

افشای اطلاعات صدها میلیون کاربر اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب

 
 
محققان امنیتی اخیرا موفق به کشف یک دیتابیس شده‌اند که شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق «وب اسکریپنگ» ۲۳۵ میلیون کاربر اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب می‌شود.
 
وب اسکرپینگ یک روش خودکار است که برای جمع آوری اطلاعات از سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که چنین اقدامی قانونی محسوب می‌شود، شبکه‌های اجتماعی دست به چنین کاری نمی‌زنند چرا که حریم شخصی و اطلاعات کاربران در معرض خطر قرار می‌گیرد.
 
یک محقق امنیتی به نام «باب دیاچنکو» اوایل ماه جاری میلادی سه کپی یکسان از دیتابیس افشا شده را کشف کرده است. پس از بررسی این دیتابیس، دیاچنکو و تیم آن به این موضوع پی می‌برند که این دیابیس به یک کمپانی به نام «Deep Social» تعلق دارد که عملیات‌های خود را متوقف کرده است.
 
زمانی که این تیم خواستار ارتباط با این شرکت شد، درخواست آن‌ها به یک کمپانی هنگ کنگی به نام «Social Data» منتقل شد. در حالی که این شرکت هرگونه ارتباط با Deep Social را تکذیب کرد، از این رخنه اطلاعاتی باخبر بوده و توانسته با استفاده از پسورد از آن‌ها حفاظت کند.
 
در ایمیلی که Social Date برای دیاچنکو ارسال کرده، این شرکت سعی کرده از اقدامات خود دفاع کند و همچنین به این موضوع اشاره کند که اطلاعات مورد حمله سایبری قرار نگرفته‌اند:
 
«اطلاعات هک نشده‌اند و افراد می‌توانند آزادانه به آن‌ها دسترسی پیدا کنند که باهم متفاوت هستند. هرکسی می‌تواند به افرادی که ایمیل و اطلاعات تماس خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌‌دهند، دسترسی پیدا کنند و وجود این دیتابیس باعث چنین موضوعی نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی اطلاعات کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند. افرادی که نمی‌خواهند اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند، باید آن‌ها را پرایوت کنند.»
 
دیاچنکو و تیم وی سه کپی یکسان از این دیتابیس را در سه آدرس جداگانه IPV6 شناسایی کرده‌اند. از میان نزدیک به ۲۳۵ میلیون پروفایل این سرویس‌ها، ۱۹۱ میلیون آن مربوط به اینستاگرام، ۴۲ میلیون مربوط به تیک تاک و ۴ میلیون مربوط به یوتیوب بوده است. این اطلاعات شامل نام پروفایل، نام واقعی، عکس پروفایل، سن، جنسیت و وضعیت نامزدی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.